• Baby Girl

Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • Anonym (Man3)

Inte tillräckligt bra ekonomi, halvdåliga gener (bland annat är jag kort) och en inställning att livet är mer lidande än det är värt, inget jag vill ge till någon annan med andra ord.

• En glad tjej
    Baby Girl skrev 2011-09-10 11:59:49 följande:
    Varför vill man INTE ha barn?

Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!

Nu har jag barn men jag kan absolut förstå att folk väljer att inte skaffa barn! Kolla hur Sverige och världen ser ut, är det något man vill att ens barn ska växa upp i? Vi skaffar barn endast av egoistiska skäl och det finns många som väljer att avstå barn trots längtan just på grund av hur världen ser ut. 
  • VasseB
    En glad tjej skrev 2024-08-31 09:49:46 följande:
    Nu har jag barn men jag kan absolut förstå att folk väljer att inte skaffa barn! Kolla hur Sverige och världen ser ut, är det något man vill att ens barn ska växa upp i? Vi skaffar barn endast av egoistiska skäl och det finns många som väljer att avstå barn trots längtan just på grund av hur världen ser ut. 
    Nu kommer säkert nån att komma och tjata om att "Världen aldrig varit tryggare", men man får ju säga att utvecklingen inte ser ljus ut. Sen betyder det inte att bara för att andra har det tryggt och säkert att man själv är i den positionen. Så jag håller med i dina argument.
  • Freddie K

Jag kan bara svara för mig själv. Egentligen skulle jag nog vilja ha en liten knodd. Någon som man kan lära om livet och så, men jag känner att jag inte skulle kunna ta hand om ett barn, sen gäller det ju att hitta någon att skaffa barn med och det är inte det lättaste.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Man3)
    Freddie K skrev 2024-08-31 10:01:13 följande:

Jag kan bara svara för mig själv. Egentligen skulle jag nog vilja ha en liten knodd. Någon som man kan lära om livet och så, men jag känner att jag inte skulle kunna ta hand om ett barn, sen gäller det ju att hitta någon att skaffa barn med och det är inte det lättaste.

Precis, inte bara att hitta någon, utan att hitta någon som är tillräckligt vettig.
  • En glad tjej
    VasseB skrev 2024-08-31 09:58:03 följande:
    Nu kommer säkert nån att komma och tjata om att "Världen aldrig varit tryggare", men man får ju säga att utvecklingen inte ser ljus ut. Sen betyder det inte att bara för att andra har det tryggt och säkert att man själv är i den positionen. Så jag håller med i dina argument.
    Jag fick mina barn för 16 och 18 år sedan, då såg det helt annorlunda ut. Hade jag varit 20 år yngre idag och barnlös hade jag definitivt avstått barn. 
  • Tobben

Med mer eller mindre vansinnig mor och i övrigt inte den bästa av dna-stegar vill jag bespara världen från fler av min släkt.
    Tyvärr är det folk med lika dåliga eller sämre förutsättningar som skiter fullständigt i sådant här och istället väljer att skaffa så många ungar de bara förmår. Så mitt resonemang blir tyvärr meningslöst.

• Freddie K
    Anonym (Man3) skrev 2024-08-31 10:07:10 följande:
    Precis, inte bara att hitta någon, utan att hitta någon som är tillräckligt vettig.
    Ja, det är ju det. Att skaffa barn är ett stort ansvar och det ska inte vara med vem som helst. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Nina)

Jag har inga barn idag men vill kanske ha i framtiden. Det är dock inget jag känner någon brådska inför även om jag är 33 år gammal.

Anledningen till att jag aldrig skaffade barn tidigare var att jag helt enkelt blev avskräckt. Hur fina och gulliga alla barn i min närhet än är så kändes det inte värt det.
    En väninna hade magsjuka en vecka varje månad under nästan ett års tid kändes det som, när hennes barn började förskolan. Både hon och hennes man förlorade mycket inkomst pga att de inte kunde jobba. Plus att de aldrig kunde bjuda hem vänner eller liknande pga smittorisken, och när de väl var friska var de alldeles för trötta för att orka något.
    Samma väninna fick skyhögt blodtryck och förstorade njurar efter sina graviditeter, innan var hon helt frisk.

En kusin till mig blev inkontinent efter sin första förlossning och fick vänta sex år på att opereras. Hon gick upp nästan trettio kilo under dessa år för att hon blev stillasittande.

Och så är det ju det att när man är barnfri förväntas man ställa upp som barnvakt i tid och otid. Och det gjorde jag gärna när jag var yngre, deras barn var relativt små och jag hade en massa fritid. Nu är jag äldre och så även deras barn. Och jag känner mig elak som skriver det, men det är inte alltid speciellt roligt att behöva passa t ex en trettonåring som hatar sin familj och försöker spöa sitt elvaåriga syskon vid varje givet tillfälle, eller sitter hela dagen och glor i en surfplatta och räcker fingret varje gång man försöker prata med dem. Då tänker jag att det är skönt att jag bara har ansvar för de här barnen i några timmar.

Sen är det hela den ekonomiska biten. Både jag och min man har bra inkomst och vi vill hinna njuta av livet innan vi har ansvar för ett barn. Vi vill hinna resa, äta gott, köpa ett hus osv. Plus att vi vill kunna njuta av tidiga morgnar, sena kvällar och att ha ett eget liv innan vi får ett barn, för när barnet väl kommer, kommer det stå i centrum i många år framöver.

• popcorn88

Kan du förklara utförligt varför du inte vill ha
    - traktor
    - kanin
    - vävstol
    - gul brevlåda
    ...om dessa ej intresserar dig?

Är det en konstig fråga? Så uppfattas barn-frågan av barnfria. Det är den som vill ha X som ska förklara varför den vill ha X, inte tvärtom. Folk är helt enkelt inte intresserade. Du framstår fortfarande som dömande/ointelligent eftersom "jag vill inte" inte är tillräckligt motiverat för dig. Fattar du inte att folk har olika drömmar och längtan i livet?

Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?