Här är jag *viftar med handen*. Har haft fullt upp några dagar och inte hunnit hänga vid datorn. Men nu är vardagen tillbaka, maken på jobbet och sonen på dagis. Själv mår jag lite illa och har lite molvärk i ryggen, tror att mina planer på att handla idag skjuts på framtiden.
Julius, ledsen att jag inte lämnade spår. Var bara "tvungen" att reda ut hur det förhöll sig med olika krypin för jag har inte tidigare fattat det där riktig.
Det har precis gått upp för mig att de två månaderna jag (knappt) har kvar till bf kanske inte är så sannolika i alla fall. Hämtade material från Tvillingklubben (ja, det finns en sån) häromdagen och där står det att genomsnittlig förlossningstid för tvillinggraviditeter är i 37:e veckan. Och jag är i v 33 nu... Kanske dags att på allvar inse att vi snart kommer att vara en trebarnsfamilj. Tur att jag i alla fall köpt två uppsättningar kläder till småtrollen, och att jag lokaliserat kartongen med sonens babykläder. Fast jag tror fortfarande att jag kommer att gå tiden ut och inte föda barn förrän i mars.
LoF, känns som om du virrade till begreppen lite vad det gäller fk utifrån axxettes förklaring, kör en ny vända;
totalt för barnet 440 dagar varav 90 är lägsta nivå-dagar, dvs ersättning 60 kr/dag (höjs inte mer än för barn födda efter första juli även om beslutet om höjning av taket går igenom, så det är inte lönt att spara). Lägsta nivå-dagarna får man inte börja ta ut förrän man tagit ut 180 sgi-dagar. 60 av sgi-dagarna är vikta åt den andra föräldern (de s k pappamånaderna), dvs samma förälder kan ta ut allt utom 60 dagar. Under barnets första levnadsår får du ta ut allt emellan 0 och 7 dagar per vecka utan att det påverkar din sgi. Så fort barnet fyllt ett år måste du ha "full sysselsättning" dvs om du är föräldraledig måste du ta ut fem dagar i veckan för att inte sänka din sgi. Dock är det så att om du får ett andra barn inom 2½ år efter första barnets födelse så baseras din föräldrapenning på den tjänstgöringsgrad du hade före första barnets födelse, däremot får du lägre sjukersättning om du inte tagit ut full ersättning efter första barnets första levnadsår.
Det är inte så rörigt när man klurat ett tag på det. Vill du ha fler förklaringar är det bara att hojta till även här.
Oj, blev visst långt. Ha en bra måndag alla!