• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • Anova

jag kan inte förstå varför det är så svårt att förstå att folk inte vill ha barn.
    De flesta som medvetet inte vill ha barn har tagit ett väl grundat beslut, jag tror att beslutet att inte skaffa barn är större och svårare än att välja att få barn. Frivilligt barnlösa har ofta funderat på för och nackdelar i många år, en förälder kanske bara funderat på fördelarna, om ens det, innan de får barn.
    Därför är det ett mer moget beslut att inte skaffa barn i många fall.. 

Precis som det som tidigare har skrivits i denna tråd så saknas viljan att skaffa barn. Jag har passerat 30 för några år sedan och aldrig drömt om graviditet och barn. Jag är säker på att jag går miste om mycket då jag inte har barn, men varför skulle jag gå emot min egen vilja och sträva efter att bli förälder?      

• Ogi

För mig var det så att jag inte ville ha barn och verkligen inte kunde tänka mig in i en sådan situation. Alla barnrelaterade minnen jag hade var inte jättebra och barn var helt enkelt inte min grej. Men så skaffade en kompis barn. Och sen en till... Och till slut såg jag att det jag fått för mig om barn inte behövde stämma och jag vande mig vid att ha barn runt mig. Sakta började både jag och min sambo att själva kunna tänka oss och efter beslutet tog det ytterligare 1,5 år att ens bli gravid. Nu har vi två egna och jag kan inte tänka mig att leva utan barn istället.

• knisse
    Baby Girl skrev 2011-09-10 13:56:30 följande:
    Sista jag måste svara på bara haha. Jag tror att det är inbyggt. Jag har ingen fakta på detta just nu, men barn blir ju till genom sex. Att skydda sig när man har sex är ju något människan har uppfunnit och kommit på på senare dar.
    varför vill man inte bli med barn varje gang man har sex i sa fall?
  • Aoife
    Anova skrev 2011-09-10 14:03:18 följande:

jag kan inte förstå varför det är så svårt att förstå att folk inte vill ha barn.
    De flesta som medvetet inte vill ha barn har tagit ett väl grundat beslut, jag tror att beslutet att inte skaffa barn är större och svårare än att välja att få barn. Frivilligt barnlösa har ofta funderat på för och nackdelar i många år, en förälder kanske bara funderat på fördelarna, om ens det, innan de får barn.

Precis som det som tidigare har skrivits i denna tråd så saknas viljan att skaffa barn. Jag har passerat 30 för några år sedan och aldrig drömt om graviditet och barn. Jag är säker på att jag går miste om mycket då jag inte har barn, men varför skulle jag gå emot min egen vilja och sträva efter att bli förälder?      

Du tänker sunt.
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Iryelle

I många år så var jag helt emot att skaffa barn. Anledningen är att barn inte alls intresserar mig. Det behöver inte vara mer krångligt än så. Jag läste ett inlägg på första sidan om olika "personligheter" och jag tycker den fattas. Den ointresserade. 
    Nu har jag valt att skaffa barn, är gravid med mitt första och är jätteglad för det! Men jag har aldrig varit säker på om jag verkligen vill ha barn eller inte. Hade jag inte träffat en barnkär kille så hade det nog aldrig blivit något. Och jag har fortfarande svårt för att sätta barn till en värld jag anser vara överlag hemsk.

• Ogi
    Anova skrev 2011-09-10 14:03:18 följande:

Nja, jag tror inte att de två besluten kan jämföras alls. Och jag tror, till skillnad från dig, att de flesta föräldrarna vägt in och funderat mycket på både för- och nackdelar innan de bestämt sig för att försöka få barn. 
  • Apopan
    Iryelle skrev 2011-09-10 14:07:14 följande:
    I många år så var jag helt emot att skaffa barn. Anledningen är att barn inte alls intresserar mig. Det behöver inte vara mer krångligt än så. Jag läste ett inlägg på första sidan om olika "personligheter" och jag tycker den fattas. Den ointresserade. 
    Nu har jag valt att skaffa barn, är gravid med mitt första och är jätteglad för det! Men jag har aldrig varit säker på om jag verkligen vill ha barn eller inte. Hade jag inte träffat en barnkär kille så hade det nog aldrig blivit något. Och jag har fortfarande svårt för att sätta barn till en värld jag anser vara överlag hemsk.
    Låter exakt som mig :P
  • Tygtiiger

Egentligen är det väl inte konstigare att någon inte vill ha barn än att jag inte vill ha fler barn. Jag har två. Det räcker gott. För andra räcker det med ett, eller fem, eller inget.

(Sedan måste jag reta mig: nej, mitt liv fick inte en ny och djupare mening med barn. Mina barn tillför mitt liv oerhört mycket och utan dem skulle livet bli meningslöst eftersom sorgen skulle täcka över allting annat - men innan jag fick mina två ungar var livet faktiskt precis lika meningsfullt. Jag gillar inte sådana uttalanden för jag tycker det låter som ett förtäckt sätt att säga till barnlösa att deras liv saknar mening, men att det har de inte fattat ännu - ungefär som om troende säger till ateister att de inte är lika andligt utvecklade som de som tror...)

Krupke, we've got problems of our own!
  • Aoife
    Ogi skrev 2011-09-10 14:10:24 följande:
    Nja, jag tror inte att de två besluten kan jämföras alls. Och jag tror, till skillnad från dig, att de flesta föräldrarna vägt in och funderat mycket på både för- och nackdelar innan de bestämt sig för att försöka få barn. 
    Jag tror att många föräldrar planerar men jag tror också att många inte gör det. Jag tror också att många faller för tjat och påtryckningar och blir gravida därför att man "ska" vilja ha barn.
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • racer x3000

JAAAA, du lyckades med något som andra kvinnor gjort i några hundra år .....

Skulle jag uppfostrat barn som det behövs i dagens bortskämda samhälle hade man väl fått myndigheterna efter sig... Skrikandes

Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?