• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • trz

Jag köpte sån där tyggrej att sätta fast i vanliga jeans, belly belt. Det finns på h

• Karin 780
    Nilam skrev 2012-01-14 20:49:23 följande:
    Är det nån som kan tipsa om vettig lösning för magen på mammabyxor? Jag är inte så tjock än, har vanliga byxor uppknäppna med resårband mellan knapphål och knapp, så det blir en glipa. Sydde ett par enkla, vida byxor i bomull idag och ska bara sätta vanligt resårband i, som en enkel "mysbyxa" men har ett lite finare tyg som jag skulle vilja sy till riktiga mammabyxor. Undrar om någon har provat att sätta töjbart stretchtyg på magen och fått det snyggt. Jag vill att byxan skall kunna växa i takt med magen och sätter jag töjbart tyg i nu, blir det ju en tom "påse" fram Finns det nån annan lösning eller ska man behöva sy ett par nya byxor varje månad?
    Använd muddtrikå, så kan du sy in kilar i sidorna som du sen kan sprätta upp när du inte får plats längre, muddtrikån borde funka hela graviditeten, för den ge ju ut sig efter hand. Jag har tänkt göra så, men än så länge kan jag ha mina vanliga byxor...
  • Nilam

Tack Karin 780, det är klart att det borde vara bättre att sätta in töjbart tyg i sidorna istället för mitt fram! Att jag inte tänkte på det Jag borde kunna göra en knäppanordning, alt spännen, så det går att reglera bredden på "glipan" i sidorna så byxan kan "växa". Jag tänkte sy byxan nu i veckan, jag kan återkomma och berätta hur det det gick, ifall nån mer är intresserad av att prova.

• Miss Giggle

Jag vet att det finns gummiband som är färdigsydda m hål i, för knappar så man kan spänna ut och in kläder. Typ så som det är i vissa mammakläder och i barnbyxor.
    Köpte det förra gången jag var gravid. Kolla på stoff i stil

• Lucian

Hej Tjejer! Vilken underbar tråd!
    Jag undrar om det är ngn som har instruktion på hur man syr ett skötunderlätt som när det är i hopvikt ser ut som baksidan på ett kuvert... såg ett sånt för längesedan o tänkte "åh, vad smart" men kommer inte håg hur det var sytt och vikt. Det var ganska tunnt och jag tror inte att det hade ngt fickor, tänkte sy ett o ha i dotterns ryggsäck nu när vi slutat med den stora skötväskan.

Tacksam för tips! 

• ohbaby

Har börjat på mängder av projekt men är så seg på att färdigställa dem!

Har i alla fall gjort färdigt ett par sockor som jag inte ska ge bort denna gången

ursäkta den dåliga mobil-kvalitén

Sen ska täcket till vagnen sys färdigt, nytt fodral till amningskudden, sy färdigt babynestet, sy ihop delarna till en body etc... Har liiite för många projekt på gång men nu får jag inte börja på nya förrän jag har gjort klart de som ligger och väntar
  • 82nyfiken
    Thelma08 skrev 2012-01-14 18:58:39 följande:
    Hej hej!! Jag har bara en liten fråga angående amningskuddar. Vad har ni använt för fyllning? Kuddfyllning eller "kulor"??
    Kanske en smaksak?
    styrolitkulor från Panduro Hobby. Gillar det bättre då det är lättare att forma kudden som man vill. Dock trycks de ihop efter ett tag, så spara lite grann så du kan fylla på efter hand.
  • 82nyfiken
    Thelma08 skrev 2012-01-14 18:58:39 följande:
    Hej hej!! Jag har bara en liten fråga angående amningskuddar. Vad har ni använt för fyllning? Kuddfyllning eller "kulor"??
    Kanske en smaksak?
    För budgetvariant kan du se om du hittar någon gammal saccosäck på Blocket som du kan slakta!
  • Miss Giggle

Hej tjejer! Hur går det?
    Idag har jag sytt ett blöjfodral. Det var ganska lätt men man får typ göra eget mönster:-/ lägger upp en bild när jag sitter vid datorn.
    Har massvis med oavslutade projekt igång nu. Ska försöka göra klart det mesta ikväll!

• Fixarfia
    Miss Giggle skrev 2012-01-30 17:01:41 följande:
    Hej tjejer! Hur går det?
    Idag har jag sytt ett blöjfodral. Det var ganska lätt men man får typ göra eget mönster:-/ lägger upp en bild när jag sitter vid datorn.
    Har massvis med oavslutade projekt igång nu. Ska försöka göra klart det mesta ikväll!
    Blöjfodral blev jag nyfiken på! Lägg gärna upp bild + liten beskrivning när du har tid :)

Jag har precis sytt klart en amningskudde och ett babynest. Båda känns lite överdimensionerade.. men bättre för stora än för små, tror jag :)
Svar på tråden Syjunta för gravida!