• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • LaFontaine
    HoneyCandySugar skrev 2011-09-10 18:25:02 följande:
    Nej, det blir jag inte.

Dock säger jag inte sådana saker om hundar, trots att jag inte tänker skaffa en.

Som skrivet tidigare, så förstår jag inte de som jämför barn med hundar...
    Hur menar du att jag _jämför_  hundar och barn?
  • Naoko
    HoneyCandySugar skrev 2011-09-10 18:25:58 följande:
    Det är tur att du inte har några barn, då de barnen hade fått en mor som aldrig varit dem nära...
    Allvarligt, om du inte förstår att man kan älska sina barn utan att älska barn generellt är det inte andras ungar du ska vara oroad över. 
  • Baby Girl

Fiona.. Jag har förklarat flera gånger varför jag funderar på detta. Läs bak i tråden, annars läs här. Jag själv kände och känner en sån djup längtan efter barn. Jag undrar och förundras över att många inte känner så. Och nej det kan man inte jämföra med att vilja ha hund eller inte. En hund är ett husdjur och det är inte ett barn. Men det är väldigt lätt att bara hoppa in i trådar utan att läsa ordentligt.

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • HoneyCandySugar
    Jäjd skrev 2011-09-10 18:28:58 följande:
    Cry me a river.

Märker du själv att du låter dina känslor tala? De vars åsikter du bemöter verkar resonera lite mer objektivt sådär. Jag tycker den här kommentaren du upprepar är riktigt låg och tillför verkligen absolut ingenting.  
    Jaså, det tycker du?

Anser du att en kvinna som i allmänhet tycker att barn är äckliga, skulle bli en bra förälder? Tror du att hon skulle kunna hantera ett barn och dess utveckling på ett bra sätt? Tror du att hon skulle kunna respektera dem och förstå dem då de "snorar och skriker"?
  • Apopan
    Mad as snow skrev 2011-09-10 18:29:18 följande:
    Äsch, oroa dig inte. Barn är i allmänhet ganska påfrestande för många av oss, så länge vi inte har band till dem som överskuggar den påfrestningen. Jag som förälder blir fruktansvärt trött av att umgås med andras barn under längre tid än ett par timmar och jag känner mig hyfsat ointresserad av dem. Mitt eget barn däremot är jag helt besatt av.
    Skönt att höra! ;D
  • HoneyCandySugar
    Baby Girl skrev 2011-09-10 18:33:48 följande:
    Fiona.. Jag har förklarat flera gånger varför jag funderar på detta. Läs bak i tråden, annars läs här. Jag själv kände och känner en sån djup längtan efter barn. Jag undrar och förundras över att många inte känner så. Och nej det kan man inte jämföra med att vilja ha hund eller inte. En hund är ett husdjur och det är inte ett barn. Men det är väldigt lätt att bara hoppa in i trådar utan att läsa ordentligt.
  • Naoko
    HoneyCandySugar skrev 2011-09-10 18:34:10 följande:
    Anser du att en kvinna som i allmänhet tycker att barn är äckliga, skulle bli en bra förälder? Tror du att hon skulle kunna hantera ett barn och dess utveckling på ett bra sätt? Tror du att hon skulle kunna respektera dem och förstå dem då de "snorar och skriker"?
    Javisst. 

Anser du att en kvinna som saknar grundläggande förmåga att sätta sig in i andra människors känslor skulle bli en bra förälder?  
  • LaFontaine
    Naoko skrev 2011-09-10 18:35:32 följande:
    Javisst. 

Anser du att en kvinna som saknar grundläggande förmåga att sätta sig in i andra människors känslor skulle bli en bra förälder?  
    Trådens bästa!
  • plankton
    HoneyCandySugar skrev 2011-09-10 18:25:58 följande:
    Det är tur att du inte har några barn, då de barnen hade fått en mor som aldrig varit dem nära...
    För då antar jag att du vet exakt hur jag skulle reagera om jag skulle få mitt kött och blod i armarna? Jag vet då rakt inte, precis som mammor som har längtat efter barn men hamnar i en förlossningsdepression och stöter bort barnet.
  • HoneyCandySugar
    Naoko skrev 2011-09-10 18:32:02 följande:
    Allvarligt, om du inte förstår att man kan älska sina barn utan att älska barn generellt är det inte andras ungar du ska vara oroad över. 
    Naturligtvis kan man älska sitt barn utan att älska alla andras. Jag själv älskar mitt barn utöver alla andra barn på denna jord...

Men, som skrivet många gånger tidigare, så tror jag inte att denna kvinna skulle kunna hantera ett barn, då hon inte kan förstå dem i allmänhet!
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?