• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Baby Girl skrev 2011-09-10 17:44:52 följande:
    CDSJ... Vad är det för anledningar då? Jag ville liksom veta och ställde frågan och önskade en öppen tråd.
    Jag vet inte, frågan är inte känslig för mig och om någon frågar svarar jag. Men jag vet att frågan är känslig för ganska många, av olika skäl.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Baby Girl

Honeycandy.... Så bra sagt! Jag håller med dig till 100%!!

• Naoko
    Baby Girl skrev 2011-09-10 17:49:39 följande:
    Naoko... Ok men man får ju ta varje situation för vad den är. Jag ställde en fråga här, det är fritt för vem som helst att svara. Det är inte så att jag har ställt frågan personligt till någon av er. Jag kan inte ta ansvar för vad alla andra frågar.
    Du får fråga precis vad du vill, jag tänker inte hindra dig även om jag tycker att det är en konstig fråga. frånvaron av viljan att ha barn är liksom nog, det behöver inte vara mer avancerat än så. 
  • Naoko
    HoneyCandySugar skrev 2011-09-10 17:46:00 följande:
    Jag kan för allt i världen inte förstå de som inte känner en längtan efter barn.

Däremot tycker jag att de som inte känner längtan gör rätt i att inte skaffa, då både de och barnen skulle fara illa utav det...
    Jag tror inte att barn far illa av att få föräldrar som inte har längtat efter barn, det är inget som säger att man inte skulle älska ett barn man får bara för att det inte är något man strävat efter. 

• Selfish Geene
    HoneyCandySugar skrev 2011-09-10 17:46:00 följande:
    Jag kan för allt i världen inte förstå de som inte känner en längtan efter barn.

Däremot tycker jag att de som inte känner längtan gör rätt i att inte skaffa, då både de och barnen skulle fara illa utav det...
    Man kan nog vara en ypperlig förälder utan att ha känt barnlängtan, precis som riktigt usla föräldraämnen kan känna en stor längtan efter barn.

• Naoko
    Selfish Geene skrev 2011-09-10 17:56:46 följande:
    Man kan nog vara en ypperlig förälder utan att ha känt barnlängtan, precis som riktigt usla föräldraämnen kan känna en stor längtan efter barn.

Japp, se bara alla som "kämpar för sitt barn" efter att ha blivit fråntagna vårdnaden. 
  • Ginevra
    Naoko skrev 2011-09-10 17:29:57 följande:
    Jag tror att det inte skulle finnas så många barn som for illa om människor istället frågade sig varför de vill ha barn. Om man inser att man kanske inte är så jäkla lämpad som förälder så kanske man kan sätta sig över sina instinkter, å andra sidan så hänger väl oförmågan att göra det ihop med det som gör dem mindre lämpade. 
  • Baby Girl

Maryellen.. Klokt inlägg tycker jag. Ja, det är just därför jag undrar och förunras över detta. För att jag kände och känner det så starkt. Och då är det väl så då att alla inte känner detta som för mig är djupt rotat.

• HoneyCandySugar
    Apocalypso skrev 2011-09-10 17:42:34 följande:
    Jag förstår öht inte majoriteten av alla här på FL som skaffar ungar, är era liv meningslösa och ni behöver någon som är beroende av er? Är det maktkänslan ni är ute efter? Värderar ni andra utifrån era egna själviska handlingar att reproducera er själva, till en redan överbefolkad och missbrukad jord? Tror ni att era själviska val är av minsta intresse för er omgivning? Tror ni verkligen för en sekund att er unge har någon som helst betydelse för omgivningen än vad exvis en unge i svältkatastrofens Afrika?

Jag dömer ingen, jag bara undrar vad som får er att skaffa ungar. Oskyldig
    Jag vill ha ett eller flera barn att ta om hand, barn att älska och att dela mitt och min fästmans liv med. Jag vill ge mitt/mina barn omtanke, värme, kärlek och en underbar uppväxt att minnas resten utav sitt liv. Jag älskar barn, och har så alltid gjort. Mitt/mina egna barn skall jag älska utöver alla andra barn jag någonsin mött.

Jag tror inte på att mitt/mina barn aldrig någonsin kommer att göra skillnad i någons liv. Om det/de så aldrig skulle gå utanför dörren, skulle det/de för alltid göra skillnad i mitt och min fästmans liv. Jag ska aldrig visa mig mäktig inför mitt/mina barn. Det/de ska givas respekt och kärlek och behandlas som mitt/mina barn, inte undersåtar! Jag vet att mitt val är av intresse för de jag älskar, som också kommer att älska mitt/mina barn!

Tänk du, om ingen någonsin födde fler barn till denna jord. Vad skulle hända då?
  • HoneyCandySugar
    Naoko skrev 2011-09-10 17:57:55 följande:
    Japp, se bara alla som "kämpar för sitt barn" efter att ha blivit fråntagna vårdnaden. 
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?