• Sarasnaran

BF i slutet av Februari?? Här är vi nu!

Ojojoj!
    HUR kunde jag missa att den andra dog?
    *skyller på gravidhjärna*

I denna tråden håller vi till som ska ha bebisutplopp i slutet av Februari.
    Vi har blivit ett härligt gäng här inne nu!

Stor kram till alla blivande Februarimammor!!

• Svar på tråden BF i slutet av Februari?? Här är vi nu!
  • Julius

Idag hade jag tänkt att prova på väntabarn-jympa på F&S.Längtar så tills det blir mammabarn-jympaistället. Ska iväg med sonen till dagis ett par timmar idag så skadåpassa på. Bra att få ha lite egen tid samt sedan såkan jag & Selmafå den tiden förosssjälva oxå.

• Anniqa

Slempropp har jag inte sett skymten av ens vid min förra grav. men jag är fruktansvärt nyfiken på hur en sådan ser ut. Vid min förra grav. så när vattnet gick, gick jag och letade efter slemproppen, utan resultat.... fniss.... Fick då reda på att den kan gå långt innan...

Kanske en saga: Oj, så du är öppen, mig har dom inte alls kollat, jag har inte behövt kliva upp i gynstolen sedan jag blev gravid.

• morotsjos

Här är jag *viftar med handen*. Har haft fullt upp några dagar och inte hunnit hänga vid datorn. Men nu är vardagen tillbaka, maken på jobbet och sonen på dagis. Själv mår jag lite illa och har lite molvärk i ryggen, tror att mina planer på att handla idag skjuts på framtiden.

Julius, ledsen att jag inte lämnade spår. Var bara "tvungen" att reda ut hur det förhöll sig med olika krypin för jag har inte tidigare fattat det där riktig.

Det har precis gått upp för mig att de två månaderna jag (knappt) har kvar till bf kanske inte är så sannolika i alla fall. Hämtade material från Tvillingklubben (ja, det finns en sån) häromdagen och där står det att genomsnittlig förlossningstid för tvillinggraviditeter är i 37:e veckan. Och jag är i v 33 nu... Kanske dags att på allvar inse att vi snart kommer att vara en trebarnsfamilj. Tur att jag i alla fall köpt två uppsättningar kläder till småtrollen, och att jag lokaliserat kartongen med sonens babykläder. Fast jag tror fortfarande att jag kommer att gå tiden ut och inte föda barn förrän i mars.

LoF, känns som om du virrade till begreppen lite vad det gäller fk utifrån axxettes förklaring, kör en ny vända;

totalt för barnet 440 dagar varav 90 är lägsta nivå-dagar, dvs ersättning 60 kr/dag (höjs inte mer än för barn födda efter första juli även om beslutet om höjning av taket går igenom, så det är inte lönt att spara). Lägsta nivå-dagarna får man inte börja ta ut förrän man tagit ut 180 sgi-dagar. 60 av sgi-dagarna är vikta åt den andra föräldern (de s k pappamånaderna), dvs samma förälder kan ta ut allt utom 60 dagar. Under barnets första levnadsår får du ta ut allt emellan 0 och 7 dagar per vecka utan att det påverkar din sgi. Så fort barnet fyllt ett år måste du ha "full sysselsättning" dvs om du är föräldraledig måste du ta ut fem dagar i veckan för att inte sänka din sgi. Dock är det så att om du får ett andra barn inom 2½ år efter första barnets födelse så baseras din föräldrapenning på den tjänstgöringsgrad du hade före första barnets födelse, däremot får du lägre sjukersättning om du inte tagit ut full ersättning efter första barnets första levnadsår.

Det är inte så rörigt när man klurat ett tag på det. Vill du ha fler förklaringar är det bara att hojta till även här.

Oj, blev visst långt. Ha en bra måndag alla!

• Julius

Morotsjos: Förstod nästan att du bara kikat in för att kolla alla vårakrypin. De är säkert inte ok att ha, men vi är ju inga troll som spökar omkring utan bara en familj,men massor med kort somvivill delamedoss av till er alla. Gullivers & Ghost krypin komju tillför att vi ville vara lite hemlighetsfulla med syskontillverkningen. Inget ont alls med att vi har så många alltså!!!

