• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • KristenTjej84

Jag kan bara komma fram till två anledningar, 1. De är inte mogna,Killar vill kanske inte lägga bort krog festandet samt fotbolls match tittandet med ölburkar med polarna och stanna hemma för att torka upp päronmos och byta bajs blöjor och stanna uppe nätterna med en skrikande unge. Tjejer kanske är rädda för förlossningen, gå upp för mycket i vikt under graviditeten eller att inte ha den fritiden de vill ha på grund av det stora ansvaret ett barn innebär. Eller så vill de inte heller sluta festa med polarna och resa jorden runt. Ett barn tar mycket upp av ens tid och ork. VIssa antar jag inte tycker det är värt besväret:P

2. Världen är så hemsk att de inte vill sätta ett eller flera barn till den här världen..( min morbror med sambo tycker så därför skaffade de bara ett barn).
    Dessa två anledningar har jag hört och uppfattat från de i min omgivning varför de inte skaffat barn.
    Stämmer säkert inte in på alla så jag menar inte generalisera.

Jag själv älskar barn och längtar efter att hitta någon att gifta mig med och skaffa barn med:) jag har en del kompisar som har barn och jag ser hur mycket barnen har förgyllt deras liv och ser barn som gåvor från Gud.

• viktoria91
    KristenTjej84 skrev 2011-09-11 12:49:54 följande:
    Jag kan bara komma fram till två anledningar, 1. De är inte mogna,Killar vill kanske inte lägga bort krog festandet samt fotbolls match tittandet med ölburkar med polarna och stanna hemma för att torka upp päronmos och byta bajs blöjor och stanna uppe nätterna med en skrikande unge. Tjejer kanske är rädda för förlossningen, gå upp för mycket i vikt under graviditeten eller att inte ha den fritiden de vill ha på grund av det stora ansvaret ett barn innebär. Eller så vill de inte heller sluta festa med polarna och resa jorden runt. Ett barn tar mycket upp av ens tid och ork. VIssa antar jag inte tycker det är värt besväret:P

2. Världen är så hemsk att de inte vill sätta ett eller flera barn till den här världen..( min morbror med sambo tycker så därför skaffade de bara ett barn).
    Dessa två anledningar har jag hört och uppfattat från de i min omgivning varför de inte skaffat barn.
    Stämmer säkert inte in på alla så jag menar inte generalisera.

Jag själv älskar barn och längtar efter att hitta någon att gifta mig med och skaffa barn med:) jag har en del kompisar som har barn och jag ser hur mycket barnen har förgyllt deras liv och ser barn som gåvor från Gud.

Mina djur är också gåvor från Gud. ;) Om jag nu hade trott på han/hon...
  • kattenizze

Det har jag verkligen inte svårt att förstå. Man vill inte leva sitt liv med barn helt enkelt. Man vill göra annat med sitt liv, och det kräver att man respekterar allas beslut. Jag tycker det är mycket mycket värre med människor som skaffar barn för att man ska, och inte alls verka ha reflekterat över om man öht tycker om barn....eller ens vill ha barn.
    Visst är det jobbigt att ha barn. Jag kan absolut förstå de som inte vill. Däremot hade jag själv inte velat leva mitt liv utan barn eftersom jag tycker barn är så roliga och intressanta att umgås med. Ja, inte alla barn förstår, precis som med vuxna gillar jag vissa barn och andra inte. De är ju människor precis som vuxna med olika egenskaper som jag gillar mer eller mindre. Mitt eget barn är ju helt fantastisk, jag gillar att följa hans tankar och funderingar och jag lär mig så oerhört mycket av honom varje dag.
    Så frågan borde i stället vara; har du verkligen tänkt över ditt beslut att skaffa barn? Eftersom jag var ofrivilligt barnlös i nästan 10 år så har jag haft gott om tid att reflektera över den frågan. och det har varit mycket bra.

• trasdocka
    Naoko skrev 2011-09-11 09:23:28 följande:
    Men varför skulle man behöva argument för att inte vilja skaffa barn?
    De kanske helt enkelt inte vill bli så hjärntvättade att de börjar gilla de där sakerna. 

