• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • Mad as snow

När man inte förstår varför vissa inte vill ha barn, så beror det på att man utgår från sig själv som mall. Men om man föreställer sig att alla människor har olika grundvärderingar, ideal, bagage, åsikter, utgångspunkter och erfarenheter - så blir det inte så hemskt komplicerat att sätta sig in i hur någon inte kan vilja ha barn. Grundregeln är således att släppa sig själv för ett ögonblick och sätta sig in i en annan människas tillvaro. Det handlar om empati och mognad, att klara av att på riktigt begripa - både intellektuellt och emotionellt - att min verklighet och mina mål i livet inte är självklara för en annan person. Det kan röra sig om diametralt motsatta saker vad gäller två människors längtan och vilja i livet. Man skulle kunna kalla det här en sorts grundkurs i empati. 

Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Froststar
    Baby Girl skrev 2011-09-10 11:59:49 följande:
    Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

TS, jag har inga barn och vill inga ha heller. Jag hade svarat dig varför om jag tyckt varit lönt men det som du poängterar flera gånger skulle vara ett okritiskt intresse ter sig inte så när man läser dina inlägg. T.ex. det understrykna tolkar jag som att andra som inga problem har och väljer bort barn är omogna i ditt tycke,. Någon skrev också ett inlägg där h*n listar några punkter som alla på något sätt är negativt inriktade mot de som väljer bort barn, det håller du med om att det skulle vara så. En annan skriver att hennes syster inte vill ha barn för hon tycker att de är äckliga, sedan när hon motiverar varför då avfärdar du det me att "alla är ju inte lämpade till att ha barn". Så kom igen när du har ett äkta intresse och inte bara vill påskina det samtidigt som du vänder det mesta till negativt.

Sedan apropå egoism - de som skaffar barn är nog bra mycket mer egoistiska än de som inte gör det för ingen ska påstå att man skaffar barn för barnens skull. Det är i högsta grad för ens egen skull, dvs man tänker ju på sig själv först och främst, inte på barnets bästa. Hade man gjort det så hade man istället tagit hand om ett stackars barn som redan finns och inga föräldrar har. Eller så hade man blivit fosterförälder.  
  • Apocalypso

Den "risken" är obefintlig, så länge kyrka och rabiata FL:are finns så kommer folk att fortsätta översvämma jorden. Varken du eller din avkomma behövs för jordens överlevnad, färre människor skulle vara av godo. Jag kan inte förstå hur själviska många är som fortsätter yngla av sig.

Only weak men fear strong women!
  • Selfish Geene
    HoneyCandySugar skrev 2011-09-10 17:59:24 följande:
    Tänk du, om ingen någonsin födde fler barn till denna jord. Vad skulle hända då?
    Människan som art skulle dö ut, no big deal
  • Baby Girl

Jag tror nog inte det var så honeycandysugar menade.

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • HoneyCandySugar
    plankton skrev 2011-09-10 17:48:36 följande:
    Jag kan bara utgå från mig själv men såhär är det för mig:

Jag vill inte ha barn. Jag vill inte gå igenom en graviditet, förlossning och sen hålla ett skrynkligt blått jag-vet-inte-vad i armarna. Barn är för mig äckliga, obehagliga och rent ut sagt korkade. De skriker, snorar, ska bara ha en massa, kräver en massa tid av mig som jag kan lägga på andra, för mig viktigare, saker osv.
    Jag har aldrig sett ett barn som är sött, gulligt eller något i den stilen, inte ens spädbarn.

Det liv jag strävar efter att leva har inte plats för barn och jag vill inte ha ansvar för någon annan. Jag vill inte känna att jag måste hålla mig till den här individen resten av mitt liv.
    Hela mitt liv skulle förändras till något jag inte vill leva.

Min sambo vill inte heller ha barn, han har aldrig haft något sug efter det och snart ska han (äntligen) sterilisera sig, så behöver vi inte vara oroliga över att jag ska bli gravid!

Vi har däremot två bebisar, våra katter! Vi älskar katter båda två och de är för mig mina barn. (Om än något håriga sådana) 
    Du säger fruktansvärda ting om små oskyldiga barn! Det är tur att du inte har några barn...
  • Apopan
    Mad as snow skrev 2011-09-10 18:01:52 följande:
    När man inte förstår varför vissa inte vill ha barn, så beror det på att man utgår från sig själv som mall. Men om man föreställer sig att alla människor har olika grundvärderingar, ideal, bagage, åsikter, utgångspunkter och erfarenheter - så blir det inte så hemskt komplicerat att sätta sig in i hur någon inte kan vilja ha barn. Grundregeln är således att släppa sig själv för ett ögonblick och sätta sig in i en annan människas tillvaro. Det handlar om empati och mognad, att klara av att på riktigt begripa - både intellektuellt och emotionellt - att min verklighet och mina mål i livet inte är självklara för en annan person. Det kan röra sig om diametralt motsatta saker vad gäller två människors längtan och vilja i livet. Man skulle kunna kalla det här en sorts grundkurs i empati. 
  • Jäjd
    HoneyCandySugar skrev 2011-09-10 18:04:58 följande:
    Du säger fruktansvärda ting om små oskyldiga barn! Det är tur att du inte har några barn...
    Men lugna dig.
  • HoneyCandySugar
    Selfish Geene skrev 2011-09-10 18:04:23 följande:
    Människan som art skulle dö ut, no big deal
    Det är synd att du känner sådan uppgivenhet. Dock tycker jag det är oförskämt av dig att neka alla människors värde...
  • Mad as snow
    Apocalypso skrev 2011-09-10 18:03:57 följande:
    Den "risken" är obefintlig, så länge kyrka och rabiata FL:are finns så kommer folk att fortsätta översvämma jorden. Varken du eller din avkomma behövs för jordens överlevnad, färre människor skulle vara av godo. Jag kan inte förstå hur själviska många är som fortsätter yngla av sig.
    Jag antar att du använder dig av ett medvetet retoriskt grepp för att få TS att begripa orimligheten i hennes oförståelse inför andra människors djupt personliga livsval. Men förståelsen för människors olikheter bör rimligtvis vara applicerbart den omvända situationen: att någon vill ha barn. Jag begriper inte fördömandet åt något håll faktiskt - överbefolkad jord eller ej - eftersom det är en orimlig tanke att jag som enskild person skulle gå emot min allra djupaste längtan i något sort politiskt ansvarstänkande för en global överbefolkning. Varför inte bara acceptera människors olikheter och förstå att deras mest privata beslut här i världen inte alltid kan verbaliseras och argumenteras för? Den själviskhet du nämner kan komma i lika stora delar kärlek och en så djup längtan att den blir oemotståndlig för vilken människa som helst, precis som den kan komma i motsatt skepnad. 
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?