Inlägg från: Anova |Visa alla inlägg
  • Anova

Varför vill man INTE ha barn?

jag kan inte förstå varför det är så svårt att förstå att folk inte vill ha barn.
    De flesta som medvetet inte vill ha barn har tagit ett väl grundat beslut, jag tror att beslutet att inte skaffa barn är större och svårare än att välja att få barn. Frivilligt barnlösa har ofta funderat på för och nackdelar i många år, en förälder kanske bara funderat på fördelarna, om ens det, innan de får barn.
    Därför är det ett mer moget beslut att inte skaffa barn i många fall.. 

Precis som det som tidigare har skrivits i denna tråd så saknas viljan att skaffa barn. Jag har passerat 30 för några år sedan och aldrig drömt om graviditet och barn. Jag är säker på att jag går miste om mycket då jag inte har barn, men varför skulle jag gå emot min egen vilja och sträva efter att bli förälder?      

• Anova
    Ogi skrev 2011-09-10 14:10:24 följande:
    Nja, jag tror inte att de två besluten kan jämföras alls. Och jag tror, till skillnad från dig, att de flesta föräldrarna vägt in och funderat mycket på både för- och nackdelar innan de bestämt sig för att försöka få barn. 

Jag tror säkert att de finns föräldrar som funderat både på fördelar och nackdelar. Men för dem är det ett lättare beslut. De kanske drabbas ekonomiskt under ettt par år, de kanske har mindre möjlighet till att jobba mycket  och ha mycket fritid osv. Och sånt är väl egentligen skitsaker om man tänker i det långa perspektivet.
    En frivilligt barnlös har säkert funderat i ett väldigt långt perspektiv, jag har funderat på vad som händer då jag drabbas av ålderdom, om jag skulle bli väldigt sjuk osv. Jag tror att man som barnlös få ta in många fler aspekter i sitt beslutande. 

Sen har vi ju alla barn som kommer till genom "olyckor". Har man tänkt igenom sitt beslut väldigt väl då? Jag var själv en "olycka", och mamma och pappa fick hastigt besluta vad de skulle göra. De ville båda ha barn och därför blev det en självklarhet att behålla barnet. (de hade även förutsättningarna, båda hade jobb, mamma hade över 10 års arbetslivserfarenhet, pappa hade högskoleutbildning och fast jobb).
    Själv har jag varit i den situationen, sambon har haft arbetslivserfarenhet och jag haft utbildning och båda fast jobb.För mig är det en självklarhet att inte behålla barnet om en "olycka" skulle vara framme..

I grund och botten handlar alla beslut om vad man själv känner inne. Och jag tror fortfarande att vi frivilligt barnlösa har ett mycket mer väligenomtänkt beslut än de som har barn.       
  • Anova
    FrökenUmami skrev 2011-09-10 14:14:48 följande:
    Jag tror att många föräldrar planerar men jag tror också att många inte gör det. Jag tror också att många faller för tjat och påtryckningar och blir gravida därför att man "ska" vilja ha barn.

Exakt, det tror jag också. Många vill passa in i samhällsnormen och skaffar barn för att passa in i samhället. I många krestar tror jag också att barn är en statuspryl.
  • Anova
    Baby Girl skrev 2011-09-10 14:55:43 följande:
    Lika dant som man inte bör klanka ner på de som inte vill ha barn så bör man ju inte klanka ner på de som har barn.

Är det något du har erfarenhet att vi barnlösa gör? 

Vi barnlösa får utstå kritik och får ett av våra viktigaste beslut ifrågasatta under större delen av vårt vuxna liv, ibland av helt okända människor. Hur många föräldrar får det?  
  • Anova
    IntheSky skrev 2011-09-10 19:12:44 följande:
    Jag orkar inte läsa hela tråden, så kan någon bara tala om för mig:
    På vilket sätt respekterar inte Ts er andra som skriver här?

Jag tror att många frivilligt barnlösa är så jävla less på frågan "varför vill du inte ha barn" helt enkelt. Speciellt från relativt nyblivna föräldrar som är så pass uppe i babylyckan att de inte kan förstå varför man väljer bort barn.

Jag har ofta fått mitt vai ifrågasatt och jag är så trött på att ständigt stå till svars för mina val. Det är ju något som bör vara min egen (och min partners) ensak.
    Så  varför ställa frågan egentligen?  
  • Anova
    IntheSky skrev 2011-09-10 19:31:24 följande:
    Men om det är ett k'nsligt ämne för dig så behöver du väl inte svara? För Ts gör ju inget moraliskt fel genom att ställa en fråga i ett forum som handlar om familj och barn??

Jag har svarat sakligt i tråden.. Och det enda svart jag fick från TS var att frivilligt barnlösa ska acceptera föräldras val att skaffa barn. 

I det inlägg du citerar drog jag en generell slutsats. Vi vill nog gärna förklara, men får ändå respektlöshet tillbaka.
    Tyvärr blir det ofta att den som har barn blir någon slags "översittare" där man som frivillig barnlös hamnar i någon slags underläge och vill gärna "bita tillbaka".         
  • Anova
    Baby Girl skrev 2011-09-10 19:29:02 följande:
    Men fiona. Du går mig på nerverna nu. Folk som inte har barn kan OMÖJLIGT veta hur det är att ha barn och känna den kärleken. De går miste om något i livet enligt mig. Det är ingen osanning. Och till de som inte kan få barn så beklagar jag. Jag respekterar fortfarande alla med eller utan barn. Jag undrar bara vaför. Men jag drar mig ur nu. Hoppas du hittar någon annan nu att ta ut ditt agg mot. Haha, herregud.

För dig är det det största i livet. Alla är vi olika.

Jag väljer t.ex. inte att flytta ut till en villa på landsbygden även om jag vet att många av mina vänner älskar sitt liv ute på landet. Helt enkelt för att jag inte vill bo på landet, vill inte ens pröva.

Samma sak gäller för barn. Jag vill inte ens pröva eftersom jag känner ett motstånd till att jag ska bli förälder, jag vill inte ens pröva.

Jag är säker på att det är helt underbar att vara förälder, men då man inte vill är det väl dumt att tvingag sig själv?     
  • Anova
    Fattig student skrev 2011-09-10 19:33:37 följande:
    Fråga kan man väl göra, men nöja sig med det svar man får.

Precis.. Svaret på frågan är att "jag vill inte, punkt slut" men då kommer ofta massa följdfrågor.
  • Anova
    Baby Girl skrev 2011-09-10 19:42:10 följande:
    Ja ni andra som inte har barn har lika stor rätt att skriva en tråd och fråga hur kan man skaffa barn. Ni pratar om ifrågasättande, jag tycker folk ifrågasätter hur man kan skaffa barn mer än jag FRÅGAR hur man inte kan skaffa barn.

Sånt intresserar mig inte. Folk får skaffa barn om de vill, jag ifrågasätter inte folk privata beslut.
  • Anova
    Baby Girl skrev 2011-09-10 19:45:52 följande:
    Im out!... Meningslöst att föra ett öppet snack här inne.

Varför inte svara på min fråga i inlägg 307 innan du sticker?
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?