• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • Jäjd
    Baby Girl skrev 2011-09-10 19:29:02 följande:
    Men fiona. Du går mig på nerverna nu. Folk som inte har barn kan OMÖJLIGT veta hur det är att ha barn och känna den kärleken. De går miste om något i livet enligt mig. Det är ingen osanning. Och till de som inte kan få barn så beklagar jag. Jag respekterar fortfarande alla med eller utan barn. Jag undrar bara vaför. Men jag drar mig ur nu. Hoppas du hittar någon annan nu att ta ut ditt agg mot. Haha, herregud.
    Skärp dig lite. 

Vi kan vända på det. De som skaffar barn går miste om något i livet.
    Hur låter det?
    Respektfullt?    
  • Polly S
    IntheSky skrev 2011-09-10 19:31:24 följande:
    Men om det är ett k'nsligt ämne för dig så behöver du väl inte svara? För Ts gör ju inget moraliskt fel genom att ställa en fråga i ett forum som handlar om familj och barn??
    det är skillnad på att fråga och att ifrågasätta.
  • Paradigm
    Baby Girl skrev 2011-09-10 19:29:02 följande:
    Men fiona. Du går mig på nerverna nu. Folk som inte har barn kan OMÖJLIGT veta hur det är att ha barn och känna den kärleken. De går miste om något i livet enligt mig. Det är ingen osanning. Och till de som inte kan få barn så beklagar jag. Jag respekterar fortfarande alla med eller utan barn. Jag undrar bara vaför. Men jag drar mig ur nu. Hoppas du hittar någon annan nu att ta ut ditt agg mot. Haha, herregud.
    Jag är faktiskt villig att hålla med dig där.  (Det fetstilta).
  • Polly S
    LaFontaine skrev 2011-09-10 19:33:29 följande:
    Att inte veta hur något är om man själv inte upplevt det är inte något som är avhängigt just barn. Jag  vet inte hur det känns att bryta benet. Jag kan utgå från att det gör väldigt ont men jag kan inte förstå vidden av smärtan. Jag har aldrig vunnit VM-guld och även om jag förstår hur underbart roligt det är kan jag inte veta hur det känns förrän vinner ett efterlängtad VM-guld. 

Jag, som har flertalet politiska uppdrag, tycker att politik är det roligaste som finns. I mitt stilla sinne kan jag undra hur andra inte kan tycka att det är det roligaste som finns eller i alla fall inte vilja engagera sig politiskt, men jag har inget behov av att ifrågasätta andras val.  
    bra skrivet.
  • Paradigm
    Polly S skrev 2011-09-10 19:34:50 följande:
    det är skillnad på att fråga och att ifrågasätta.
  • Midka
    IntheSky skrev 2011-09-10 19:29:41 följande:
    Ok, jag har fått en massa svar..
    och jag tycker ni är superkänsliga. Att kalla någon fula ord, att kränka eller inte acceptera en annans åsikt må vara respektlöst. Men att helt enkelt UNDRA är inte respektlöst. Ts har väl rätt till sin åsikt? Liksom alla andra?
    Har Ts sagt att era åsikter är fel? Kan hon inte få tycka annorlunda?
    Jag fattar inte. det är ju ett diskussionsforum! alla människor är olika, av naturlig anledning har vi olika åsikter och livsåskådningar. Hur kan man bli kränkt av att någon inte håller med en?
    Jag upplever att TS inte undrar eg. Hon vill bara få fram sin åsikt vilken är att hon tycker att det är "fel" att inte "skaffa" barn om rätt förutsättningar finns.    Men vad vet jag? Det är bara så jag uppfattar hennes text. Det och en del klantiga kommentarer ihop....

• Dripknot
    Anova skrev 2011-09-10 19:20:46 följande:
    Är det något du har erfarenhet att vi barnlösa gör? 

Vi barnlösa får utstå kritik och får ett av våra viktigaste beslut ifrågasatta under större delen av vårt vuxna liv, ibland av helt okända människor. Hur många föräldrar får det?  
    Jag som enbarnsförälder får också frågan om det inte är dags för en till snart. Vilken jävla fråga folk anser sig ha rätt att ställa. Jag blir häpen. Jag är så fullständigt nöjd med hur mitt liv och föräldraskap är idag, men jag förstår även de som medvetet väljer att förbi barnfria. Att ha barn är ingen dans på rosor och en till för mig känns inte aktuellt i dagsläget.

En barnfri tillvaro är faktiskt riktigt skön emellanåt. Lika fint som att ha henne hemma :)
    Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Baby Girl

Fiona vart i mitt senaste inlägg brister respekten till dig? Jag har ju rätt att tycka att kärleken till mitt barn är det bästa och största i mitt liv. Sen kanske inte alla föräldrar känner så och det är fruktansvärt om man som förälder inte känner så för sitt barn.

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Polly S
    Midka skrev 2011-09-10 19:36:04 följande:
    Jag upplever att TS inte undrar eg. Hon vill bara få fram sin åsikt vilken är att hon tycker att det är "fel" att inte "skaffa" barn om rätt förutsättningar finns.    Men vad vet jag? Det är bara så jag uppfattar hennes text. Det och en del klantiga kommentarer ihop....
    precis.
  • Anova
    IntheSky skrev 2011-09-10 19:31:24 följande:
    Men om det är ett k'nsligt ämne för dig så behöver du väl inte svara? För Ts gör ju inget moraliskt fel genom att ställa en fråga i ett forum som handlar om familj och barn??

Jag har svarat sakligt i tråden.. Och det enda svart jag fick från TS var att frivilligt barnlösa ska acceptera föräldras val att skaffa barn. 

I det inlägg du citerar drog jag en generell slutsats. Vi vill nog gärna förklara, men får ändå respektlöshet tillbaka.
    Tyvärr blir det ofta att den som har barn blir någon slags "översittare" där man som frivillig barnlös hamnar i någon slags underläge och vill gärna "bita tillbaka".         
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?