• Sarasnaran

BF i slutet av Februari?? Här är vi nu!

Ojojoj!
    HUR kunde jag missa att den andra dog?
    *skyller på gravidhjärna*

I denna tråden håller vi till som ska ha bebisutplopp i slutet av Februari.
    Vi har blivit ett härligt gäng här inne nu!

Stor kram till alla blivande Februarimammor!!

• Svar på tråden BF i slutet av Februari?? Här är vi nu!
  • fruL

Hej igen, tjejer, och tack för att ni är så välkomnande!

Jag var på ett extrainsatt ultraljud häromdagen och bebisen vägde 2050 g, jag är i v32 och det är någon procent över normalkurvan. Och så visade barnmorskan att den har mycket hår (!), helt otroligt vad man kan se.

Min största krämpa just nu är att ryggen värker, känns emellanåt som att den håller på att gå av. Tar varma bad, får massage av maken och har en vetevärmare för att underlätta lite.

Kanske har ni redan pratat om detta, men tänkte höra med er vad ni tror att man behöver i barnvagnen för att hålla barnet varmt den första tiden? Vi tänker oss en fleeceoverall och en åkpåse. Behöver man även täcke till barnvagnen eller kommer det när det blir mildare ute? Tips mottages tacksamt!

Hälsningar
    fruL (går in i v33 imorgon, har gått upp 10,5 kg)

• Linda å Fredde

fruL; Vi har en fårskinnspläd inne i mjukliften.. Åsså kläder + vinteroverall... Kanske en filt oxo.. I regel så brukar man tydlligen alltid ta i lite för mycket.. Så det blir för varmt för bebben..
    Jag är fortfarande lite osäker, men jag får mkt tips från vänner som har barn sedan tidigare. Ska höra mig för... Men å andra sidan, vi har ju några tjejer här inne som har barn.. dom kan säkert ge oss tips... *S*

• 4barnsMom

fruL Jag kör med tjockt mysigt täcke och skinn i botten på vagnen. Sen en overall, beror ju på vädret förstås men vi brukar ha rätt så kallt hos oss. Har dock fixat en åkpåse från min bror med så jag är dubbelgarderad Men jag gillar täcke det är så mysigt. Vi har en duo.

• Nattvinge

Ellynil: Ja det är fascinerande hur många som kommenterar magen. Roligt blir det ju när de får nått tindrande i blicken och kommenterar hur fint det är med gravidmagar, mindre kul när de börjar tjata om att det "snart är dax va??" Jag tar det mesta med en klackspark Vänta bara, hon ska upp ett kilo till innan jag är färdig, ungefär halva sin nuvarande kroppsvikt... Då kan vi snacka giganto-mage!

FruL: Ja visst är det helt otroligt vad man kan se på UL!?! Vår lilla hade också hår (såklart hade jag ju inte sett det om bm inte pekat på dem med markören )

Precis som LoF skriver så har jag också hört att man brukar ta i för mycket. Dessutom fick jag veta i en annan tråd att en tjejs barn hade varit väldigt olika 2 första var jättevarma och behövde inte mycket, medan senaste (någon vecka gammal nu) var mycket kallare och behövde mycket mer för att hålla värmen, så jag tror att man får känna av sin lill*s behov.

Själv har jag åkpåse av polar-modell, så jag kommer inte att satsa på mer värmande i vagnen (om jag inte märker att det behövs såklart) och troligen inte heller på en vanlig overall, hon är ju så liten att hon kommer att vara i insatsen mest hela tiden när vi är ute denna vinter och våren kommer ju rätt snabbt i skåne Dock funderar jag på en fleeceoverall som hon kan ha när vi ska åka bil, åkpåsen ryms inte riktigt i babyskyddet

Min käre make har hittat en overall av något slag som ser ut som en teddybjörn, jag var tvungen att plocka upp hakan från golvet! Min usch-för-att-shoppa-och-absolut-inte-snuttesött-make plockar fram en sån grej! Han kan fortfarande förvåna mig efter 4 år

• cast77

Ja det här med kläder...beror ju helt på vart i vårt avlånga land man bor. Vi har just nu ganska kallt så jag kan tänka mig att det blir kallt även när bäbben kommer. Men om man bara har en extra fil alt täcke under vagnen brukar man klara sig! Sedan beror det ju på när man går ut och hur länge man skall vara ute :) Fina svar va hihi....

