• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • knisse
    Brinken skrev 2011-09-10 18:51:39 följande:
    Kan inte tänka mig något mer avtändande än en kvinna som inte är barnkär och som inte vill skaffa barn.

Klart att det har gått snett i dessa fall eftersom människan skulle dö ut om fler var som dem.

Möjligtvis kan det förklaras med att de har mindre lämpliga gener som inte bör föras vidare och att därmed mänskligheten vinner på att deras gener försvinner från jorden i samband med att de dör. 
    och jag kan inte tänka mig nagot mer primitivt och osexigt än en man som inte kan tänka längre än till den egna reproduktionen.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Brinken skrev 2011-09-10 18:51:39 följande:
    Kan inte tänka mig något mer avtändande än en kvinna som inte är barnkär och som inte vill skaffa barn.

Klart att det har gått snett i dessa fall eftersom människan skulle dö ut om fler var som dem.

Möjligtvis kan det förklaras med att de har mindre lämpliga gener som inte bör föras vidare och att därmed mänskligheten vinner på att deras gener försvinner från jorden i samband med att de dör. 
    Detsamma gäller män antar jag?
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • knisse
    Baby Girl skrev 2011-09-10 18:51:55 följande:
    Snacka om att märka ord. Jag menade naturligtvis att jag har rätt att ställa EN FRÅGA. Vad trött jag blir. Ursäkta.jag råkade skriva fel ord. Fy skäms på mig!
    men du har inte använt fel ord eftzersom det du gjör är just att ifragasätta.
  • LaFontaine
    Baby Girl skrev 2011-09-10 18:51:55 följande:
    Snacka om att märka ord. Jag menade naturligtvis att jag har rätt att ställa EN FRÅGA. Vad trött jag blir. Ursäkta.jag råkade skriva fel ord. Fy skäms på mig!
    Problemet är att du ifrågasatt utifrån din egen synvinkel. 
  • Polly S
    knisse skrev 2011-09-10 18:55:26 följande:
    men du har inte använt fel ord eftzersom det du gjör är just att ifragasätta.
    LaFontaine skrev 2011-09-10 18:55:27 följande:
    Problemet är att du ifrågasatt utifrån din egen synvinkel. 
    precis.
  • lövet2

Jag känner några kvinnor som verkligen inte tycker om barn. Ett par har helt och hållet valt bort barn, men vissa har skaffat ett eget barn. Det är alldeles utmärkta mammor till sina barn och älskar dem högt, men - det har blivit problem när barnen börjat vara några år gamla. Barnen vill ha kompisar och mammorna avskyr dessa kompisar. Det går liksom inte att dölja avsmaken, och det ställer till alla möjliga problem, tyvärr.

• IntheSky

Men GUD vad alla är känsliga... slappna av lite, gott folk!  Glad

• Baby Girl

Fiona... Kan du bara läsa i början av tråden där jag UPPREPADE gånger säger att jag respekterar de som väljer att inte skaffa barn men att jag är nyfiken på varför och då FRÅGADE jag. Läs tråden ordentligt. Snälla. Jag orkar inte hålla på och skriva samma, samma hela tiden. Nu är det lördag kväll och jag ska dra mig ur tråden för att umgås med familjen. Ciao!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Polly S
    Baby Girl skrev 2011-09-10 19:00:20 följande:
    Fiona... Kan du bara läsa i början av tråden där jag UPPREPADE gånger säger att jag respekterar de som väljer att inte skaffa barn men att jag är nyfiken på varför och då FRÅGADE jag. Läs tråden ordentligt. Snälla. Jag orkar inte hålla på och skriva samma, samma hela tiden. Nu är det lördag kväll och jag ska dra mig ur tråden för att umgås med familjen. Ciao!
    du kan säga det hur mkt du vill, men att ifrågasätta visar inte på den minsta gnytta respekt.
  • Midka

Det är alltid lite skrämmande när folk vågar gå mot strömmen. I det här fallet blir frågan varför folk väljer bort ngt som andra uppfattar som naturliga, "normal" och en total miss i livet om man inte har barn. 

Idag har vi ett val. Det hade vi inte förut. Den intressanta bieffekten blir att alla som "skaffar" barn även har gjort av högst fri vilja. Det i sin tur gör att man per automatik inte kan klaga som förr på vilket besvär det (för det är det emellanåt för många).

Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?