• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • SilverLadyG
    DragonWoman skrev 2011-09-10 23:02:45 följande:
    Dold ägglossning? Kvinnor kan få väldigt mycket ökad sexlust runt/vid ägglossning och även lukten (feromoner) ändras så att en man ska uppfatta ändringen.
  • Tessa606

Jag är 39 år, jag har inga barn och kommer heller inte att få några

Har haft en fullt normal uppväxt med mamma, pappa och en syster, inga sjukdomar, inga droger eller alkoholproblem, världens bäste sambo har jag sedan många år. Vi reser inte ( 1 gång till Mallis) och vi har inga intressen där barn inte passar in, vi har hus och min sambo har två barn sedan innan som vi båda älskar

Jag har aldrig känt någon längtan efter barn och som någon annan skrev jag tycker inte automatisk om alla barn, men som sagt sambons barn älskar jag och likaså min systers barn.

Jag tror faktiskt inte att jag kommer ångra mitt val att inte skaffa barn, det enda jag tänker i bland är att jag inte kommer bli mormor eller farmor, men det är väl ganska ego att skaffa barn bara för att få barnbarn

Jag tror inte allltid att det måste finnas en anledning utan det kan nog helt enkelt vara så att alla inte föds med måstet att skaffa barn

Jag är absolut ingen kall, känslolös människa, jag jobbar med utvecklingsstörda ( mycket känslor) och jag har djur, detta i kombination med min familj gör att jag känner att mitt liv är precis som jag vill ha det!

• linas fina

Att vilja ha barn kan ju också bero på social och kulturell påverkan. Vad jag menar alltså är, att även om det till stor del är biologiskt ( i alla fall instinkten att ha sex) ,så föds ju alla barn in i den här kontexten där man förväntas skaffa barn när man blir vuxen. Speciellt små flickor får ju gärna prova på rollen som små då de förses med dockor m.m.
    Så jag tror att många inte ens ifrågasätter huruvida man ska ha barn eller inte. Det är bara nåt man ska liksom, man är uppvuxen med den förväntningen, och sånt blir nog bara väldigt naturligt då. Men det är ju egentligen inte självklart. Man måste inte. 

• knisse
    DragonWoman skrev 2011-09-10 23:02:45 följande:
    Dold ägglossning? Kvinnor kan få väldigt mycket ökad sexlust runt/vid ägglossning och även lukten (feromoner) ändras så att en man ska uppfatta ändringen.
    det är omdebaterat och langt ifran bevisat att det är sa.

du kan googla det (Concealed ovulationpa engelska)
  • DragonWoman
    Naoko skrev 2011-09-10 23:03:57 följande:
    Om de personer som är ointresserade av att skaffa barn hade varit det av en biologisk orsak så hade de även varit ointresserade av sex. Vi har ju faktiskt inte kunnat förhindra graviditeter någon längre tid om man ska se det evolutionärt. 
    Om en drift saknas så behöver det ju inte nödvändigtvis inte innebära att övriga drifter slås ut. En steril saknar inte sexlust heller. Den kan minskas på grund av hormoner som spelar stor roll med.

Vi föds ju inte med en uttalad sexdrift för just fortplantning. Men förmågan till stånd eller att det känns skönt att röra sina könsorgan finns ju redan när vi är barn. Sexuellt nyfiken och/eller sexuellt aktiv blir man ju när kroppen börjar producera hormoner. En biologisk orsak.
    Svininfluensavaccinet gör dig dum......
  • knisse
    DragonWoman skrev 2011-09-10 23:14:22 följande:
    Om en drift saknas så behöver det ju inte nödvändigtvis inte innebära att övriga drifter slås ut. En steril saknar inte sexlust heller. Den kan minskas på grund av hormoner som spelar stor roll med.

Vi föds ju inte med en uttalad sexdrift för just fortplantning. Men förmågan till stånd eller att det känns skönt att röra sina könsorgan finns ju redan när vi är barn. Sexuellt nyfiken och/eller sexuellt aktiv blir man ju när kroppen börjar producera hormoner. En biologisk orsak.
    fast även det är omdebaterat.
    det finns mängder med fall där barn har ett sexliv. (bade med sig själva och andra)
  • Hypnotica
    FrökenKatt skrev 2011-09-10 19:33:43 följande:
    Jag tror att många, som andra har skrivit här, skaffar barn "bara för att". Det är det "normala" och det som anses vara rätt. 

Men man kan ju också vända på steken: Varför skaffar så många barn?

Det är något jag många gånger har funderat på. Jag har inte kommit fram till en enda anledning som inte är egoistisk. 
    Förr i tiden behövde man föröka sig eftersom man behövde någon som tog över gården och som tog hand om en själv när man blev gammal. Men idag behövs det inte i samma utsträckning. Det är ytterst få i vårt samhälle som idag ta hand som sina gamla föräldrar. Man sätter dom på hem istället, vilket är bra sorgligt.

Jag skulle gärna vilja höra några bra anledningar till varför man skaffar barn. För det är nästan bara pip och gnäll man hör. Att barn är söta, roliga, mysiga och gulligull är ingen godtagbar anledning.
    OT-inflikning: Vi har satt gamla på undantag i flera hundra år - det är lite av en myt att vi ska ha tagit hand om våra gamla i familjen.
  • Naoko
    DragonWoman skrev 2011-09-10 23:14:22 följande:

Vadå slås ut? Jag tror helt enkelt inte att en drift att få barn skulle ha fyllt någon funktion en så lång tid att den hade kunnat vara biologisk. Driften att ta hand om de barn som föds däremot är en annan sak. 
  • DragonWoman
    knisse skrev 2011-09-10 23:16:47 följande:
    fast även det är omdebaterat.
    det finns mängder med fall där barn har ett sexliv. (bade med sig själva och andra)
    Vad har orsakerna varit i de fallen då? Hormonella? Övergrepp?

Om de undersökt vad orsaken kan vara isf.

Finns ju fall med flickor som får mens när de är 3-4 år där orsakerna är t ex hormonella. Nått som gått fel mao.

Biologi är ju inget litet område precis. Och människokroppen är en ganska komplex biologisk maskin.
  • DragonWoman
    Naoko skrev 2011-09-10 23:22:07 följande:
    Vadå slås ut? Jag tror helt enkelt inte att en drift att få barn skulle ha fyllt någon funktion en så lång tid att den hade kunnat vara biologisk. Driften att ta hand om de barn som föds däremot är en annan sak. 
    Att ta hand om avkomman är en instinkt. Att producera avkomman är en drift.

De som inte vill ha biologiska barn, vill de adoptera ist då? De kanske saknar både drift och instinkt att ta hand om en avkomma?

Att passa eller gilla någon annans avkomma är en helt annan sak, det är bl a tidsbegränsat.
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?