• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • Baby Girl
    Tami skrev 2011-09-10 13:21:08 följande:
    Nu har jag inte bestämt mig om jag inte vill ha barn eller inte, men för mig personligen är det mycket som talar emot.

Jag har aldrig varit runt barn naturligt (det är alltså få tillfällen jag överhuvudtaget har träffat barn) så bara det gör sannolikheten att jag plötsligt skulle vilja ha ett lika stor som att jag plötsligt skulle vilja ha en abborre eller tvättbjörn..

Mina föräldrar är verkligen inte barntypen, och det märkte jag under hela min uppväxt. Att jag överhuvudtaget finns till är en slump. Jag har knappt kontakt med dem och vill i ärlighetens namn inte ha mer kontakt med dem heller.

Jag kommer troligen studera fram tills nånstans i 30-årsåldern, och det gör det svårare om man ska ha barn.

Men man vet ju aldrig :)
    Ok ja, det kanske är så att man har olika värderingar i livet lite beroende på hur man har växt upp. Vem vet?
    Och det där är något jag också undrar lite över. Varför så många väntar tills de är över 30 och bortåt innan de skaffar barn? Tänk om det är för sent då? (rent biologiskt) eller att det ska bli missfall eller födas med missbildning för man är äldre?
  • Baby Girl
    knisse skrev 2011-09-10 13:21:34 följande:
    fast det är inget som är konstigt. en persson som har ett husdjur och inga barn har ofta ett lika starkt band till sit djur som en persson som har barn har till sina barn.
    Kanske. Men jag tror aldrig att en person som har barn känner lika mycket kärlek till sitt husdjur som för sitt barn.
  • Baby Girl
    Kimona skrev 2011-09-10 13:22:43 följande:
    Ja hon fattar inte varför hon ska behöva handskas med sånt äckel päckel. Dessutom när det varit besök av småbarn har de tagit hennes parfym o dyl. Även ätit mitt läppglans och min syster vill ha sitt smink och sina parfymer framme.
    Och bara för att hon gillar Hello Kitty betyder inte det att barn ska ha rätt att pilla och ta på hennes saker.

Hon älskar djur mer än människor så hon kommer säkert vara en sån där klassisk katt-tant när hon är gammal :P
    Haha ok, där ser man. Som sagt, alla är ju inte lämpade för att ha barn.
  • Baby Girl
    Jäjd skrev 2011-09-10 13:24:40 följande:
    Ptja. Livet och vardagen som ett liv med barn innebär lockar väl helt enkelt inte.

Är det verkligen svårt att förstå?  
    Nja, mer en frågan om ni aldrig känt det i hela era liv?
  • knisse
    Baby Girl skrev 2011-09-10 13:25:55 följande:
    Kanske. Men jag tror aldrig att en person som har barn känner lika mycket kärlek till sitt husdjur som för sitt barn.
    nej det är nog sälsynt. men som sagt det handlar inte om de som har barn och husdjur utan de som enbart har husdjur.
  • Jäjd
    Baby Girl skrev 2011-09-10 13:27:48 följande:
    Jaha. 
  • knisse
    Baby Girl skrev 2011-09-10 13:27:48 följande:
    har du känt längtan efter en abborre eller en tvättbjörn?
  • Apopan
    Baby Girl skrev 2011-09-10 13:01:07 följande:
    Jo men hund är ju ett husdjur. Men att skaffa barn ligger ju i vår natur och fortplantningen. Det känns som en stor skillnad där.
    En hund är ju oftast mer än bara ett husdjur. Jag/matte är min hunds mamma, och husse är min hunds pappa., vi är ju hundens fostrare och vi älskar varandra och är en familj. Visst, en hund är en hund och en människa är en människa.  Men hunden är ju inte oftast inte ett husdjur som alla andra. Denna relation räcker så vidare säkerligen gott och väl när det kommer till mångas behov som andra kanske fyller med ett barn, utan att man för den delen behandlar hunden som en människa. Tycker faktiskt inte det är speciellt konstigt :)

Ps: När jag varit på MVC så har vi pratat mycket om likheterna mellan att ha hund och ha barn med vår barnmorska, speciellt likheterna mellan ett spädbarn och en valp.
  • Baby Girl
    knisse skrev 2011-09-10 13:30:11 följande:
    nej det är nog sälsynt. men som sagt det handlar inte om de som har barn och husdjur utan de som enbart har husdjur.
    Jaha, men då tror jag säkert de kan känna starkt för sitt husdjur. Men jag tror inte att man kan diskutera så som du menar i och med att de som inte har barn inte vet hur det är att ha barn och känna den kärleken. Och det kommer de ju aldrig att veta heller om de inte skaffar barn.
  • enlitenbitkaka
    Baby Girl skrev 2011-09-10 13:26:58 följande:
    Haha ok, där ser man. Som sagt, alla är ju inte lämpade för att ha barn.
    Det handlar inte om att inte vara lämpad, det handlar om att man helt enkelt inte vill.
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?