Inlägg från: Donum |Visa alla inlägg
  • Donum

Varför vill man INTE ha barn?

Tom Araya skrev 2011-09-11 15:44:45 följande:
    Jag har alltid velat ha barn men har inte träffat kvinnan för det.
    Eftersom jag är sladdbarn hade jag gamla föräldrar och det har jag lidit av. Jag vill absolut inte sätta ett barn till världen som gammal pappa och då avser jag hela uppväxten. Därför bestämde jag mig för att efter 35 ska jag inte bli pappa. Nu är jag 38 och är fortfarande barnlös och står fast vid mitt beslut.
    Jag kan bara hoppas att den kvinna jag träffar också är färdig med barn.
    Jag har också gamla föräldrar men led inte alls av det. Det fanns inte ens i min tankevärld att det skulle vara ett bekymmer. Du tror inte att det kan bero på om man har syskon eller inte? Eller i vilken form föräldrarna är?
  • Donum

De jag känner som inte vill ha barn - alltså absolut aldrig någonsin vill ha barn - är personer som har fullt upp med andra intressen. Jag räknar då inte de som i dagsläget säger att de inte vill ha barn som ändå har en dörr öppen för att det någon gång skulle kunna ske. 

Det jag tycker är lite synd är när man förmedlar en bild av att det är antingen eller. Antingen vill man ha barn och då försvinner allt annat som utgör ens personlighet och liv, eller så vill man inte ha barn och då finns det en massa utrymme för sådant. Så tycker jag inte att det är. Vi har inkluderat vår son i det livet vi redan har. Han får hänga på. Visst, det blir viss anpassning (vi kan t ex inte köra skyddsträning med hund samtidigt som han sitter på någon av oss i bärsele Flört) men på det stora hela så har inte livet förändrats såtillvida att vi har varit tvungna att offra personlighet och liv. 

Jag förstår absolut om man "avskräcks" från att skaffa barn när man t ex läser här på Familjeliv om alla föräldrar (främst mammor) som verkar glömma bort precis allt som har med ens person och liv att göra och blir helt uppslukade av bebis och barn. Hur kul är det på en skala?
    Jag skulle krevera om jag var tvungen att leva så och förstår om man som förälder verkar väldigt instängd och insnöad. Jag är oerhört glad att jag har vänner som inte har barn så att jag slipper "föräldraprat" så fort nån öppnar käften. Foten i munnen

• Donum
    Tom Araya skrev 2011-09-11 16:29:12 följande:
    Positivt eller negativt med syskon.
    Formen var väl knappast ett problem när jag var riktigt liten, då den behövdes bäst. Snarare kände jag att vi stod för långt ifrån varandra när jag var i tonåren för att man skulle känna det stöd och förståelse man behöver.
    Jag minns också att jag tyckte det kändes lite pinsamt när mina föräldrar var 10 år äldre än de flesta av mina kompisars föräldrar. Även gemenskap mellan föräldrar vars barn umgås med varandra är inte att förringa.
    Ok. Så upplevde inte jag det. Mina föräldrar umgicks med mina kompisars föräldrar oavsett ålder. Inte alla, förstås - alla har man ju inte något gemensamt med, oavsett barn. Mina föräldrar var i 50-årsåldern när jag blev tonåring men jag upplevde inte det som ett problem det heller. Tyckte snarare att det var positivt att de hade ett så "långt" perspektiv. 

Jag har en gammal klasskompis som är ensambarn till ett par föräldrar som var äldre än mina. Det enda hon har uttryckt var negativt var just att hon inte fick några syskon. De hann inte få det, pga åldern. 
  • Donum
    Tom Araya skrev 2011-09-11 16:42:45 följande:
    Jag har ju äldre syskon.
    Mina föräldrar var 45 och 50 när jag var 10, på tok för mycket.
    Jag tror likväl inte att det har med åldern att göra. Min mamma var 46 när jag var 10 år. Det var inte alls "för mycket". Det handlar nog snarare om hur man hanterar föräldraskapet än åldern. 
  • Donum
    Tom Araya skrev 2011-09-11 16:54:50 följande:
    Men om åldern påverkar hur föräldraskapet hanteras så väljer jag att skylla på åldern.
    Alla 45-åringar är inte lika gamla mentalt men risken för att du mentalt är för gammal ökar om du är 45 istället för 35.
    Fast jag tror inte att åldern påverkar hur föräldraskapet hanteras. Jag tror snarare att det är olika personligheter som spelar in. Min erfarenhet är ju inte alls som din, trots att mina föräldrar var äldre än dina under min uppväxt. Då är knappast själva åldern den kausala faktorn. 
  • Donum
    Midka skrev 2011-09-11 17:18:27 följande:
    Jag håller med dig. När jag var 13 fyllde min pappa 50 och min mamma 48. Jag tyckte de var gamla under min uppväxt men det har eg inte påverkat ngt. Vi har stor släkt och föräldrarna var mycket engagerade i föreningsliv så mina föräldrar har haft vänner i många åldrar. Det har inte påverkat men så har vi bott i en förort där det finns mycket människor. Jag tror det påverkar oxå. Bor man på liten ort och generationerna är mer segregerade så blir det kanske på annat sätt.

Idag tycker jag det har varit bra när de blev pensionärer så att det var lättare att få hjälp med mitt barn. Möjligen att jag tycker det är synd att de kommer att dö när min son är relativt ung (de är över 70 nu och mitt barn är 7) men de hade kunnat dö tidigare iaf så .... man får ta vara på den tid som finns oas ålder.
    Ja, det är onekligen en fördel när ens föräldrar är pensionärer och kan hjälpa till med barnpassning ungefär oavsett tid på dygnet. Glad
  • Donum
    Tom Araya skrev 2011-09-11 20:04:18 följande:
    Jag kan säga så här: åldersskillnaden mellan mina föräldrar var 5 år på papperet men mentalt mycket större och var en starkt bidragande orsak till att de skiljde sig.

Om du menar att åldern inte spelar någon roll så skulle mina föräldrar ha varit lika dåliga för mina äldre syskon som för mig. Det kanske de var också, jag var ju inte med.
    Ja, så kan det vara. Eller så hände det något som drastiskt förändrade sättet att hantera föräldraskapet. 
  • Donum
    Tom Araya skrev 2011-09-17 13:08:51 följande:
    Ja, de blev äldre Skrattande
    Det är knappast något drastiskt. Och fortfarande stämmer inte din tes om att just åldern är det kausala sambandet. 
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?