• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • Baby Girl

Im out!... Meningslöst att föra ett öppet snack här inne.

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Naoko
    Polly S skrev 2011-09-10 19:43:07 följande:
    vem här har ifrågasatt varför man skaffar barn?
    inte jag iaf.
    Tror någon har skrivit något sådant för att visa ts hur dum frågan är men andemeningen gick nog inte fram. Det är inte onstigt att vilja ha barn, det är inte heller konstigt att inte vilja ha barn. Om man inte vill ha barn men ändå får barn innebär det inte att man automatiskt blir en sämre förälder. De som längtar efter barn blir inte automatiskt bättre föräldrar. Det som upplevs som meningen med livet för vissa är inte nödvändigtvis ens lockande för andra vare sig det gäller husvagnssemestrar, politik, pengar eller barn. 

• Anova
    Baby Girl skrev 2011-09-10 19:42:10 följande:
    Ja ni andra som inte har barn har lika stor rätt att skriva en tråd och fråga hur kan man skaffa barn. Ni pratar om ifrågasättande, jag tycker folk ifrågasätter hur man kan skaffa barn mer än jag FRÅGAR hur man inte kan skaffa barn.

Sånt intresserar mig inte. Folk får skaffa barn om de vill, jag ifrågasätter inte folk privata beslut.
  • Paradigm
    Baby Girl skrev 2011-09-10 12:15:07 följande:
    "Ok där ser man. Men jag förstår inte riktigt hur man inte kan känna barnlängtan eller alternativt väljer att ignorera den längtan? Om man har förutsättningar annars att ha hand om ett barn".

En barnlängtan är ju bara en illusion om hur man tror att det är att ha ett barn. Vissa har en vacker illusion och vissa har en mindre vacker illusion beroende på tidigare erfarenheter och upplevelser. Därmed finner jag det inte alls oförståeligt varför vissa inte känner denna sk barnlängtan.
  • Indianica

Synd TS om du drar dig ur din egen tråd? Men jag ska ändå ge min syn på saken, någon kanske läser det, he,he.

Jag var tvärsäker på att jag inte skulle ha barn före jag var 24 år ungefär. Tyckte ärligt talat att det verkade kräva en hel del uppoffringar (och det gör det ju!). Man blir ju väldigt bunden till barnet som allt som oftast offentligt verkar vara allt annat än trevligt (snarare skrikigt, snorigt och allmänt jobbigt) man kanske inte göra saker lika spontant (t ex resa eller ens ha sovmorgon)och dessutom är det ekonomiskt dyrt. Då kände jag att jag hellre investerar till 100% i mig själv istället.

Nå. Nu ändrade jag mig ju. Jag kände att om jag själv får barn blir de säkert inte lika jobbiga som andras barn verkar vara, ha,ha Och så är det ju också...att nog kan ens egna barn vara himla jobbiga, men de frustrerande känslor man har fort går över. Och attd et är ett helt annat liv man får som förälder, på gott och på ont.

Visst är det ego att skaffa barn. Jag tror också det är något biologiskt i oss som får så många att längta och dras till att ta hand om någon liten och oskyddad. Vi är ju trots allt konstruerade  för att försöka oss, hur meningslöst det än är att leva öht egentligen.

I grunden tror jag att det finns för de flesta inget mer utvecklande än att skaffa barn. Man ställs inför många stora och svåra frågor som man tvingas lösa. Man får uppleva glädje och sorg och förtvivlan och förundran, flera gånger per dag. Om det vet de som är barnlösa inte särskilt mycket om kan tänkas, men samtidigt blir det lite fel att säga att de därför inte ska uttala sig i frågan. Det blir ett jäkla moment 22: skaffa barn annars kan du inte uttala dig om att du inte vill ha barn", det är ju inte ens särskilt rimlig ansats, eller hur?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Baby Girl skrev 2011-09-10 19:45:52 följande:
    Om du tar till dig av den kritik som framförs så kommer inte diskussionen att vara så meningslös.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Anova
    Baby Girl skrev 2011-09-10 19:45:52 följande:

Varför inte svara på min fråga i inlägg 307 innan du sticker?
  • Maureen01

Jag tar nog nästan tillbaka det jag skrev, jag hade inte läst igenom tråden ordentligt.

Baby Girl, det är väl bara en fråga om empati? Tänk dig om jag skulle starta en tråd om hur man inte kan vilja ha precis TRE barn. Hur kan man vilja ha två eller fyra, jag förstår inte? Det är precis samma.

• IntheSky

OK, jag kan inte tycka nånting eftersom jag inte orkar läsa allt. men tycker det är så konstigt att det alltid ska bli en sån här ton i såå många trådar. Varför kan man inte ha vuxna samtal, och om någon ställer en fråga man inte gillar/säger något opassande helt enkelt ge ett kort svar och gå vidare? Varför måste man börja tjaffsa så mycket och få varandra att må dåligt?
    Familjeliv är jättekul och får mig att tänka på många saker som jag aldrig annars hade börjat fundera på, eftersom alla möjliga människor samlas här. Men jag HATAR tonen i många trådar, man trycker ner varandra, förvränger ord, mobbar, låter sig bli provocerad, kalla det vad ni vill.
    åste det vara så ALLTID? Kan inte var och en ta ansvar för sig istället för att leta fel hos andra?

• LaFontaine
    Anova skrev 2011-09-10 19:48:54 följande:
    Varför inte svara på min fråga i inlägg 307 innan du sticker?
    Eller svara på någon av mina frågor.
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?