• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • Baby Girl
    knisse skrev 2011-09-10 13:11:52 följande:
    men innan man skaffar barn, där när man har ett val, har man inte haft dom i magen i 9 mander eller har ett band till det.
    och man kan ha lika starka band till ett adopterat barn
    Det har du rätt i! absolut kan man det! Men jag tycker det känns lite fel att diskutera om barn har lika starka bard till en som husdjur.
  • Baby Girl
    Kimona skrev 2011-09-10 13:12:31 följande:
    De snorar, de använder blöja, de kräks och kan inte städa upp det själva, de kan inte hålla en vuxen diskussion, de är pillesjuka, måste passas, kan inte ta särskilt mycket ansvar m.m
    Är man verkligen så finkänslig att man inte vill ha barn för man inte klarar att byta blöja och torka snor då? Men som jag skrev i min ts, att om man känner i sig själv att man inte kommer klara av att vara en bra förälder så är det ju väldigt klokt och förståndigt att inte skaffa barn. Glad
  • Baby Girl
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-09-10 13:13:06 följande:
    Helt ärligt - aldrig. Jag respekterar barn precis på samma sätt som jag respekterar mina andra medmänniskor men jag hyser inte någon moderlig kärlek gentemot barn.
    Jaha ok.. Det är det som förvånar mig (med all respekt) Jag själv känner så som jag gör och de flesta andra bland mina vänner och familj med. Jag har en moster som inte har barn och jag har alltid undrat varför, men har aldrig riktigt vågat fråga henne. Jag vill inte fråga för det är ju inte min sak men jag frågar här på familjeliv så är ju vem som helst välkommen att svara. Det är ju frivilligt.
  • Good Golly Miss Molly
    Baby Girl skrev 2011-09-10 13:18:47 följande:
    Jaha ok.. Det är det som förvånar mig (med all respekt) Jag själv känner så som jag gör och de flesta andra bland mina vänner och familj med. Jag har en moster som inte har barn och jag har alltid undrat varför, men har aldrig riktigt vågat fråga henne. Jag vill inte fråga för det är ju inte min sak men jag frågar här på familjeliv så är ju vem som helst välkommen att svara. Det är ju frivilligt.
    Absolut - frågar man inte får man aldrig veta Glad.
  • Tami

Nu har jag inte bestämt mig om jag inte vill ha barn eller inte, men för mig personligen är det mycket som talar emot.

Jag har aldrig varit runt barn naturligt (det är alltså få tillfällen jag överhuvudtaget har träffat barn) så bara det gör sannolikheten att jag plötsligt skulle vilja ha ett lika stor som att jag plötsligt skulle vilja ha en abborre eller tvättbjörn..

Mina föräldrar är verkligen inte barntypen, och det märkte jag under hela min uppväxt. Att jag överhuvudtaget finns till är en slump. Jag har knappt kontakt med dem och vill i ärlighetens namn inte ha mer kontakt med dem heller.

Jag kommer troligen studera fram tills nånstans i 30-årsåldern, och det gör det svårare om man ska ha barn.

Men man vet ju aldrig :)

• knisse
    Baby Girl skrev 2011-09-10 13:14:40 följande:
    Det har du rätt i! absolut kan man det! Men jag tycker det känns lite fel att diskutera om barn har lika starka bard till en som husdjur.
    fast det är inget som är konstigt. en persson som har ett husdjur och inga barn har ofta ett lika starkt band till sit djur som en persson som har barn har till sina barn.
  • Baby Girl
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-09-10 13:20:51 följande:
    Absolut - frågar man inte får man aldrig veta Glad.
    Ja lite så ja Glad Många kanske tar till sig den här ts som kritik som en svamp. Men bara en undran från mig.
  • Kimona
    Baby Girl skrev 2011-09-10 13:16:47 följande:
    Är man verkligen så finkänslig att man inte vill ha barn för man inte klarar att byta blöja och torka snor då? Men som jag skrev i min ts, att om man känner i sig själv att man inte kommer klara av att vara en bra förälder så är det ju väldigt klokt och förståndigt att inte skaffa barn. Glad
    Ja hon fattar inte varför hon ska behöva handskas med sånt äckel päckel. Dessutom när det varit besök av småbarn har de tagit hennes parfym o dyl. Även ätit mitt läppglans och min syster vill ha sitt smink och sina parfymer framme.
    Och bara för att hon gillar Hello Kitty betyder inte det att barn ska ha rätt att pilla och ta på hennes saker.

Hon älskar djur mer än människor så hon kommer säkert vara en sån där klassisk katt-tant när hon är gammal :P
  • enlitenbitkaka
    knisse skrev 2011-09-10 13:21:34 följande:
    fast det är inget som är konstigt. en persson som har ett husdjur och inga barn har ofta ett lika starkt band till sit djur som en persson som har barn har till sina barn.
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Jäjd

Ptja. Livet och vardagen som ett liv med barn innebär lockar väl helt enkelt inte.

Är det verkligen svårt att förstå?  

Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?