Inlägg från: fetsnygg |Visa alla inlägg
  • fetsnygg

Varför vill man INTE ha barn?

Baby Girl skrev 2011-09-10 11:59:49 följande:
    Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.
    Det har nog ingen gjort som har barn.. känt så stark kärlek tidigare alltså.. men det vet man ju inte INNAN man skaffar barn. En del människor tycker inte om barn, så varför skulle man då vilja skaffa egna? Jag älskar mina barn men har aldrig tyckt om andras ungar som det så fint heter. Hade inte någon större längtan efter barn heller.. så det är väl inte direkt konstigt att vissa inte vill ha barn, precis som vissa hellre lever utan partner än med. :-/
  • fetsnygg
    Liljeblomman skrev 2011-09-10 12:04:48 följande:
    Jag tror att det kan finnas många anledningar.

- Den omogna: Man är helt enkelt inte redo än

- Den egoistiska: Man vill inte ta ansvar för någon annan än sig själv

- Den rädda: Man tror inte att man klarar av det. Kanske p.g.a. en egen svår barndom, förlossningsskräck e.d.

- Den självskyddande: Man har svårt att få barn och intalar då sig själv att man egentligen inte vill

- Den bekväma: Man tror inte att man orkar med det
    hm.. själv tycker jag att det är egoistiskt att SKAFFA barn.. man gör det ju enbart för sin egen skull.. vilka par skaffar barn för barnens skull.. typ "vi skulle bli så jääävla bra föräldrar så nu skaffar vi oss en lyckligt lottad unge!" Är väl snarare "åh vad vi vill ha barn, vi skaffar ett".. eller?
  • fetsnygg
    Fru U skrev 2011-09-11 20:26:56 följande:
    Väldigt många skaffar faktiskt barn för att rädda/förbättra förhållanden. Ett bevis på deras kärlek till varandra. Något som distraherar dem.

Tragiskt men sant.
    möjligt.. tragiskt och egotrippat absolut.. men.. att skaffa barn är väl ändå på något vis alltid egotrippat, eftersom man enbart gör det för sin egen skull.. om det nu är definitionen av egotripp vill säga
  • fetsnygg
    Dimisi skrev 2011-09-12 00:30:59 följande:
    Argumentet "jag gillar egentligen inte barn, men med mina egna är det en helt annan sak" kan jag inte fatta. Jag tycker det låter skumt. Vad har man egentligen för värderingar när man gör så stor skillnad på människor?

Om man egentligen tycker att det är skittråkigt att pedagogiskt svara på en liten människas frågor och vägleda honom/henne i allt från hur man knäppper en knapp till hur man sköter sin ekonomi, hur kan det då plötsligt bli roligt och givande bara för att det är ens egen avkomma?!?
    jag tycker att det är skittråkigt med andras barn.. precis som jag tycker att vissa människor rent allmänt är väldigt enerverande och jobbiga. Min släkt kan vara  bra jäkla jobbig rent allmänt men jag älskar dom ändå, just för att vi är släkt.

Så.. mina barn tar jag mig tid att lära känna, uppskattar dem och älskar dem, just för att de är MINA barn, även om de stundtals är totalt övertrotsiga. Andras trotsiga gapiga ungar har jag inget behov alls av att ta hand om. Även om jag plåstrar om även deras trasiga knän om de skulle ha några. Givetvis värdesätter jag mina egna barn mer än andras, och mina släktingar i övrigt mer än andra. De betyder något för mig för att de är mina anhöriga.
  • fetsnygg
    Petronella01 skrev 2011-09-12 08:47:39 följande:
    Jag ser det som väldigt märkligt att folk jämför viljan att skaffa barn med viljan att segla runt världen och viljan att skaffa hund.
    Det här kommer säkert att få folk att reagera, men ska man hårddra det så har vi bara ett grundläggande syfte med att ens existera, och det är varken att segla eller att skaffa hund, det är att föröka oss. Det är därför vi i grund och botten existerar. Därför är viljan att skaffa barn hos de flesta starkare än andra viljor. Det är genetiskt och biologiskt.
    En del skriver att de inte har liv där barn passar in, men det är ju bara ett svepskäl. Alla vuxna, mogna människor ändrar sina liv för att passa de omständigheter de ställs inför. Så visst handlar beslutet att inte skaffa barn väldigt ofta om omognad och egoism.

I grund och botten är det mig likgiltigt om någon inte skaffar barn och varför, något jag däremot inte alls tolererar är när dessa människor ska försöka sig på att ha synpunkter på t.ex barnuppfostran. Lägg ned direkt. 
    om alla, i grund och botten skulle finnas till för att föröka sig, skulle jorden absolut vara överbefolkad.. alternativt skulle det finnas ännu mer obotliga sjukdomar, eftersom naturen eftersträvar balans. Så.. Det är lite väl hårddraget att säga att vi finns till för att föröka oss. Vissa kanske existerar just därför.. uppenbarligen inte alla eftersom en del inte ens kan få barn...
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?