• Ellynil

Äntligen HP! Gick och räknade minuterna på jobbet i lördags! Så blir man sjuk det första man gör! *grrr*
    Men när jag väl repat mig lite ska här börja pysslas, minsann! Känner att man ligger lite efter... Har ju bara fixat vagn än så länge! Nämnde för sambon att "Tänk om bebisen skulle få för sig att komma nu, vad mycket du skulle få göra själv då!" *hihi* Han fick ju nästan panik, stackarn!
    Inte för att jag tror att det skulle vara någon risk. Har inte ens kännt av några sammandragningar. Har nog, för BM sa att "nu drar magen ihop sig" när jag var där sist... Jaha, där ser man, tänkte jag... Snacka om att man haft tur med sin graviditet!

• morotsjos

LoF, skrev ju fel ju, är totalt 480 dagar för barnet, 240 var alltså. 390 sgi-dagar och 90 lägsta nivå-dagar.

Skönt att vara hemma Ellynil, hoppas att du kryar på dig snabbt.

Julius, tolkade det inte som något ont, hade bara inte fattat att det var samma person bakom Gulliver och Julius *trögtänkt ibland*

Skulle ta en ny magbild för en stund sedan och vad gör jag, jo jag lyckas tappa kameran så att den är stendöd. Måste säkert lämnas in på lagning. Och jag vill INTE vara utan den, tänk om vi ska föda barn?! Kan kanske vara ett bra tillfälle att köpa en ny, den här är i alla fall tre år snart. Men den är jättebra så det känns ju lite onödigt... SÅ nya magbilder lär vänta på sig tills det är åtgärdat.

• Ellynil

Morotsjos: Tackar! Vi får väl hoppas på en snabb återhämtning. Känner ju mig lite värdelös när man inte orkar göra nåt...
    Tråkigt med kameran! Det är ju ett måste!!! Vi har två, en "vanlig" och en digital, och jag tänker minsann ha med bägge!

• malinz81

Ellynil: Tänk om man hade det så bra som du... själv håller jag på att bli tokig på alla dessa onda sammandragningar(förvärkar) vill bara att den lilla ska komma när det väl sätter igång så kan det väl fortsätta tills det är klart!!

Har lagt in en ny magbild Tycker magen ser rätt lika ut trots att bebisen har sjunkit ner...

Nää nu ska jag ta mig in i duschen och sen ska jag åka och bråka lite med försäkringskassan få se om dom vill ge mig några pengar när den lill* tittat ut.

• Ellynil

malinz81: Ja, jag har verkligen haft tur! Det är verkligen såhär alla gravida skulle ha det! Förstår inte riktigt vad jag har gjort för att förtjäna det!? Fast min lill* bebis trivs väl så bra där inne att jag kommer sitta här med min mage när alla ni andra sitter med era små underverk!
    Förresten tycker jag nog allt att magen har sjunkt ner lite den också!

• bringiton

Linda: Nej, utan näsa blir det inget. I vissa krypin har jag sett "mallar" för alla möjliga sorters gubbar. :-O >

Ellynil: Ja, äntligen. Har du provat mammavattengympa? Det är tydligen badmössetvång här. Haha, jag gillar verkligen inte tanken på mig själv i badmössa men vad gör man inte?

SnutteNuttan: Va!! Hur visste du att det var en slempropp?

---

I fredags tog jag en vanlig liten promenad. Plötsligt hörde jag pulsen brusa i öronen och synfältet försvann. Jag höll på att svimma! Och ingen mobil med mig förstås. Jag satt på en gata, -17 grader ute, tills jag vågade resa mig och skynda in i ett hus där en kompis föräldrar bor. Medan jag gick in på deras gård började det svartna igen, men jag hann in i hallen och ner på en stol. Sen blev jag hemskjutsad. :-/

Svar på tråden BF i slutet av Februari?? Här är vi nu!