• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • Naoko
    DragonWoman skrev 2011-09-10 23:30:13 följande:
    Att ta hand om avkomman är en instinkt. Att producera avkomman är en drift.

De som inte vill ha biologiska barn, vill de adoptera ist då? De kanske saknar både drift och instinkt att ta hand om en avkomma?

Att passa eller gilla någon annans avkomma är en helt annan sak, det är bl a tidsbegränsat.
    Produktionen är ju själva sexet, jag har aldrig motsagt att det är en drift. 
  • DragonWoman
    Naoko skrev 2011-09-10 23:22:07 följande:
    Vadå slås ut? Jag tror helt enkelt inte att en drift att få barn skulle ha fyllt någon funktion en så lång tid att den hade kunnat vara biologisk. Driften att ta hand om de barn som föds däremot är en annan sak. 
    Jag kanske missförstod eller inte förstod alls i mitt svar hur du menar.

Menar du att driften inte fanns från början, utan har tillkommit genom tiderna? Hur skulle vi ha förökat oss isf utan den driften?
    Svininfluensavaccinet gör dig dum......
  • Hank Moody

Jag har inget intresse av att skaffa barn och tycker inte om barn egentligen, tycker dom ar ganska ackliga. Jag  tror inte jag skulle kunna garantera ett barn en bra uppvaxt, det finns inte heller nagra garantier pa att jag skulle alska barnet overhuvudtaget. Darfor tanker jag lata bli.

I may not go down in history, but I will go down on your sister.
  • Naoko
    DragonWoman skrev 2011-09-10 23:38:03 följande:
    Jag kanske missförstod eller inte förstod alls i mitt svar hur du menar.

Menar du att driften inte fanns från början, utan har tillkommit genom tiderna? Hur skulle vi ha förökat oss isf utan den driften?
    Nej, du har nog inte förstått. 
  • DragonWoman
    Naoko skrev 2011-09-10 23:41:13 följande:
    Nej, du har nog inte förstått. 
    Jag är lite småtrött med så...

Men du får gärna förklara hur du menar om du vill
  • Naoko

Sexdriften är grundläggande hos alla arter som fortplantar sig på det viset . Det jag ifrågasätter är att det finns någon annan drift utöver den driften med tanke på att sexdriften i sig själv ser till att vi får alla de barn som behövs för att föra släktet vidare. 

Preventivmedel har inte funnits speciellt länge och utan preventivmedel är enda alternativet för de som inte vill ha barn att skippa sex, om det funnits något biologiskt skäl i att inte vilja ha barn borde det ha satt sig på sexdriften istället. 

• Marionettdocka

Jag tycker inte om
    bajs och kräk
    att bada eller klä på en annan människa
    att ha ansvar för en annan människas liv och aldrig kunna avsäga sig det eller slappna av helt
    om någon klänger på mig när jag inte vill
    skrik och gråt
    dumma frågor om självklara saker
    människor som kan tänkas göra min hund illa
    någon som pratar och pratar
    att leka med bilar, läsa sagor eller se på barnprogram
    att kunna bli störd när som helst
    att vara tvungen om någon om jag själv har influensa t.ex
    att vara tvungen att sätta någon i första rummet hela tiden
    någon som inte förstår enkla saker

Så vad skulle jag med barn till, det hade ju bara försämrat mitt liv och jag gillar inte barn.

Massa kärlek får jag redan, från hund och anhöriga. Min mening med mitt liv är en annan än din.

Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • Marionettdocka
    Baby Girl skrev 2011-09-10 13:08:09 följande:
    Så du menar att ett husdjur är ens eget kött och blod, och att man skapar band lika starka till det?
    Bär man sitt husdjur i magen i 9 månader? Förvånad

Obs! Jag tror säkert att man kan få starka band till ett husdjur men inte lika starka som till sitt eget barn.
    Man vet bara vad man själv har för känslor, bara ens egna känslor som man kan uppleva,, man vet inte hur starka känslor andra har eller för vad.

Därför kan ingen veta om X har lika starka känslor för hunden som Y har för ungen.
  • Marionettdocka
    Baby Girl skrev 2011-09-10 13:33:29 följande:
    Jaha, men då tror jag säkert de kan känna starkt för sitt husdjur. Men jag tror inte att man kan diskutera så som du menar i och med att de som inte har barn inte vet hur det är att ha barn och känna den kärleken. Och det kommer de ju aldrig att veta heller om de inte skaffar barn.
    Men de som inte älskat en hund så starkt kan ju inte veta hur det känns heller eller vad de går miste om.
  • DragonWoman
    Naoko skrev 2011-09-10 23:47:22 följande:
    Sexdriften är grundläggande hos alla arter som fortplantar sig på det viset . Det jag ifrågasätter är att det finns någon annan drift utöver den driften med tanke på att sexdriften i sig själv ser till att vi får alla de barn som behövs för att föra släktet vidare. 

Preventivmedel har inte funnits speciellt länge och utan preventivmedel är enda alternativet för de som inte vill ha barn att skippa sex, om det funnits något biologiskt skäl i att inte vilja ha barn borde det ha satt sig på sexdriften istället. 
    Preventivmedel är väl inte en så ny sak egentligen. Förr användes örter mm för att förhindra eller avbryta en graviditet, mer eller mindre framgångsrikt.

Människan har ju inte enbart sex för fortplantning, vi gör det  t ex för att det är skönt med. Finns det djur som har sex för "nöjes" skull? Förutom vissa arter av apor.

Sex är mer komplicerat än bara fortplantning, det minskar stress mm. En biologisk lösning? Så att sexdriften är uteslutande bara för fortplantning är inte helt korrekt för människor, men grunden.

Jag vet inte om sex var skönt från början för människosläktet, det kan ju vara ett tillägg under evolutionen?
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?