• Linda å Fredde

Go'morron...
    Linda har masat sig ur sängen!! Denna sov-maraton verkar vara över för min del iaf...
    Sanningen är snarare att jag vaknade av sådan smärta i magen.. Gaser!!! *morrar högt*
    Började med ngn ny järntablett igår.. Antar att det är dom som jag reagerar på... jaja..

Nattvinge- Gissa om jag blir avis på dig!! Önskar att Fredde oxo kunde hitta, finna lust, föreslå, eller köpa ngt till bebben..men d verkar dröja.. Kan ju faktiskt vara så att jag styr och drar i de trådarna för mkt och inte ger honom utrymme...vad vet jag.. Men jag hoppas verkligen att han oxo överraskar mig en dag. Kanske när bebben är född...

cast77- hehe.. Om jag frågar så här då; har hört ngt om att man inte ska ta ut bebisen om det är under -10 grader?? Stämmer detta??
    Är ju en riktig vintertjej själv, älskar ju kylan..

• Linda å Fredde

En sak till. Hur får jag till alla dessa roliga figurer som ni dekorerar inläggen med?? Vill oxo a en smile-gubbe juuu... Måste man vara plusmedlem?? Å HUR blir man det... Snurrat runt å letat, men blir ju bara mer förvirrad...

Hjälp!!

• bringiton

Linda: Smileysarna är gratis och för alla! Du kombinerar bara olika tecken och så visas de som "gubbar" när du postat inlägget. : - ) utan mellanslag blir alltså och : - D ser ut som

; - ) = och så vidare...

• bringiton

Vagnen köpte vi nån gång i mitten av graviditeten, v19/20 tror jag. BB-väskan har jag påbörjat. Listan på vad den ska kompletteras med är klar, och journalen med förlossningsbrevet ligger där mellan varje barnmorskebesök.

Igår fick jag äntligen besked om att jag får gå mamma-vattengympa såhär sista veckorna! Jag har väntat sedan mitten av oktober, tänkte att nu hinner jag aldrig dit, men så igår ringde en vänlig kvinna och sa att på onsdag drar vi igång. Så skönt!

Jag är urless på alla kommentarer om min kropp just nu, hur skämtsamma de än må vara. Och trött på min svärmor. Hon hade nog gärna sett att vi skulle ta hem vaggan som min man hade som baby, men jag har bestämt att vi inte har plats för den. Det får räcka med den 30-åriga spjälsängen och alla andra ställen i vårt hem där ett litet barn kan vila.

• Ellynil

Linda: Känner igen det där med lappfobin! Jag AVSKYR alla lappar som kliar och skaver! *ryser*

Nattvinge: Nä, så länge man vet att de komenterar "av glädje" har jag absolut inget emot det. Egentligen inte så mycket annars heller, det är mest att man blir så förvånad över att det är så OK att kommentera så öppet och säga i stort sett vad man vill bara för att någon är gravid. När en tjej på jobbet väntade barn var det tex en annan kollega som typ körde in handen innanför byxorna på henne för att känna på magen!!!
    Ang din mans impulsshopping: Ibland kan man verkligen bli förvånad på de där älskade männen! Blir lite avis, faktiskt. Jag nämnde någonting igår om att sambon kanske skulle ta och köpa overall till bebisen när jag låg på BB, och han blev nästan sckräckslagen!

frutti: SKÖNT med vattengympa! Och att det verkligen blev av för din del!

FruL: Visst är det helt otroligt vad de kan se på UL. När vi var på vårt var BM helt besatt av näsborrarna av någon anledning... "Ser ni näsborrarna?!" frågade hon säkert tre gånger, och zoomade in dem minst lika många gånger! *hihi*

Svar på tråden BF i slutet av Februari?? Här är vi nu!