• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Miss Giggle

Frunygren. Babykorg är som en vagga va?
    Hur ska du fästa tyget på korgen? För då tänker jag så här.
    Klipp ut botten och sidorna(blr vara korgens höjd x2+kanalbredd x2+ fållbredd) pressa ca 1cm på vardera kortsida. Mät insidan av korgen så du vet var tyget kommer gå över ut på utsidan av korgen. Ung halvvägs på det som blir utsidan lägger du tyget dubbelt ,avig mot avig,detta blir kanalen. Sy en söm rakt över. Du bör nu ha en rektanglär bit tyg m kanal . Sy ihop kortsidorna m varandra sy
    I samma söm som du sydde upp fållen i hoppa över kanalen så du får en öppning. ska du ha fått en rund ring m tyg, ena halvan har du kanal i fåll på, andra sidan råkant. Sy fast botten m råkant- sidan.
    Nu ska du ha fått en påse. Kanal på insidan. Lägg i korgen och vik över kanten.
    I med ett fint band och sen rosett på framsida.

Inte jätteavancerat direkt eller?

• frunygren
    Miss Giggle skrev 2012-02-11 03:32:29 följande:
    Frunygren. Babykorg är som en vagga va?
    Hur ska du fästa tyget på korgen? För då tänker jag så här.
    Klipp ut botten och sidorna(blr vara korgens höjd x2+kanalbredd x2+ fållbredd) pressa ca 1cm på vardera kortsida. Mät insidan av korgen så du vet var tyget kommer gå över ut på utsidan av korgen. Ung halvvägs på det som blir utsidan lägger du tyget dubbelt ,avig mot avig,detta blir kanalen. Sy en söm rakt över. Du bör nu ha en rektanglär bit tyg m kanal . Sy ihop kortsidorna m varandra sy
    I samma söm som du sydde upp fållen i hoppa över kanalen så du får en öppning. ska du ha fått en rund ring m tyg, ena halvan har du kanal i fåll på, andra sidan råkant. Sy fast botten m råkant- sidan.
    Nu ska du ha fått en påse. Kanal på insidan. Lägg i korgen och vik över kanten.
    I med ett fint band och sen rosett på framsida.

Inte jätteavancerat direkt eller?
    Jag tror jag förstår din förklaring :P
    Jag hade nog tänkt mig nå liknande, i form av hur tyget sitter fast i korgen.
    Tänkte mig att allt hänger ihop. Botten, tyget runt innerkanterna och sen hänger över kanten och ner.
    Har köpt ett tyg med hålmönster i som ska vara på utsidan, på insidan tänkte jag  bara ta ett vitt lakan och sy av. innanför det tänkte jag bara knyta ett spälskydd under allt.

Är det alltså en kortsida som ska vara öppen menar du? Så bandet går runt hela och knyts på ena kortsidan?
    Hade funderat på att ha ett fint band men ville inte riktigt bara knyta det runt korgen som jag sett vissa gjort, inte så snyggt.
    Är så glad att alla ni vill hjälpa :) Den här tråden är ju kanon för en novis som mig.
  • Miss Giggle

Ja alltså öppen blir den ju delvis på den sidan där du syr ihop kortsidorna.
    Om du vill ha annat tyg på utsidan får du ju skarva ihop inner och yttertyg så att säga.

• frunygren
    Miss Giggle skrev 2012-02-11 09:51:48 följande:
    Ja alltså öppen blir den ju delvis på den sidan där du syr ihop kortsidorna.
    Om du vill ha annat tyg på utsidan får du ju skarva ihop inner och yttertyg så att säga.
    kan du inte lägga upp en teckning ala syning for dummies ;) hehe
  • Miss Giggle

Hm. Jo. Men nu är det så att jag är ju bättre på att sy än att rita ska se vad jag kan klura ihop

• bejx

Har ikväll sytt detta babynest. Är så sjukt nöjd, och det var faktiskt riktigt lätt att göra, om än lite pilligt! ;)

Sen har jag även sytt en bäsrjal (långsjal) , ett nytt överdrag till skötbädden och en mei tai.
    Imorgon blir det ett regnskydd till singelvagnen, och blir det bra så ska jag nog göra ett till syskonvagnen också.

