Ogi skrev 2011-09-10 14:10:24 följande:
Nja, jag tror inte att de två besluten kan jämföras alls. Och jag tror, till skillnad från dig, att de flesta föräldrarna vägt in och funderat mycket på både för- och nackdelar innan de bestämt sig för att försöka få barn.
Jag tror säkert att de finns föräldrar som funderat både på fördelar och nackdelar. Men för dem är det ett lättare beslut. De kanske drabbas ekonomiskt under ettt par år, de kanske har mindre möjlighet till att jobba mycket och ha mycket fritid osv. Och sånt är väl egentligen skitsaker om man tänker i det långa perspektivet.
En frivilligt barnlös har säkert funderat i ett väldigt långt perspektiv, jag har funderat på vad som händer då jag drabbas av ålderdom, om jag skulle bli väldigt sjuk osv. Jag tror att man som barnlös få ta in många fler aspekter i sitt beslutande.
Sen har vi ju alla barn som kommer till genom "olyckor". Har man tänkt igenom sitt beslut väldigt väl då? Jag var själv en "olycka", och mamma och pappa fick hastigt besluta vad de skulle göra. De ville båda ha barn och därför blev det en självklarhet att behålla barnet. (de hade även förutsättningarna, båda hade jobb, mamma hade över 10 års arbetslivserfarenhet, pappa hade högskoleutbildning och fast jobb).
Själv har jag varit i den situationen, sambon har haft arbetslivserfarenhet och jag haft utbildning och båda fast jobb.För mig är det en självklarhet att inte behålla barnet om en "olycka" skulle vara framme..
I grund och botten handlar alla beslut om vad man själv känner inne. Och jag tror fortfarande att vi frivilligt barnlösa har ett mycket mer väligenomtänkt beslut än de som har barn.