• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • Baby Girl
    enlitenbitkaka skrev 2011-09-10 12:44:55 följande:
    Men varför tror DU att det finns de som väljer bort barn då? Eftersom du nu verkar reflektera en del över det. Vad har du kommit fram till?
    Jag själv har en stark längtan efter barn men vet också de som brinner för annat i livet. Har liksom aldrig ens kommit på tanken att ifrågasätta varför de känner som de gör.
    Jo men det var ju därför jag skrev tråden för att fråga de som väljer bort barn (trots förutsättningar) varför?
    Som sagt, jag blir förvånad. Det är INGEN kritik till dessa personer jag bara respektfullt undrar hur de tänker.
  • Baby Girl
    Kattdamen skrev 2011-09-10 12:47:41 följande:
    Finns väl lika många anledningar till att skaffa barn som att inte skaffa barn.
    Ja det kanske är så. Men finns de ingen längtan hos dom då undrar jag? Eller ignorerar man det helt enkelt och prioriterar andra saker?
  • knisse
    Baby Girl skrev 2011-09-10 12:50:21 följande:
    Ja det kanske är så. Men finns de ingen längtan hos dom då undrar jag? Eller ignorerar man det helt enkelt och prioriterar andra saker?
    varför skulle man längta efter ett barn om det inte är nagot som skulle passa in i ens liv?
  • Anghammarad
    Liljeblomman skrev 2011-09-10 12:04:48 följande:
    Jag tror att det kan finnas många anledningar.

- Den omogna: Man är helt enkelt inte redo än

- Den egoistiska: Man vill inte ta ansvar för någon annan än sig själv

- Den rädda: Man tror inte att man klarar av det. Kanske p.g.a. en egen svår barndom, förlossningsskräck e.d.

- Den självskyddande: Man har svårt att få barn och intalar då sig själv att man egentligen inte vill

- Den bekväma: Man tror inte att man orkar med det
    Intressant. Din ståndpunkt är sålunda att endast omogna, egoistiska, rädda, självskyddande (sic!) eller lata människor  låter bli att skaffa barn. Varför i hela fridens namn svarar du öht i en tråd där du inte har en endaste aning om svaret utan bara utgår från dina egna fördömande förutfattade meningar?
  • Baby Girl
    knisse skrev 2011-09-10 12:52:06 följande:
    varför skulle man längta efter ett barn om det inte är nagot som skulle passa in i ens liv?
    Jag vet inte. Jag bara utgår från mig att jag fick en sån stark längtan, men alla kanske inte känner så då.
  • enlitenbitkaka
    Baby Girl skrev 2011-09-10 12:49:30 följande:
    Jo men det var ju därför jag skrev tråden för att fråga de som väljer bort barn (trots förutsättningar) varför?
    Som sagt, jag blir förvånad. Det är INGEN kritik till dessa personer jag bara respektfullt undrar hur de tänker.
    Men du måste väl ha en egen tanke? Vad tror du? Jag har väldigt svårt att förstå hur man som vuxen människa inte kan förstå hur olika människor har olika prioriteringar.
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Baby Girl
    Anghammarad skrev 2011-09-10 12:53:34 följande:
    Intressant. Din ståndpunkt är sålunda att endast omogna, egoistiska, rädda, självskyddande (sic!) eller lata människor  låter bli att skaffa barn. Varför i hela fridens namn svarar du öht i en tråd där du inte har en endaste aning om svaret utan bara utgår från dina egna fördömande förutfattade meningar?
    Det kanske är förutfattade meningar som den här personen skrev, men vad finns det mer för anledningar?
    Ingen kritik, bara en stilla undran nu.
  • knisse
    Baby Girl skrev 2011-09-10 12:55:04 följande:
    Jag vet inte. Jag bara utgår från mig att jag fick en sån stark längtan, men alla kanske inte känner så då.
    fast varför utga fran dig själv?
    jag menar det finns ju mängder med folk som skaffar hund tex för att dom vill ha en och för att dom längtar efter en det betyder ju inte att alla vill ha hund men förtränger längtan efter en...
  • Kattdamen
    Baby Girl skrev 2011-09-10 12:50:21 följande:
    Det finns nog både de som kanske har en biologisk klocka, och de som inte har det. Ungefär samma som många föräldrar kanske skulle vilja vara barnlösa för en dag, för att göra något annat.
  • Baby Girl
    enlitenbitkaka skrev 2011-09-10 12:55:47 följande:
    Men du måste väl ha en egen tanke? Vad tror du? Jag har väldigt svårt att förstå hur man som vuxen människa inte kan förstå hur olika människor har olika prioriteringar.
    Jo men visst är det så att man prioriterar olika i livet. Alla är ju inte skapta på samma sätt men får dessa människor aldrig i sitt liv en längtan. Det är nog lite mer så jag menar. I och med att jag kände det så starkt så förundras jag över hur man aldrig i sitt liv kan känna så. Men det kanske bara är jag. Jag förstår såklart att man prioriterar olika saker men jag undrar om man aldrig känner längtan. Det är det jag undrar.
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?