• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • mineral
    Vippet skrev 2011-09-10 20:28:49 följande:
    Jag tror att en del av dom som inte vill ha barn är mogna, intellektuella människor som lever ett fullt liv och känner därför inte av tomhet som ett barn ska fylla. 

Vissa människor agerar impulsiv och låter känslor styra allt, medan andra fattar mogna genomtänkta beslut. Många människor som väljer att skaffa barn är tyvärr omogna och låtit deras barnlängtan styra utan att tänka noga igenom beslutet. Men många som väljer att avstå från att skaffa barn är mogna nog att tänka igenom beslutet och på så sätt inse att barn är kanske inte det rätta för just dom. 

Det är också dem mogna människorna som sitter ensammna på julafton när dem blir gamla! Jobbar i äldreomsorgen, så det vet jag alltför väl...

• knisse
    mineral skrev 2011-09-10 21:07:57 följande:

Det är också dem mogna människorna som sitter ensammna på julafton när dem blir gamla! Jobbar i äldreomsorgen, så det vet jag alltför väl...

bättre att sitta ensam av eget val än att ens barn inte orkar masa sig över och hämta upp en över helgerna.
  • Naoko

Det behöver man inte vara barnlös för att göra. För övrigt firade min farmor julbord på tre olika ställen och inte  vid något av dem var något av hennes barn närvarande. 
  • Naoko
    Naoko skrev 2011-09-10 21:09:44 följande:
    Det behöver man inte vara barnlös för att göra. För övrigt firade min farmor julbord på tre olika ställen och inte  vid något av dem var något av hennes barn närvarande. 
    Det handlar helt enkelt inte om hur många barn man har utan om hur man bemöter människor runt omkring sig. 
  • asta66

De jag känner som inte vill sätta egna barn till världen anser att det finns fullt tillräckligt med barn som inte tas om hand som det är. Sen finns de som inte tycker vår värld är bra för barn eller har en olycklig barndom bakom sig.

• Fru U

Ensam kan man bli av många olika anledningar. Att inte skaffa barn är bara en i mängden
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • DragonWoman

Någon som vet om det kan finnas en biologisk orsak bakom att inte vilja ha barn?

Svininfluensavaccinet gör dig dum......
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?