• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Fixarfia
    Claudia gbg skrev 2012-02-14 10:40:41 följande:
    Jag kollade på de här "ergonomiska" bäddarna:
    www.littlekidscorner.se/sv/category/134/Skotb...
    Kan ju vara värt att testa! :)
    Elsa1981 skrev 2012-02-14 11:42:24 följande:
    Jag har en lång lista på saker jag vill göra men än så länge har jag bara åstadkommit lakan till vagnen och denna filten. Men det är kanske inte så bara, filten tog nog 7 månader att få klar. Det syns lite dåligt men den är hallonröd.

Jättefin filt! Och stor!
    Jag orkade bara göra en med måtten 90x60 (funkar fint till barnvagnen) :) Förstår att det tog tid!  
  • Coyote
    Claudia gbg skrev 2012-02-14 10:40:41 följande:
    Jag kollade på de här "ergonomiska" bäddarna:
    www.littlekidscorner.se/sv/category/134/Skotb...
    Ah, du menar så! Jag måste säga att personligen hade jag inte lagt pengar på en sådan (eller bökat med att sy en egen heller), skötbädden ligger de ju på korta stunder i taget, och då känns det viktigare att man kommer åt bra än att barnet måste ligga ergonomiskt. Men testa!
  • Claudia gbg
    Coyote skrev 2012-02-14 20:32:13 följande:
    Ah, du menar så! Jag måste säga att personligen hade jag inte lagt pengar på en sådan (eller bökat med att sy en egen heller), skötbädden ligger de ju på korta stunder i taget, och då känns det viktigare att man kommer åt bra än att barnet måste ligga ergonomiskt. Men testa!
    Jo jag håller med. Det är mer för att det skulle vara ett kul projekt men jag vet inte om det är bortslängd tid på ngt värdelöst som ändå inte kommer att fungera... det var mer så jag tänkte. Fråga er erfarna vad ni tror om funktionaliteten...
  • Tjobabi
    Claudia gbg skrev 2012-02-15 08:11:29 följande:
    Jo jag håller med. Det är mer för att det skulle vara ett kul projekt men jag vet inte om det är bortslängd tid på ngt värdelöst som ändå inte kommer att fungera... det var mer så jag tänkte. Fråga er erfarna vad ni tror om funktionaliteten...
    Jag är ju inte erfaren vad gäller varken barn eller sömnad men tycker personligen att den verkar rätt jobbig. Jag vill nog inte att underlaget "flyttar runt" när jag ska torka, smörja o pudra å allt vad nu dessa barnrumpor behöver för att bära blöja dagarna i ända. Sen verkar den lite bökigare att hålla rent med jämfört med ett fast slätt underlag som är enkelt att torka/tvätta av.
    Bara min reflektion men som sagt, jag vet inte mycket om detta förrän i slutet av maj då jag påbörjar min babyerfarenhet. Just nu ligger den i tryckt förvar o sparkar i magen...
  • Coyote

Claudia, jag kan nog tycka det vore bortkastad tid faktiskt. Jag avskyr att byta blöja på ojämna underlag, däremot kanske du kan sy typ en liten saccosäck till bebisen?

• Claudia gbg

Tack för era reflektioner! Jag har ett barn sen tidigare men minnet är kort... Jag struntar nog i skötbädden då. Får ge mig i kast med andra saker...

• Tjobabi

Men som jag skriver i mitt förra inlägg... tryckt = tryggt... Ibland blir det fel...

Ska sy klart min kudde och korgdekoration till hallbänken i helgen sen ska jag "sy" några sådana där napphållare och ett babynest! DET ska bli kul!

• Moniqe1979

till er som funderar över att sy ett babynest kan jag säga att det är det absolut BÄSTA vi har här hemma till lillskruttan, hon verkligen älskar att ligga i det och då vi har 2 våningshus med sovrum en trappa upp är det perfekt att låta henne ligga i det "här nere" på dagarna i vaggan eller på soffan etc och sen bara ta hela nästet med henne i och bära upp i spjälsängen en trappa upp när vi går och lägger oss, kanon då hon slipper bli väkt pga lukt och temperatur förändringar så oavsett vart hon sover så sover hon "hemma" SÅ nöjd och glad att jag hittade tipset här! (tösen är 1 månad nu)

• Jeena
    Moniqe1979 skrev 2012-02-15 14:56:39 följande:
     till er som funderar över att sy ett babynest kan jag säga att det är det absolut BÄSTA vi har här hemma till lillskruttan, hon verkligen älskar att ligga i det och då vi har 2 våningshus med sovrum en trappa upp är det perfekt att låta henne ligga i det "här nere" på dagarna i vaggan eller på soffan etc och sen bara ta hela nästet med henne i och bära upp i spjälsängen en trappa upp när vi går och lägger oss, kanon då hon slipper bli väkt pga lukt och temperatur förändringar så oavsett vart hon sover så sover hon "hemma" SÅ nöjd och glad att jag hittade tipset här! (tösen är 1 månad nu)
    Tänkte  precis också göra ett inlägg nu när min lilla hunnit bli 4 mån om att babynestet har varit till såå stor användning, precis som du säger när man vill ha henne ligga säkert i soffan o så..
    Och även i början när spjälsängen var väldans stor så hade vi den i och även när hon låg i vår säng i början när hon var så plutteliten.. men mest då för pappas skull (han var rädd han skulle rulla på henne eller nått).
    Suveränt var ordet!!! 
    Har till och med fått göra en liten förlängning av madrassen, (skumgummi med tyg runt som jag tråcklade fast på babynestet) då liten bebis snabbt blev stor bebis. Tungan ute
Svar på tråden Syjunta för gravida!