Ammen... jag springer inte runt och argumenterar med människor som jag av en eller annan anledning misstänker inte vill ha barn. Men i den här tråden svarade jag på ett inlägg där personen radade upp ett gäng argument, som t ex tycker inte om skrik eller tycker inte om bajs. Nä, vem fan gör det? Inte jag iallafall, men likväl tar jag det på köpet. När somliga barnlösa pratar om detta så känns det som om "barnet" är en liten robot som bara går omkring och är till besvär. Det blir en smula onyanserat.
  • xxxmary

Jag har inte bestämt om jag ska ha barn än riktigt. Första anledningen är att jag inte har någon längtan alls, men moderskänslorna borde väl kicka in snart tror jag för alla i min släkt är värsta barnkära. En anledning är att jag vet inte om jag skulle orka med barn för de är ju väldigt jobbigt och att det är jobbigt kan man väl säkert stå ut med men om det påverkar en för mycket kanske man inte är en bra förälder. ANledning nr 3: På grund av det samhälle vi lever i med all kriminalitet och utseendefixering med mera så är det extremt viktigt att vara en bra förälder. Vet ej om jag skulle klara av det. Finns en massa små andra anledningar oxå men de är inte avgörande för vad man väljer.

• Tassdjuret
    Garnax skrev 2011-09-11 11:27:04 följande:
    :)

Livet är spännande, om man vågar leva det utanför den fåra alla andra plöjt upp
    Javisst! Men ibland blir det lite ensamt, plus att man kan reta upp folk genom att bara existera. Alla älskar äventyraren i en saga, men när det är på riktigt brukar folk ofta visa upp en helt annan attityd...
  • Hypnotica

Jag vill helt enkelt inte. Min biologiska klocka är ur funktion och jag känner inte att mina gener är speciellt värdefulla nog att sprida vidare.

Jag förstår inte riktigt folk som vill ha en enda kärleksrelation livet ut.

• NadiaMi

Det är inte så mycket att jag inte vill ha barn. Mer att jag aldrig har fått dendär starka känslan att jag VILL ha barn.

Utan den skulle det rent av kännas elakt mot mina potentiella barn att skaffa dem, med någon slags förhoppning om att det nog känns så när de finns där i magen, eller när de föds...

Känns det inte rätt, har man inte dendär barnlängtan eller aktiva viljan att skaffa barn - så bör man inte heller göra det.

Men det behöver alltså inte betyda att man inte tycker om barn eller att man INTE vill ha barn - för det finns ju en skillnad även där. Att INTE vilja, eller att inte VILJA.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jag kan bara komma fram till två anledningar.
    Det innebär bara att du saknar fantasi, inlevelseförmåga och inte har läst vad som har skrivits i den här tråden.
    1. De är inte mogna,Killar vill kanske inte lägga bort krog festandet samt fotbolls match tittandet med ölburkar med polarna och stanna hemma för att torka upp päronmos och byta bajs blöjor och stanna uppe nätterna med en skrikande unge. Tjejer kanske är rädda för förlossningen, gå upp för mycket i vikt under graviditeten eller att inte ha den fritiden de vill ha på grund av det stora ansvaret ett barn innebär. Eller så vill de inte heller sluta festa med polarna och resa jorden runt. Ett barn tar mycket upp av ens tid och ork. VIssa antar jag inte tycker det är värt besväret:P
    Du har rätt, jag vill inte ha det besväret. Men det beror inte på att jag är omogen eller att jag vill fortsätta titta på matcher (du går in djupt i könsstereotyper här) utan på att jag helt enkelt gillar att kunna göra vad jag vill utan att behöva ta hänsyn till en människa som inte klarar sig själv. Jag vill inte behöva strunta i att åka till London över helgen för att jag inte har barnvakt eller sitta och titta på film hela natten när jag är ledig. Inget av det är något jag vill göra just nu men jag vill kunna ha möjligheten att göra det, den möjligheten har man inte med barn.

Det är förstås bara en anledning av många till varför jag inte vill ha barn.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Furie

Jag har känt hela mitt liv att jag inte vill ha barn. Eller jag har snarare inte haft en enda känsla i kroppen som sagt åt mig "åh ett barn!". Jag tycker, för att säga det enkelt, inte om barn. 

Jag har full förståelse för de som vill ha barn, och den kärleken det ger. Men när jag tänker på mig själv med barn känner jag bara avsmak. Jag kan INTE se mig själv vara en mamma, och därför har jag valt bort det. Jag är bara 30, och skulle jag mot förmodan träffa någon och känna att ett barn är rätt - så visst, man kan ändra sig.

Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?