• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • Baby Girl
    knisse skrev 2011-09-10 13:31:36 följande:
    har du känt längtan efter en abborre eller en tvättbjörn?
    Men du.. Det är ju lite skillnad på att känna barnlängtan (något biologiskt inställt i vår natur, kropp) och att känna lust att knapra på en abborre!
  • Baby Girl
    Apopan skrev 2011-09-10 13:32:46 följande:
    En hund är ju oftast mer än bara ett husdjur. Jag/matte är min hunds mamma, och husse är min hunds pappa., vi är ju hundens fostrare och vi älskar varandra och är en familj. Visst, en hund är en hund och en människa är en människa.  Men hunden är ju inte oftast inte ett husdjur som alla andra. Denna relation räcker så vidare säkerligen gott och väl när det kommer till mångas behov som andra kanske fyller med ett barn, utan att man för den delen behandlar hunden som en människa. Tycker faktiskt inte det är speciellt konstigt :)

Ps: När jag varit på MVC så har vi pratat mycket om likheterna mellan att ha hund och ha barn med vår barnmorska, speciellt likheterna mellan ett spädbarn och en valp.
    Jo jag har själv haft djur tidigare i mitt liv och jag vet hur starkt man kan känna för ett husdjur. Djur är underbara! Men det är ju skillnad på en människa och ett djur.
  • knisse
    Baby Girl skrev 2011-09-10 13:33:29 följande:
    Jaha, men då tror jag säkert de kan känna starkt för sitt husdjur. Men jag tror inte att man kan diskutera så som du menar i och med att de som inte har barn inte vet hur det är att ha barn och känna den kärleken. Och det kommer de ju aldrig att veta heller om de inte skaffar barn.
    det är u just det som är grejen. att man inte har barn när man gör valet. jag tror att det finns fa som kan välja bort redan existerande barn men att inte vilja ha nagra betyder i dom flesta fall att man inte skaffar nagra alls.
  • Baby Girl
    enlitenbitkaka skrev 2011-09-10 13:34:12 följande:
    Det handlar inte om att inte vara lämpad, det handlar om att man helt enkelt inte vill.
    Ja visst har du rätt i det. Men jag bara säger det att alla är inte lämpade för att ha barn (både de som vill och inte vill) Och känner man sig själv såpass att man vet att man inte är lämpad att ha barn så är det mycket klokt och förståndigt att inte skaffa barn.
  • Good Golly Miss Molly
    enlitenbitkaka skrev 2011-09-10 13:34:12 följande:
    Det handlar inte om att inte vara lämpad, det handlar om att man helt enkelt inte vill.
  • knisse
    Baby Girl skrev 2011-09-10 13:37:27 följande:
    Ja visst har du rätt i det. Men jag bara säger det att alla är inte lämpade för att ha barn (både de som vill och inte vill) Och känner man sig själv såpass att man vet att man inte är lämpad att ha barn så är det mycket klokt och förståndigt att inte skaffa barn.
    och du tror att det är den enda anledningen?
  • Baby Girl
    knisse skrev 2011-09-10 13:36:11 följande:
    det är u just det som är grejen. att man inte har barn när man gör valet. jag tror att det finns fa som kan välja bort redan existerande barn men att inte vilja ha nagra betyder i dom flesta fall att man inte skaffar nagra alls.
    Sant! De vet väl inte vad de går miste om då helt enkelt..
  • Baby Girl
    knisse skrev 2011-09-10 13:38:10 följande:
    och du tror att det är den enda anledningen?
    Nej absolut inte. Missförstå mig rätt här nu. Det kan ju vara en anledning. Och det är ju väldigt insiktsfullt då och bra gjort av den personen. För det finns många som skaffar barn som inte kan ta hand om dem sen.
  • Tami
    Baby Girl skrev 2011-09-10 13:25:01 följande:
    Ok ja, det kanske är så att man har olika värderingar i livet lite beroende på hur man har växt upp. Vem vet?
    Och det där är något jag också undrar lite över. Varför så många väntar tills de är över 30 och bortåt innan de skaffar barn? Tänk om det är för sent då? (rent biologiskt) eller att det ska bli missfall eller födas med missbildning för man är äldre?
    Jo, jag tror att man blir väldigt påverkad av sin uppväxt, på både gott och ont...

Kan inte tala för alla, men bland mina kompisar är det många studerar långa utbildningar och/eller vill resa och uppleva världen. Jag bor i Stockholm och det kan vara svårt att flytta hemifrån om man inte har föräldrar som kan hjälpa till ekonomiskt. Flera som jag känner har varit tvungna att bo hemma tills de nästan är 25.
    En bekant är 31 och skulle gärna ha haft barn nu, men hon har haft otur med att hitta pojkvän.
  • Good Golly Miss Molly
    Baby Girl skrev 2011-09-10 13:38:22 följande:
    Sant! De vet väl inte vad de går miste om då helt enkelt..
    Hur kan man gå miste om någonting man inte vill ha?
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?