• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • trasdocka
    Marionettdocka skrev 2011-09-10 23:47:33 följande:
    Jag tycker inte om
    bajs och kräk
    att bada eller klä på en annan människa
    att ha ansvar för en annan människas liv och aldrig kunna avsäga sig det eller slappna av helt
    om någon klänger på mig när jag inte vill
    skrik och gråt
    dumma frågor om självklara saker
    människor som kan tänkas göra min hund illa
    någon som pratar och pratar
    att leka med bilar, läsa sagor eller se på barnprogram
    att kunna bli störd när som helst
    att vara tvungen om någon om jag själv har influensa t.ex
    att vara tvungen att sätta någon i första rummet hela tiden
    någon som inte förstår enkla saker

Så vad skulle jag med barn till, det hade ju bara försämrat mitt liv och jag gillar inte barn.

Massa kärlek får jag redan, från hund och anhöriga. Min mening med mitt liv är en annan än din.
    Eftersom du inte har egna barn så förstår du inte det magnifika och stora i allt det du rabblar upp. Det må låta patetiskt eller klyschigt, men när du lägger till den obeskrivbara kärlek som man (normalt) känner för sitt barn så värderas dina punkter lite annorlunda. I alla fall för mig.

Jag är inte en särskilt barnkär person. Tycker oftast att andras barn är skitjobbiga, men jag älskar mitt eget mer än livet självt.

Vad känner du när din hund måste rastas när det regnar sidledes spik ute? Vad känner du när hunden spyr ner mattan i köket? Vad känner du när din hund är sjuk? Blir du störd då också, eftersom du själv inte kommer på första plats?
  • Naoko

Men för tusan, tror ni att barnlösa är korkade? Man behöver inte ha barn för att fatta att det är annorlunda med egna barn. 

• trasdocka
    Naoko skrev 2011-09-11 09:07:59 följande:
    Men för tusan, tror ni att barnlösa är korkade? Man behöver inte ha barn för att fatta att det är annorlunda med egna barn. 
    Talking to me?
  • Naoko
    trasdocka skrev 2011-09-11 09:10:10 följande:
    Talking to me?
    I allmänhet. Jag förstår inte behovet av alla "det där förstår du inte för att du inte har barn" om saker som liksom inte är raketforskning. 

• Naoko

För övrigt hoppas jag att min hjärna aldrig blir så uppfuckad av barnfödande så att jag tycker att bajs är ett lämpligt samtalsämne vid middagsbordet som vissa föräldrar verkar tycka.  

• SilverLadyG
    linas fina skrev 2011-09-10 23:08:09 följande:
    Att vilja ha barn kan ju också bero på social och kulturell påverkan. Vad jag menar alltså är, att även om det till stor del är biologiskt ( i alla fall instinkten att ha sex) ,så föds ju alla barn in i den här kontexten där man förväntas skaffa barn när man blir vuxen. Speciellt små flickor får ju gärna prova på rollen som små då de förses med dockor m.m.
    Så jag tror att många inte ens ifrågasätter huruvida man ska ha barn eller inte. Det är bara nåt man ska liksom, man är uppvuxen med den förväntningen, och sånt blir nog bara väldigt naturligt då. Men det är ju egentligen inte självklart. Man måste inte. 
  • SilverLadyG
    DragonWoman skrev 2011-09-10 23:26:20 följande:
    Biologi är ju inget litet område precis. Och människokroppen är en ganska komplex biologisk maskin.
    WORD!!!!!
  • Ginevra
    Naoko skrev 2011-09-11 06:44:52 följande:
    Ur ett evolutionärt perspektiv är preventivmedel nytt. Jag förstår inte vad det är du tror att jag säger egentligen, klart att det inte bara är för fortplantnigens skull vi har sex    

Jag ser det som mer sannolikt att vi hade sexdriften från början än att vi fattade att det var så det blev barn och vi hade det därför. Att vi gillar det som gynnar vår överlevnad är ju lnappast begränsat till sex. 
    Homosexuella har ju dessutom sex som inte kan leda till fortplantning.
  • SilverLadyG
    DragonWoman skrev 2011-09-10 23:30:13 följande:
    Att ta hand om avkomman är en instinkt. Att producera avkomman är en drift.

De som inte vill ha biologiska barn, vill de adoptera ist då? De kanske saknar både drift och instinkt att ta hand om en avkomma?

Att passa eller gilla någon annans avkomma är en helt annan sak, det är bl a tidsbegränsat.
    DRAGONWOMAN du tänker precis som mig!!!
  • trasdocka
    Naoko skrev 2011-09-11 09:12:27 följande:
    I allmänhet. Jag förstår inte behovet av alla "det där förstår du inte för att du inte har barn" om saker som liksom inte är raketforskning. 

Självklart är det inte raketforskning. Men vissa lägger ju argumenten på en nivå som om de ändå inte begriper.
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?