Inlägg från: Paradigm |Visa alla inlägg
  • Paradigm

Varför vill man INTE ha barn?

Anova skrev 2011-09-10 19:26:56 följande:
     Jag tror att många frivilligt barnlösa är så jävla less på frågan "varför vill du inte ha barn" helt enkelt. Speciellt från relativt nyblivna föräldrar som är så pass uppe i babylyckan att de inte kan förstå varför man väljer bort barn.

Jag har ofta fått mitt vai ifrågasatt och jag är så trött på att ständigt stå till svars för mina val. Det är ju något som bör vara min egen (och min partners) ensak.
    Så  varför ställa frågan egentligen?  
    Fråga kan man väl göra, men nöja sig med det svar man får.
  • Paradigm
    Baby Girl skrev 2011-09-10 19:29:02 följande:
    Men fiona. Du går mig på nerverna nu. Folk som inte har barn kan OMÖJLIGT veta hur det är att ha barn och känna den kärleken. De går miste om något i livet enligt mig. Det är ingen osanning. Och till de som inte kan få barn så beklagar jag. Jag respekterar fortfarande alla med eller utan barn. Jag undrar bara vaför. Men jag drar mig ur nu. Hoppas du hittar någon annan nu att ta ut ditt agg mot. Haha, herregud.
    Jag är faktiskt villig att hålla med dig där.  (Det fetstilta).
  • Paradigm
    Polly S skrev 2011-09-10 19:34:50 följande:
    det är skillnad på att fråga och att ifrågasätta.
  • Paradigm
    Baby Girl skrev 2011-09-10 12:15:07 följande:
    "Ok där ser man. Men jag förstår inte riktigt hur man inte kan känna barnlängtan eller alternativt väljer att ignorera den längtan? Om man har förutsättningar annars att ha hand om ett barn".

En barnlängtan är ju bara en illusion om hur man tror att det är att ha ett barn. Vissa har en vacker illusion och vissa har en mindre vacker illusion beroende på tidigare erfarenheter och upplevelser. Därmed finner jag det inte alls oförståeligt varför vissa inte känner denna sk barnlängtan.
  • Paradigm
    IntheSky skrev 2011-09-10 19:50:45 följande:
    OK, jag kan inte tycka nånting eftersom jag inte orkar läsa allt. men tycker det är så konstigt att det alltid ska bli en sån här ton i såå många trådar. Varför kan man inte ha vuxna samtal, och om någon ställer en fråga man inte gillar/säger något opassande helt enkelt ge ett kort svar och gå vidare? Varför måste man börja tjaffsa så mycket och få varandra att må dåligt?
    Familjeliv är jättekul och får mig att tänka på många saker som jag aldrig annars hade börjat fundera på, eftersom alla möjliga människor samlas här. Men jag HATAR tonen i många trådar, man trycker ner varandra, förvränger ord, mobbar, låter sig bli provocerad, kalla det vad ni vill.
    åste det vara så ALLTID? Kan inte var och en ta ansvar för sig istället för att leta fel hos andra?
    "Kan inte var och en ta ansvar för sig istället för att leta fel hos andra?"

Det är väl det som folket stör sig på här ang TS.
  • Paradigm
    Indianica skrev 2011-09-10 19:53:48 följande:
    Man kan ju inte framtvinga en längtan. Däremot tror jag en längtan av olika orsaker kan växa fram när man minst anar det.

En mycket betydelsefull faktor för barnafödande är t ex att andra får barn t ex e nära vän eller arbetskamrat, att graviditeter "smittar". Vissa personer som är mindre exponerade för andras barnafödande löper därför mindre "risk"/chans att smittas. Man kanske bara exponeras för skrikiga och gnöliga barn i kassakön och hade en taskig barndom själv, vilket ger dåliga odds för att bli förälder.
    Precis, vi gör val som är baserade på tidigare upplevelser, medvetet och omedvetet. Hjärnan lever sitt egna liv ibland.
  • Paradigm
    Naoko skrev 2011-09-10 20:05:25 följande:
    När man pratar om släktets överlevnad som någons slags bevis för att defaultläget är att inte vilja ha barn så visar man faktiskt att det är en hel del man inte har förstått. Det är nämligen inte bara de som direkt fortplantar sig som bidrar till släktets överlevnad, det gör alla som är med och bidrar till att samhället är vad det är. Som extremexempel kan man kolla på bina. 
    Fan, jag fattar inte.
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?