• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • Mad as snow

Jag är verkligen inte förtjust i barn i allmänhet. De är människor precis som alla andra och ibland klaffar personkemin, ibland inte. Men majoriteten av barn jag har träffat genom livet har varit rätt jobbiga och jag har inte känt mig särskilt inspirerad av dem alls faktiskt. Mitt eget barn däremot är jag väldigt förjust i. Man måste inte älska barn i allmänhet för att vara en bra förälder. 

Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • HoneyCandySugar
    plankton skrev 2011-09-10 18:24:39 följande:
    Ja för TS undrade. Sen att du uppenbarligen tar åt dig kan inte jag rå för.
    Men jag håller delvis med dig; det är tur att jag inte har barn för då skulle jag inte kunna sträva efter det liv jag verkligen vill leva. 
    Det är tur att du inte har några barn, då de barnen hade fått en mor som aldrig varit dem nära...
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    HoneyCandySugar skrev 2011-09-10 18:18:58 följande:
    Så du tycker alltså att barn är äckliga?
    Nej, det kan jag inte påstå. Men jag kan förstå att man tycker det.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • dezibel

Jag har valt bort barn eftersom jag tycker barn är tidskrävande, enerverande och kostar enormt med pengar. Eftersom jag aldrig känt nån längtan efter barn, aldrig tyckt dom ger mig något känslomässigt utan mest tycker dom är jobbiga skulle jag aldrig lägga all min tid,energi och pengar på att skaffa några.

• Apopan
    Ginevra skrev 2011-09-10 18:22:20 följande:
    Jag tror inte att man nödvändigtvis blir en dålig förälder bara för att man inte tycker att barn är så värst förtjusande i största allmänhet.
    Nej det får man verkligen hoppas! / blivande förälder som inte har särskilt mycket positivt att säga om de flesta barn hon träffat :P
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    HoneyCandySugar skrev 2011-09-10 18:25:58 följande:
    Det är tur att du inte har några barn, då de barnen hade fått en mor som aldrig varit dem nära...
    Hur kan du veta det och framförallt, vad ger dig rätt att påstå det? Inser du vad du säger till/om en annan människa nu?
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • FrökenKatt
    HoneyCandySugar skrev 2011-09-10 18:25:02 följande:
    Nej, det blir jag inte.

Dock säger jag inte sådana saker om hundar, trots att jag inte tänker skaffa en.

Som skrivet tidigare, så förstår jag inte de som jämför barn med hundar...
    En hund behöver precis samma sak som ett barn.
    En hund är också en levande varelse av kött och blod, så precis som frågan i tråden så skulle det vara märkligt att folk inte vill ha hund, likväl som folk inte vill ha barn. 
  • Jäjd
    HoneyCandySugar skrev 2011-09-10 18:25:58 följande:
    Cry me a river.

Märker du själv att du låter dina känslor tala? De vars åsikter du bemöter verkar resonera lite mer objektivt sådär. Jag tycker den här kommentaren du upprepar är riktigt låg och tillför verkligen absolut ingenting.  
  • Mad as snow
    Apopan skrev 2011-09-10 18:27:02 följande:
    Nej det får man verkligen hoppas! / blivande förälder som inte har särskilt mycket positivt att säga om de flesta barn hon träffat :P
    Äsch, oroa dig inte. Barn är i allmänhet ganska påfrestande för många av oss, så länge vi inte har band till dem som överskuggar den påfrestningen. Jag som förälder blir fruktansvärt trött av att umgås med andras barn under längre tid än ett par timmar och jag känner mig hyfsat ointresserad av dem. Mitt eget barn däremot är jag helt besatt av.
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • HoneyCandySugar
    Ginevra skrev 2011-09-10 18:22:20 följande:
    Jag tror inte att man nödvändigtvis blir en dålig förälder bara för att man inte tycker att barn är så värst förtjusande i största allmänhet.
    Om man tycker att barn är äckliga, så nedvärderar man dem. Kan man inte respektera barn i allmänhet, så tror jag inte att man är lämpad att ta hand om dem.
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?