Inlägg från: FrökenKatt |Visa alla inlägg
  • FrökenKatt

Varför vill man INTE ha barn?

uppriktig skrev 2011-09-10 14:31:44 följande:
    Jag och min sambo känner ingen längtan efter barn. Vi älskar och trivs med att bara ha varandra att lägga fokus på. Barn skulle kräva för mycket energi och ansvar än vad vi orkar och vill. Friheten att kunna göra precis som man känner för är ovärderlig. Jag vet onekligen att vi skulle bli bra föräldrar och har alla förutsättningarna för att ge en bra och trygg uppfostran. Vi är stabila, strukturerade med ett ordnat och hälsosamt liv, bra ekonomi, mycket fräscht boende osv. Vi är två kärleksfulla människor, omtänksamma, mån om våra nära och kära.

Vi har vänner som har ett eller flera barn och vi är inte det minsta avundsjuka, vi kan tycka det är gulligt med dem små liven men i det stora hela tycker vi att det livet verkar jobbigt och mycket mycket krävande. På något sätt kan jag tycka synd om föräldrar, ur mitt eget perspektiv, att man blir låst. En fri fågel hamnar i fångenskap. Detta är förstås en uppoffring som de flesta föräldrar är väl medveten om. På något sätt väljer man bort sig själv då man sätter ett barn till världen. Den tanken är för mig osannolik. Jag älskar mitt liv, att vara fri och bara ha mig själv och min älskling att ta hänsyn till. Det låter säkerligen oegoistiskt i många öron men jag hoppas verkligen att ni missförstår mig rätt. Jag anser att mitt liv är fulländat och älskar känslan av frihet, att kunna göra vad tusan jag vill. Bara en sådan sak som att komma hem från jobbet  och det är lugnt och harmoniskt. Gud så underbart det är. Det är för mig värdefullt.
    Jag må vara omogen ur det här perspektivet, så kan det vara, jag kanske "vaknar en dag" och är redo för barn.
    Däremot har jag alltid varit säker på att OM jag vill bli föräldrer så kommer det aldrig att ske innan jag är 30 år. Anledningen till det är att jag inte vill vara en ung mamma, jag vill känna att jag har levat och rest, studerat färdigt och har "landat" med alla galna och icke galna äventyr.

Jag är 25 år och min sambo är 30, vi har varit sambo i 4 år.
    Kunde varit jag som skrev det där.
    Kan bara skriva: Word. 
  • FrökenKatt
    HoneyCandySugar skrev 2011-09-10 18:25:02 följande:
    Nej, det blir jag inte.

Dock säger jag inte sådana saker om hundar, trots att jag inte tänker skaffa en.

Som skrivet tidigare, så förstår jag inte de som jämför barn med hundar...
    En hund behöver precis samma sak som ett barn.
    En hund är också en levande varelse av kött och blod, så precis som frågan i tråden så skulle det vara märkligt att folk inte vill ha hund, likväl som folk inte vill ha barn. 
  • FrökenKatt

Jag tror att många, som andra har skrivit här, skaffar barn "bara för att". Det är det "normala" och det som anses vara rätt. 

Men man kan ju också vända på steken: Varför skaffar så många barn?

Det är något jag många gånger har funderat på. Jag har inte kommit fram till en enda anledning som inte är egoistisk. 
    Förr i tiden behövde man föröka sig eftersom man behövde någon som tog över gården och som tog hand om en själv när man blev gammal. Men idag behövs det inte i samma utsträckning. Det är ytterst få i vårt samhälle som idag ta hand som sina gamla föräldrar. Man sätter dom på hem istället, vilket är bra sorgligt.

Jag skulle gärna vilja höra några bra anledningar till varför man skaffar barn. För det är nästan bara pip och gnäll man hör. Att barn är söta, roliga, mysiga och gulligull är ingen godtagbar anledning.

Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?