Inlägg från: DragonWoman |Visa alla inlägg
  • DragonWoman

Varför vill man INTE ha barn?

Någon som vet om det kan finnas en biologisk orsak bakom att inte vilja ha barn?

Svininfluensavaccinet gör dig dum......
  • DragonWoman
    Fru U skrev 2011-09-10 21:46:25 följande:
    Hur menar du nu?
    Att föröka sig en ju en naturlig biologisk drift som de flesta har, jag funderade på om det även kan finnas biologiska orsaker till att man inte vill ha barn? Om det finns så finns det ju även ett svar till de som inte kan förstå.
  • DragonWoman
    Fru U skrev 2011-09-10 21:53:24 följande:
    jag tror inte de förstår mer än de gör nu. Man måste inte heller förstå, bara acceptera.
    Ingen ifrågasätter ju driften att skaffa barn, det är ju en naturlig grej som alla accepterar. Och om det finns ett svar som att det är biologiskt att inte vilja ha barn så är det ju ett svar man accepterar med.

Jag vet inte om det ens har forskats nått om det och tänkte om någon annan visste mer.
  • DragonWoman
    Fru U skrev 2011-09-10 22:06:54 följande:
    Jag förstår din tanke (jag var inte arg eller sur).  Jag ser det som att många ifrågasätter driften att skaffa barn, att det inte alls är en naturlig del som de flesta accepterar rakt av (eller många och många, en del i varje fall, de som tänker efter före de skaffar barn)
    Haha, jag tolkade inte dig som arg eller sur heller.

Här på fl kanske folk ifrågasätter den driften, jag har iaf aldrig hört någon ifrågasätta bland mina vänner eller familj.

Intag av näring är ju en biologisk drift och ändå tänker folk mer eller mindre över vad de äter. Och ytterst få ifrågasätter den ju

Att ifrågasätta är ju ganska normalt för de flesta av olika saker.

Jag är mest nyfiken på om det kan ligga biologiska orsaker bakom oviljan till att föröka sig.

Jag hoppas inget tar illa upp över det iaf.
  • DragonWoman
    knisse skrev 2011-09-10 22:19:09 följande:
    fast utan mat dör du. inte utan barn
    Dina gener dör ut utan avkommor.
  • DragonWoman
    Lea10 skrev 2011-09-10 22:27:12 följande:
    Men det är inget du dör av.
    Inte kortsiktigt nej. Men långsiktigt.
    knisse skrev 2011-09-10 22:27:06 följande:
    som sagt jag tror inte pa att det är en biolgisk grej och ett tvang att vilja ha barn.
    Biologiskt är det inget tvång heller. Det är en drift eller instinkt de flesta har och som även de flesta följer för att det är "rätt".

Och om nu nån väljer att inte skaffa barn av samma orsak så är ju det "rätt" med.

Jag tror det kan ha biologiska orsaker, men säker är jag absolut inte.

Varför fortplantar man sig alls om det saknas drifter eller instinkter i grunden? Och det gäller ju inte bara människan isf.
  • DragonWoman
    Naoko skrev 2011-09-10 22:29:22 följande:
    Fast om du får flera barn så kan det gynna dina gener att inte alla får barn utan att vissa av barnen bidrar på annat sätt. 
    Och om det skulle gynna mina gener så hade det ju funnits nått biologist stopp på vägen, t ex att inte vilja ha barn för att generna är så perfekta de kan bli eller för defekta.

Även om människans hjärna kan resonera, tänka logiskt osv så ska man nog inte bortse helt från grundläggande instinkter och drifter. Det finns mycket vi inte har svar på idag.
  • DragonWoman
    knisse skrev 2011-09-10 22:37:55 följande:
    jag tror att det handlar om att ha sex. inte om att fa barn.
    Sex är en drift med som ursprungligen handlade om fortplantning. Idag kan vi medvetet förhindra graviditet och även förhindra den sexuella driften i olika fall.  Vi kväver alltså en drift med olika medel.

