• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Twizz

Jättefint babynest! Tänkte ge mig på ett senare i veckan :)

På tal om tyger. Jag kan verkligen rekommendera Skroten i Kinna (utanför Borås). En fantastisk tygaffär o billigt är det med. Mönstrat jersey t ex med moln, 119 kr/m. Och likaså resterande tyger väldigt billigt!

Så har ni inte allt för långt så åk dit! Och samtidigt kan ni ju besöka textilstaden Borås och Furulunds modetyger. Riktigt bra affär de med och de mesta man kan tänkas behöva finns där :) det finns även en butik som heter Affärn och ligger i Knalleland, ganska lågt pris på tyger men lite dåligt utbud på just klädestyger :)

• Twizz

Har sett flera mönster på tygblöjor när jag surfat runt om du letar? Aldrig sytt en o inte använt till dottern heller.. Tror inte alls det är min grej med tygblöjor :)

• Coyote
    bejx skrev 2012-02-12 18:51:24 följande:
    Här kommer bilder på åkpåsen jag gjort idag! :)
    (Det är bara snöret som ska bytas ut, men jag hade inget snöre hemma, så det får jag byta ut imorgon.
    Och så ska jag ta ut hål för babyskyddet när jag orkar. ;) )

Men oj, vad snygg! Har du något tjusigt mönster till det hela? Ser inte väldigt avancerat ut!
  • bejx
    Coyote skrev 2012-02-13 22:10:48 följande:
    Men oj, vad snygg! Har du något tjusigt mönster till det hela? Ser inte väldigt avancerat ut!
    Men tack! :D

Nej, mönstret har jag tänkt ut helt själv.

Men det är två lager fleece som är ihopsydda, i 2 delar. Baksida och framsida. 
    Sytt dom räta mot räta och sen vänt på dom. Sen har jag sytt fast dragkejdan frampå.
    Sen sydde jag ihop alla delar, avig mot avig. Sen gjorde jag kantband av fleecet (spillbit) där jag trätt snöret igenom.
    Ja, enkelt förklarat. ;) 

Inte särskilt svårt. Lite pilligt, men med nålar och en hyfsad maskin och ett tålamod bör det gå bra! :)

(Är sämst på att förklara skrivande, bättre muntligt! Haha! Men jag hoppas du förstår! Skulle kunna rita upp ett enkelt mönster i paint och lägga ut om någon är intresserad). 
  • Coyote
    bejx skrev 2012-02-13 22:37:59 följande:
    Men tack! :D

Nej, mönstret har jag tänkt ut helt själv.

Men det är två lager fleece som är ihopsydda, i 2 delar. Baksida och framsida. 
    Sytt dom räta mot räta och sen vänt på dom. Sen har jag sytt fast dragkejdan frampå.
    Sen sydde jag ihop alla delar, avig mot avig. Sen gjorde jag kantband av fleecet (spillbit) där jag trätt snöret igenom.
    Ja, enkelt förklarat. ;) 

Inte särskilt svårt. Lite pilligt, men med nålar och en hyfsad maskin och ett tålamod bör det gå bra! :)

(Är sämst på att förklara skrivande, bättre muntligt! Haha! Men jag hoppas du förstår! Skulle kunna rita upp ett enkelt mönster i paint och lägga ut om någon är intresserad). 
    Jag fattade faktiskt precis! Är den tänkt till babyskyddet?
  • bejx
    Coyote skrev 2012-02-13 22:39:33 följande:
    Jag fattade faktiskt precis! Är den tänkt till babyskyddet?
    Jaa, i huvudsak. Men kommer ha den i vagnen också. :)
    Fast inte när bebisen börjar använda sittdelen dock. För då är den nog för liten.

• Miss Giggle

Jag har funderat på att göra en åkpåse men av modellen wrap around. De är ju mer som filtar som man kan "slå in" bebis i.
    Mer praktiskt. Så kan fossingarna titta ut där nere när hon börjar bli större ::)

• Claudia gbg

Det var ngn som hade tänkt köpa en bikeväska på stadium och ha till skötväska. Bra idé! Frågan är om man inte kan sy in tryckknappar på vardera sidan om bältet så att man liksom kan spänna fast väskan i vagnen. Vill minas att min gamla väska var en liknande modell och att den hade tryckknappar.

Förstår om ni inte förstår hur jag menar men om intresse finns kan jag återkoma med en bättre beskrivning...

• Claudia gbg

Jo, har en fråga. Har funderat på att sy en egen skötbädd till hemmet (alltså inte liten till väskan) så funderade jag på att sy den rektangulär, lägga i en tunn dyna och sedan fylla med saccosäcks fyllning. Någon som vet om det kan bli bra?

Svar på tråden Syjunta för gravida!