• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Baby Girl skrev 2011-09-10 17:10:19 följande:
    Ok det har vart intressant att läsa om er som inte väljer att skaffa barn. Jag delar inte er syn på livet och det måste jag inte heller men jag respekterar det. Jag tycker det är intressant och jag ställde den frågan i ett öppet forum. Vem som helst är fri att svara. Varför blir vissa av er provocerade av att frågan ställs? Jag har aldrig yttrat att ni skulle vara sämre för det. Men många har taggarna utåt.
    Det är egentligen inte konstigt att en del reagerar, du ifrågasätter ju deras (vårt) val att inte skaffa barn. Det är som att säga "varför skaffar man barn?" och dra upp fördelar och nackdelar med det. Det är också så att vi har hört allt det här förut, för det förutsätts ofta att alla vill ha barn.

Ihop med personligheter som "har taggarna utåt" så är det givet att en del reagerar på det sättet. Det samma skulle hända, i en större skala av naturliga skäl, om man frågade varför folk skaffar barn.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Naoko

En frånvaro av önskan att ha barn antar jag. 

• Baby Girl

Jag kan inte citera just nu men CDSJ.. Man måste väl få lov att fråga i ett öppet diskussionsforum. Jag är genuint nyfiken hur det kommer sig? Vi pratar ju om allt annat här på familjeliv. Men ursäkta då om frågan sticker i ögonen på många. Hade någon ställt frågan varför jag har barn så hade jag bara svarat på frågan utan att ta det som en pik. Det här ämnet verkar känsligt. Varför?

• Naoko

Jag tror att det inte skulle finnas så många barn som for illa om människor istället frågade sig varför de vill ha barn. Om man inser att man kanske inte är så jäkla lämpad som förälder så kanske man kan sätta sig över sina instinkter, å andra sidan så hänger väl oförmågan att göra det ihop med det som gör dem mindre lämpade. 

• Naoko
    Baby Girl skrev 2011-09-10 17:28:05 följande:
    Jag kan inte citera just nu men CDSJ.. Man måste väl få lov att fråga i ett öppet diskussionsforum. Jag är genuint nyfiken hur det kommer sig? Vi pratar ju om allt annat här på familjeliv. Men ursäkta då om frågan sticker i ögonen på många. Hade någon ställt frågan varför jag har barn så hade jag bara svarat på frågan utan att ta det som en pik. Det här ämnet verkar känsligt. Varför?
    Firren är intelligent och har vissa issues med enfaldighet. 
  • Jäjd
    Naoko skrev 2011-09-10 17:29:57 följande:
    Jag tror att det inte skulle finnas så många barn som for illa om människor istället frågade sig varför de vill ha barn. Om man inser att man kanske inte är så jäkla lämpad som förälder så kanske man kan sätta sig över sina instinkter, å andra sidan så hänger väl oförmågan att göra det ihop med det som gör dem mindre lämpade. 
    Jäpp.

Jag tror iofs inte att alla är drivna av dessa instinker heller, utan det används mest som argument för hur normal man är då man skaffar barn eller vill ha barn åtminstone.

Det är ju också därför frågan kan upplevas som "känslig". Det handlar knappast om att man inte får diskutera saker på ett diskussionsforum...    
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Baby Girl skrev 2011-09-10 17:28:05 följande:
    Jag har inte sagt något om att man inte får diskutera den eller fråga om det, jag förklarade varför en del reagerar som de gör. Men jag bevisar återigen min poäng noterar jag, du reagerade snarlikt som de som du pratar om så fort jag "ifrågasatte" (vilket jag inte gjorde) din fråga. Där har du svaret på varför en del reagerar.

Jag skulle också svara på frågan (som jag gjorde) men alla reagerar inte så, särskilt inte på ett forum. Det sticker inte i ögonen på mig, jag tar det inte som en pik och ämnet är inte känsligt för mig. Men för en del är det känsligt, av olika anledningar.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Baby Girl

Naoko... Ja precis, alla är inte lämpade att ha barn. Som jag har skrivit innan så är det väldigt klokt och insiktsfullt om man väljer att inte skaffa barn för att man vet med sig att man inte har de kvaliteer som krävs. Därmed inte sagt att alla som inte skaffar barn avstår pga detta skäl eller är sämre som människor.

• Titanica

Personligen har jag borjat vackla a senaste, men helt arligt : skaffar jag barn nu ar det for att sambon vill det, och det tror jag inte blir bra.
    Tycker alla som har fatt barn runt omkring mig verkar ha det sa traakigt, kan aldrig gora det de vill och har dessutom blivit morkradd efter att ha last inlagg pa FL,

kommer sakert att skaffa barn i framtiden dock..kanske...

• Baby Girl

Jaded, vem pratar om hur normal man är om man har barn eller inte?

Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?