• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • IntheSky
    Midka skrev 2011-09-10 19:26:07 följande:
    Som jag uppfattar det är TS inlägg så fyllt av värderingar om att det är så fantastiskt att vara förälder att de som inte vill vara det väljer fel. Om de väljer det pga olämplighet är det ok och endast då, är det ok att inte välja barn. Alla andra skäl är omöjliga att förstå för henne för man kan inte förstå lyckan av barn innan man har provat.
    Det är därför jag tror att folk retar sig på henne. 
    Ok, jag har fått en massa svar..
    och jag tycker ni är superkänsliga. Att kalla någon fula ord, att kränka eller inte acceptera en annans åsikt må vara respektlöst. Men att helt enkelt UNDRA är inte respektlöst. Ts har väl rätt till sin åsikt? Liksom alla andra?
    Har Ts sagt att era åsikter är fel? Kan hon inte få tycka annorlunda?
    Jag fattar inte. det är ju ett diskussionsforum! alla människor är olika, av naturlig anledning har vi olika åsikter och livsåskådningar. Hur kan man bli kränkt av att någon inte håller med en?
  • Polly S
    Baby Girl skrev 2011-09-10 19:29:02 följande:
    Men fiona. Du går mig på nerverna nu. Folk som inte har barn kan OMÖJLIGT veta hur det är att ha barn och känna den kärleken. De går miste om något i livet enligt mig. Det är ingen osanning. Och till de som inte kan få barn så beklagar jag. Jag respekterar fortfarande alla med eller utan barn. Jag undrar bara vaför. Men jag drar mig ur nu. Hoppas du hittar någon annan nu att ta ut ditt agg mot. Haha, herregud.
    tack för att du än en gång illustrerade din brist på respekt.
  • knisse
    Baby Girl skrev 2011-09-10 19:22:06 följande:
    Svampar jaha.. Det var DET som var det upprörande. Haha. Jag menar att ni suger åt er som svampar att man kan missförstå om man vill det. Seriöst, jag orkar inte förklara mig hela tiden för er som bara vill missförstå. Jag drar mig ur nu. Jag har ett liv att leva utanför familjeliv.
    nej det är inte det som är uprörande men att inte första att man uprör folk och sedan hävda att det är för att dom tar at sig som svampar... na ja respekt funkar anurlunda
  • Midka
    Men fiona. Du går mig på nerverna nu. Folk som inte har barn kan OMÖJLIGT veta hur det är att ha barn och känna den kärleken. De går miste om något i livet enligt mig. Det är ingen osanning. Och till de som inte kan få barn så beklagar jag. Jag respekterar fortfarande alla med eller utan barn. Jag undrar bara vaför. Men jag drar mig ur nu. Hoppas du hittar någon annan nu att ta ut ditt agg mot. Haha, herregud.
    Men jag vet folk som inte känt kärleken till den där lilla klumpen i knät. Då blir det etter värre för alla ska känna det. 

• IntheSky
    Anova skrev 2011-09-10 19:26:56 följande:
     Jag tror att många frivilligt barnlösa är så jävla less på frågan "varför vill du inte ha barn" helt enkelt. Speciellt från relativt nyblivna föräldrar som är så pass uppe i babylyckan att de inte kan förstå varför man väljer bort barn.

Jag har ofta fått mitt vai ifrågasatt och jag är så trött på att ständigt stå till svars för mina val. Det är ju något som bör vara min egen (och min partners) ensak.
    Så  varför ställa frågan egentligen?  
    Men om det är ett k'nsligt ämne för dig så behöver du väl inte svara? För Ts gör ju inget moraliskt fel genom att ställa en fråga i ett forum som handlar om familj och barn??
  • LaFontaine
    Att inte veta hur något är om man själv inte upplevt det är inte något som är avhängigt just barn. Jag  vet inte hur det känns att bryta benet. Jag kan utgå från att det gör väldigt ont men jag kan inte förstå vidden av smärtan. Jag har aldrig vunnit VM-guld och även om jag förstår hur underbart roligt det är kan jag inte veta hur det känns förrän vinner ett efterlängtad VM-guld. 

Jag, som har flertalet politiska uppdrag, tycker att politik är det roligaste som finns. I mitt stilla sinne kan jag undra hur andra inte kan tycka att det är det roligaste som finns eller i alla fall inte vilja engagera sig politiskt, men jag har inget behov av att ifrågasätta andras val.  
  • Paradigm
    Anova skrev 2011-09-10 19:26:56 följande:
     Jag tror att många frivilligt barnlösa är så jävla less på frågan "varför vill du inte ha barn" helt enkelt. Speciellt från relativt nyblivna föräldrar som är så pass uppe i babylyckan att de inte kan förstå varför man väljer bort barn.

Jag har ofta fått mitt vai ifrågasatt och jag är så trött på att ständigt stå till svars för mina val. Det är ju något som bör vara min egen (och min partners) ensak.
    Så  varför ställa frågan egentligen?  
    Fråga kan man väl göra, men nöja sig med det svar man får.
  • FrökenKatt

Jag tror att många, som andra har skrivit här, skaffar barn "bara för att". Det är det "normala" och det som anses vara rätt. 

Men man kan ju också vända på steken: Varför skaffar så många barn?

Det är något jag många gånger har funderat på. Jag har inte kommit fram till en enda anledning som inte är egoistisk. 
    Förr i tiden behövde man föröka sig eftersom man behövde någon som tog över gården och som tog hand om en själv när man blev gammal. Men idag behövs det inte i samma utsträckning. Det är ytterst få i vårt samhälle som idag ta hand som sina gamla föräldrar. Man sätter dom på hem istället, vilket är bra sorgligt.

Jag skulle gärna vilja höra några bra anledningar till varför man skaffar barn. För det är nästan bara pip och gnäll man hör. Att barn är söta, roliga, mysiga och gulligull är ingen godtagbar anledning.

• Viktors älskling

Vill gärna ha barn men vet inte om jag kan, har inte provat heller. Har en bonusdotter, om det räknas. Har även två mycket yngre småsyskon och två systerdöttrar, så det finns andra barn i närheten då jag ju som sagt inte har några egna.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Det var inte det som var poängen i hennes inlägg faktiskt.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?