Miss Giggle skrev 2012-02-11 03:32:29 följande:
Frunygren. Babykorg är som en vagga va?
Hur ska du fästa tyget på korgen? För då tänker jag så här.
Klipp ut botten och sidorna(blr vara korgens höjd x2+kanalbredd x2+ fållbredd) pressa ca 1cm på vardera kortsida. Mät insidan av korgen så du vet var tyget kommer gå över ut på utsidan av korgen. Ung halvvägs på det som blir utsidan lägger du tyget dubbelt ,avig mot avig,detta blir kanalen. Sy en söm rakt över. Du bör nu ha en rektanglär bit tyg m kanal . Sy ihop kortsidorna m varandra sy
I samma söm som du sydde upp fållen i hoppa över kanalen så du får en öppning. ska du ha fått en rund ring m tyg, ena halvan har du kanal i fåll på, andra sidan råkant. Sy fast botten m råkant- sidan.
Nu ska du ha fått en påse. Kanal på insidan. Lägg i korgen och vik över kanten.
I med ett fint band och sen rosett på framsida.
Inte jätteavancerat direkt eller?
Jag tror jag förstår din förklaring :P
Jag hade nog tänkt mig nå liknande, i form av hur tyget sitter fast i korgen.
Tänkte mig att allt hänger ihop. Botten, tyget runt innerkanterna och sen hänger över kanten och ner.
Har köpt ett tyg med hålmönster i som ska vara på utsidan, på insidan tänkte jag bara ta ett vitt lakan och sy av. innanför det tänkte jag bara knyta ett spälskydd under allt.
Är det alltså en kortsida som ska vara öppen menar du? Så bandet går runt hela och knyts på ena kortsidan?
Hade funderat på att ha ett fint band men ville inte riktigt bara knyta det runt korgen som jag sett vissa gjort, inte så snyggt.
Är så glad att alla ni vill hjälpa :) Den här tråden är ju kanon för en novis som mig.