• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • Naoko
    HoneyCandySugar skrev 2011-09-10 19:15:51 följande:
    Naturligtvis förstår jag att inte alla är som jag. Däremot kan jag inte förstå de som finner föräldraskap lämpligt för någon som tycker att barn är äckliga! Jag förstår om man inte älskar alla barn på den här jorden, men kan man inte ens respektera dem, så kommer man inte att kunna bli en bra förälder.

Vad är det som säger att man inte respekterar barn bara för att man generellt ogillar dem?   
  • Baby Girl

Laazy... Jag fattar inte heller vart det framkommer i min ts eller i svaren att jag inte visar respekt mot de som inte vill ha barn. Ni som tycker detta, citera mig gärna.

• Sundance Kid

Jag vill inte ha barn för att jag har en enorm förlossningsskräck, jag tycker om barn väldigt mycket men kan helt enkelt inte komma över skräcken med förlossningen, samt att förstöra min kropp för "någon annans" skull. Jag kan däremot tänka mig att adoptera om jag verkligen längtar efter barn i framtiden.

• Anova
    Baby Girl skrev 2011-09-10 14:55:43 följande:
    Lika dant som man inte bör klanka ner på de som inte vill ha barn så bör man ju inte klanka ner på de som har barn.

Är det något du har erfarenhet att vi barnlösa gör? 

Vi barnlösa får utstå kritik och får ett av våra viktigaste beslut ifrågasatta under större delen av vårt vuxna liv, ibland av helt okända människor. Hur många föräldrar får det?  
  • Polly S
    Baby Girl skrev 2011-09-10 12:15:07 följande:
    Ok där ser man. Men jag förstår inte riktigt hur man inte kan känna barnlängtan eller alternativt väljer att ignorera den längtan? Om man har förutsättningar annars att ha hand om ett barn.
    Liljeblomman skrev 2011-09-10 12:04:48 följande:
    Jag tror att det kan finnas många anledningar.

- Den omogna: Man är helt enkelt inte redo än

- Den egoistiska: Man vill inte ta ansvar för någon annan än sig själv

- Den rädda: Man tror inte att man klarar av det. Kanske p.g.a. en egen svår barndom, förlossningsskräck e.d.

- Den självskyddande: Man har svårt att få barn och intalar då sig själv att man egentligen inte vill

- Den bekväma: Man tror inte att man orkar med det
    Ja, jag tror också på dessa olika typer av människor. Men jag undrar om de vet vad de egentligen går miste om? Det kanske är så att man inte riktigt förstår hur det är fören man har fått barn.Ok ja, av sjukdomsskäl förstår jag. Även om jag inte vet vad den här sjukdomen är.
    vi kan ta det allra första inlägget från TS i tråden.
    att tro att man vet bättre än andra och att de inte vet vad de missar/skulle ändra sig, samt "bara acceptera" sjukdomsskäl,  är inte att respektera andra.
  • Baby Girl

Svampar jaha.. Det var DET som var det upprörande. Haha. Jag menar att ni suger åt er som svampar att man kan missförstå om man vill det. Seriöst, jag orkar inte förklara mig hela tiden för er som bara vill missförstå. Jag drar mig ur nu. Jag har ett liv att leva utanför familjeliv.

• Midka
    IntheSky skrev 2011-09-10 19:12:44 följande:
    Jag orkar inte läsa hela tråden, så kan någon bara tala om för mig:
    På vilket sätt respekterar inte Ts er andra som skriver här?
    Som jag uppfattar det är TS inlägg så fyllt av värderingar om att det är så fantastiskt att vara förälder att de som inte vill vara det väljer fel. Om de väljer det pga olämplighet är det ok och endast då, är det ok att inte välja barn. Alla andra skäl är omöjliga att förstå för henne för man kan inte förstå lyckan av barn innan man har provat.
    Det är därför jag tror att folk retar sig på henne. 

• LaFontaine
    Baby Girl skrev 2011-09-10 19:22:06 följande:
    Svampar jaha.. Det var DET som var det upprörande. Haha. Jag menar att ni suger åt er som svampar att man kan missförstå om man vill det. Seriöst, jag orkar inte förklara mig hela tiden för er som bara vill missförstå. Jag drar mig ur nu. Jag har ett liv att leva utanför familjeliv.
    Nej, det var inte det som var upprörande. Det var däremot ett exempel på ett ganska respektlöst ifrågasättande. 
  • Anova
    IntheSky skrev 2011-09-10 19:12:44 följande:
    Jag orkar inte läsa hela tråden, så kan någon bara tala om för mig:
    På vilket sätt respekterar inte Ts er andra som skriver här?

Jag tror att många frivilligt barnlösa är så jävla less på frågan "varför vill du inte ha barn" helt enkelt. Speciellt från relativt nyblivna föräldrar som är så pass uppe i babylyckan att de inte kan förstå varför man väljer bort barn.

Jag har ofta fått mitt vai ifrågasatt och jag är så trött på att ständigt stå till svars för mina val. Det är ju något som bör vara min egen (och min partners) ensak.
    Så  varför ställa frågan egentligen?  
  • Baby Girl

Men fiona. Du går mig på nerverna nu. Folk som inte har barn kan OMÖJLIGT veta hur det är att ha barn och känna den kärleken. De går miste om något i livet enligt mig. Det är ingen osanning. Och till de som inte kan få barn så beklagar jag. Jag respekterar fortfarande alla med eller utan barn. Jag undrar bara vaför. Men jag drar mig ur nu. Hoppas du hittar någon annan nu att ta ut ditt agg mot. Haha, herregud.

Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?