• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • frunygren
    Fixarfia skrev 2012-02-07 21:03:14 följande:
    Hej! Jag har sju års utbildning inom sömnad och har jobbat som skräddare i flera år...  
    Jag tycker beskrivningen du länkade till är onödigt svår! Hoppas du har fler bilder att gå efter.
    Jag tolkar det dock som att fickorna ska vara i dubbelt tyg, eftersom de ska rynkas i överkanten. Därför ska de klippas i dubbelt tyg med en vikning / vikt kant i överkanten. 

Lycka till! 
    åh, då kanske man inte ska ge sig på den då. tack för hjälpen iallafall:)
    här är hela beskrivningen
    http://hem.passagen.se/pysselverkstaden/bag2.htm

funderade på denna skötväska också http://cecisegna.blogspot.com/2008/01/sktvska-eget-mnster-del-3-sista_18.html men den har typ inga fickor.
    Hur kan man lägga till fler fickor i innerfodret? och är det svårt?
  • Miss Giggle

Det är inte svårt. Gör fickorna och sy dem i innerrtyget innan dunsten ihop m yttertyget.
    Annars kolla på andra mönster. Har du kollat på stoff och stil, de har mönster på en som jag tror var ganska lätt. Behöver ju inte börja med svåraste mönstret.

• Fixarfia

Jag tror också att du kan fixa ihop en skötväska precis som du vill ha den! Roligt att göra en personlig, speciellt om du har hittat ett tyg du förälskat dig i. Glad
    Jag kommer dock att köpa själva  väskan, med fickor och dragkedjor. En annan tråd tipsar om en bra på Stadium. http://www.stadium.se/mode/juniorklader-122-164/accessoarer/120142/revolution-one-strap-bike-bag

Men så kommer jag att sy en enkel och smidig skötbädd som själva blöjbytet sker på.
    Har hittat ett mönster i en bok... Kan försöka kopiera och lägga upp.

• Miss Giggle

Fixarfia: har du kollat upp så du enkelt kan ha den på vagnen? Nu vet jag inte hur känslig du är men med min förra unge hade jag en sån och den kasade liksom ner på
    Handtaget och lutade mot liggkorgen. Men när dottern satt upp mot mig senare blev hon väldigt irriterad av att den var där mot hennes fossingar. Bara en tanke!

• Fixarfia

Okej! Ska kolla på det! Tack! (ev köper jag originalväskan som hör till vagnen...) Men en smidig mobil skötbädd blir det ändå

• HaBaNiTa

Favoritar men är för trött för att pyssla nu går in i v 10 imorgon så tröttheten försvinner nog snart

• Ja82

Här är en bild på två filtar sydda med sexkanter som jag pulat med under graviditeten. Har sytt dem för hand och baksidorna är av svart flanelltyg.
    Tyvärr tvättade jag inte tygerna innan så när jag slängde den första filten i tvätten blev de vackra gula blommorna gröna..

Inspirationen hittade jag på www.nusse.nu
  • frunygren

tack för råd tips å stöd :) ska försöka mig på den "enklare" väskan och lägga till lite fickor.
    kan inte sova nu för jag bara tänker på de saker jag ska och vill sy :P
    vill börja nu men måste skaffa hem alla saker först, och svårt att veta hur mycket tyg det går åt till en skötväska...de står ju liksom inte... :P

• skogsmor

Är inte gravid just nu men har en son på 3.5 och en dotter på knappt 4 månader, har sytt och pysslat till dem en del har även en blogg där jag lägger upp det jag "hantverkat" fram. (Länk i sidfoten.) Finns en del annat där också, som bakrelaterat.

• frunygren

måste jag införskaffa massa pressarfötter till min maskin för alla olika funktioner?
    behöver jag overlocka alla kanter när jag ska sy en skötväska? (har ingen överkastningsfot)

sedan quiltade hon som gjort beskrivningen fast fodret, måste man göra det med quiltfot eller går det med vanlig?

och om jag ska sy i resår, behöver jag en speciell fot då och vad kallas det?

såg att en fot kostar ca 149.- så det känns ju inte som man vill slänga ut flera hundra på massa nya fötter om det inte behövs....

Svar på tråden Syjunta för gravida!