Och så blir det en förvaringsgrej till skötbordet också. :) 
  • Mammarie
    bejx skrev 2012-02-12 01:57:35 följande:

Har ikväll sytt detta babynest. Är så sjukt nöjd, och det var faktiskt riktigt lätt att göra, om än lite pilligt! ;)

Sen har jag även sytt en bäsrjal (långsjal) , ett nytt överdrag till skötbädden och en mei tai.
    Imorgon blir det ett regnskydd till singelvagnen, och blir det bra så ska jag nog göra ett till syskonvagnen också.

Och så blir det en förvaringsgrej till skötbordet också. :) 
    Oj, här går det undan! :) Jättefint babynest, snyggt tyg.
  • bejx
    Mammarie skrev 2012-02-12 07:51:27 följande:
    Oj, här går det undan! :) Jättefint babynest, snyggt tyg.
    Javisst! ;)
    Har varit sjukskriven i lite mer än en månad och jag går in i vecka 35 imorgon, så jag har haft och har tid på mig.
    Tur att det finns nåt jag kan göra i alla fall! :) 
  • JCT81

Hej,
    jag har avundsjukt följt den här tråden ett bra tag nu. Avundsjukt för att ni gör så himla fina saker (Jag är så imponerad!) och för att jag själv varken har barn eller är gravid (något jag dock hoppas att ändra på inom ett år). 
    Men nu väntar två av mina jobbarkompisar barn och jag tänkte att jag skulle sy lite barn-kläder till dem. Min plan från början var; en body, ett par byxor och en mössa var till dem. 

Byxorna är nu klara och jag måste erkänna att jag är jättestolt! (Och förvånad över hur lätt det var.)

Problemen kom när jag skulle göra bodyn och mössan. (Jag använder gamla slitna plagg som mall.) Runt om är det som ett kant-band, men när jag pratade med kvinnan i tygbutiken sa hon att alla i princip använder mudd-väv och klipper o syr av det.

Men då är min fråga hur f**n man gör för att få det snyggt?!!!
    Måste man zick-zacka kanterna för att det ska hålla eller räcker det att vika in dem innanför sömmen? Dvs, är mudd-väv sånt tyg som inte trådar sig ens när man tvättar det?

Sen en annan fråga, jag gör plaggen i storlek 62, vad blir motsvarande storlek på mössa? För de är väl helt annan typ av storlekar, eller? Vad brukar de har för huvud-omfång när de kan ha storlek 62 på kläder?

Skulle vara jättetacksam för idéer och förslag. 

Tack för all underbar inspiration!
  • Miss Giggle

Hej! Vilket härligt tyg med flodhästarna! Har jag tittat på flera gången men aldrig har det blivit något.

När det gäller kantband ska jag ärligen säga att jag har gjort av vanligt jerseytyg flera gånger utan problem
    Kilpp så långt som du behöver. Sy sedan på det som du hade gjort med vanligt kantband. Duvet, när man fäster på ena sidan, syr och sen viker över.
    Fungerar klockrent, plus att spillbitarna går åt :D Win WIn tycker jag!

När det gäller strlk på mössan så tycker jag det är så svårt. MIn dotter har jättelitet huvud, 3 år och kan ha 2 årsmössa ff, fast allt är som det ska vara på henne :D
    Men annars fuska lite, kolla på storlekstabell på HM typ :) Så ser du ju vad de rekommenderar. kan tänka mig ngt i stil med strlk 48/50 men det är en vild gissning!

Idag ska vi på kalas. Hannah inledde morgonen med att be, väldigt snällt (Snälla mamma, kan du inte sy en ny klänning till mig med muffins på , snälla. DU är så fin, jag älskar dig- hur säger man då nej liksom?)
    Så ett stycke muffinsklänning är nu sydd och dottern är överlycklig!
    Kommer en Bild lite senare om ni är intresserade! 

~Hannah 081221~ och ~Minibus BF 120424~
Svar på tråden Syjunta för gravida!