Och även här finns det mer eller mindre sexuell drift. Av biologiska orsaker. Men det finns även psykologiska orsaker som t ex övegrepp mm.
  • DragonWoman
    Naoko skrev 2011-09-10 22:50:55 följande:
    Jag tror att viljan att föröka sig kommer från annat än det biologiska, vi kom antagligen på ganska sent vad som var kopplingen mellan att ha sex och att föda barn. Om driften hade varit själva barnafödandet så hade vi ju inte behövt någon sexdrift annars. 
    Isf hade ju sex inte behövt vara skönt alls om man enbart ser till fortplantning. Men något som är skönt ger mersmak och ökar chansen till fortplantning.
  • DragonWoman
    knisse skrev 2011-09-10 22:55:43 följande:
    jag tror att det är tväärt om. mäniskan har nagot som kallas doldägglossning och inte som djuren en period av brunst da sex utövas för att bli gravida.
    Dold ägglossning? Kvinnor kan få väldigt mycket ökad sexlust runt/vid ägglossning och även lukten (feromoner) ändras så att en man ska uppfatta ändringen.
  • DragonWoman
    Naoko skrev 2011-09-10 23:03:57 följande:
    Om de personer som är ointresserade av att skaffa barn hade varit det av en biologisk orsak så hade de även varit ointresserade av sex. Vi har ju faktiskt inte kunnat förhindra graviditeter någon längre tid om man ska se det evolutionärt. 
    Om en drift saknas så behöver det ju inte nödvändigtvis inte innebära att övriga drifter slås ut. En steril saknar inte sexlust heller. Den kan minskas på grund av hormoner som spelar stor roll med.

Vi föds ju inte med en uttalad sexdrift för just fortplantning. Men förmågan till stånd eller att det känns skönt att röra sina könsorgan finns ju redan när vi är barn. Sexuellt nyfiken och/eller sexuellt aktiv blir man ju när kroppen börjar producera hormoner. En biologisk orsak.
  • DragonWoman
    knisse skrev 2011-09-10 23:16:47 följande:
    fast även det är omdebaterat.
    det finns mängder med fall där barn har ett sexliv. (bade med sig själva och andra)
    Vad har orsakerna varit i de fallen då? Hormonella? Övergrepp?

Om de undersökt vad orsaken kan vara isf.

Finns ju fall med flickor som får mens när de är 3-4 år där orsakerna är t ex hormonella. Nått som gått fel mao.

Biologi är ju inget litet område precis. Och människokroppen är en ganska komplex biologisk maskin.
  • DragonWoman
    Naoko skrev 2011-09-10 23:22:07 följande:
    Vadå slås ut? Jag tror helt enkelt inte att en drift att få barn skulle ha fyllt någon funktion en så lång tid att den hade kunnat vara biologisk. Driften att ta hand om de barn som föds däremot är en annan sak. 
    Att ta hand om avkomman är en instinkt. Att producera avkomman är en drift.

De som inte vill ha biologiska barn, vill de adoptera ist då? De kanske saknar både drift och instinkt att ta hand om en avkomma?

Att passa eller gilla någon annans avkomma är en helt annan sak, det är bl a tidsbegränsat.
  • DragonWoman
    Naoko skrev 2011-09-10 23:22:07 följande:
    Vadå slås ut? Jag tror helt enkelt inte att en drift att få barn skulle ha fyllt någon funktion en så lång tid att den hade kunnat vara biologisk. Driften att ta hand om de barn som föds däremot är en annan sak. 
    Jag kanske missförstod eller inte förstod alls i mitt svar hur du menar.

Menar du att driften inte fanns från början, utan har tillkommit genom tiderna? Hur skulle vi ha förökat oss isf utan den driften?
  • DragonWoman
    Naoko skrev 2011-09-10 23:41:13 följande:
    Nej, du har nog inte förstått. 
    Jag är lite småtrött med så...

Men du får gärna förklara hur du menar om du vill
  • DragonWoman
    Naoko skrev 2011-09-10 23:47:22 följande:
    Sexdriften är grundläggande hos alla arter som fortplantar sig på det viset . Det jag ifrågasätter är att det finns någon annan drift utöver den driften med tanke på att sexdriften i sig själv ser till att vi får alla de barn som behövs för att föra släktet vidare. 

Preventivmedel har inte funnits speciellt länge och utan preventivmedel är enda alternativet för de som inte vill ha barn att skippa sex, om det funnits något biologiskt skäl i att inte vilja ha barn borde det ha satt sig på sexdriften istället. 
    Preventivmedel är väl inte en så ny sak egentligen. Förr användes örter mm för att förhindra eller avbryta en graviditet, mer eller mindre framgångsrikt.

Människan har ju inte enbart sex för fortplantning, vi gör det  t ex för att det är skönt med. Finns det djur som har sex för "nöjes" skull? Förutom vissa arter av apor.

Sex är mer komplicerat än bara fortplantning, det minskar stress mm. En biologisk lösning? Så att sexdriften är uteslutande bara för fortplantning är inte helt korrekt för människor, men grunden.

Jag vet inte om sex var skönt från början för människosläktet, det kan ju vara ett tillägg under evolutionen?
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?