• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Miss Giggle

Jag har ingen overlock, brukar zink-sacka ist. Men jag brukar alltid göra det eftersom annars trådar sig tyget. Iaf typ bomullsryger och så. Jersey och fleece och velur gör jag inte det med bl.a.
    Ska ärligen säga att jag inte har många olika fötter. Brukar make do med standarden och det har gått fint.
    Kanske fixarfia kan säga om det är ett måste att ha dem?

• Moniqe1979
    frunygren skrev 2012-02-08 21:48:18 följande:
    måste jag införskaffa massa pressarfötter till min maskin för alla olika funktioner?
    behöver jag overlocka alla kanter när jag ska sy en skötväska? (har ingen överkastningsfot)

sedan quiltade hon som gjort beskrivningen fast fodret, måste man göra det med quiltfot eller går det med vanlig?

och om jag ska sy i resår, behöver jag en speciell fot då och vad kallas det?

såg att en fot kostar ca 149.- så det känns ju inte som man vill slänga ut flera hundra på massa nya fötter om det inte behövs....
    jag har femtioelva olika fötter till mina maskiner och använder i princip bara 4 st.
    har 2 "vanliga" som är olika breda dem använder jag beroende på hur långt från kanten jag vill sy (dvs använder bredden som måttstock) samt att den ena är bättre på luddiga tyger då den inta fastnar,
    sen använder jag en fot som är till för att sy blixtlås så man kan sy NÄRA tänderna.
    och den sista foten jag använder är en för att sy knapphål den är inte nödvändig men lättare att få dem jämna...

skulle säga att du klarar dig GOTT med den vanliga foten, sy raksöm ganska nära kanten först och sen sicksackar du utanför  raksömen där det står "overlocka"

vågar inte uttala mig om "quilta" fast fodret utan att ha läst mönstret men tror du kan improvisera till det med den vanliga foten med om det inte är så att de bara använt ett fint ord för att skriva sy ihop alla tyglager med raksöm så de sitter ihop snyggt med en synlig söm då räcker det ABSOLUT med en vanlig fot.
  • Fixarfia
    Moniqe1979 skrev 2012-02-08 22:47:44 följande:
    jag har femtioelva olika fötter till mina maskiner och använder i princip bara 4 st.
    har 2 "vanliga" som är olika breda dem använder jag beroende på hur långt från kanten jag vill sy (dvs använder bredden som måttstock) samt att den ena är bättre på luddiga tyger då den inta fastnar,
    sen använder jag en fot som är till för att sy blixtlås så man kan sy NÄRA tänderna.
    och den sista foten jag använder är en för att sy knapphål den är inte nödvändig men lättare att få dem jämna...

skulle säga att du klarar dig GOTT med den vanliga foten, sy raksöm ganska nära kanten först och sen sicksackar du utanför  raksömen där det står "overlocka"

vågar inte uttala mig om "quilta" fast fodret utan att ha läst mönstret men tror du kan improvisera till det med den vanliga foten med om det inte är så att de bara använt ett fint ord för att skriva sy ihop alla tyglager med raksöm så de sitter ihop snyggt med en synlig söm då räcker det ABSOLUT med en vanlig fot.
    Bra svar! Jag hade svarat precis samma :)
    Om du fodrar hela väskan behöver du inte sicksacka någonstans. Det behövs bara om du har synliga "råkanter". (eller glest vävt tyg, men det är dumt att välja till en väska)

• frunygren

åh vad skulle jag göra utan er hjälp :)
    vill så gärna pyssla, men kan inte så mycket ännu.

Vad gäller quiltningen så har hon sytt ihop fodret med yttertyget så, lite hipp som happ efter eget tycke.
    Men då bör väl dessa sömmar synas utanpå väskan...kanske inte är så snyggt...inget jag dock såg på hennes bild. Fast kanske borde göra det så det inte delar sig, fodret och yttertyget.

• Tjobabi

Hjälp, jag måste googla! Quilta, overlocka m.m... Någon finurlig som kan skriva en kort ordlista med förklaring? Eller har tips på en bra länk?

• frunygren

någon som gjort klädsel till babykorg och har några tips på hur att gå till väga?
    funderar en del på hur man syr i resår och så. gör man det med vanlig pressarfot? tänkte kolla tyger idag, svårt att veta hur mycket som går åt. liksom ingen som skriver något sånt i de bloggar jag hittat.

• Coyote

Jag behöver lite hjälp... Just nu kan jag inte sy någonting där sömmarna syns, eftersom min skit-symaskin vägrar samarbeta. Det blir jämnt och fint på ovansidan (övertråden) men under... Herrejösses, ser ut som en treåring sytt för hand, typ. Har provat att ställa in trådspänningen från hårdast till lösast, men jag hittar inte rätt! Antingen är tråden så slapp att den syns på ovansidan alt. lägger sig i öglor mellan stygnen, eller så är det så spänt att tråden knappt håller ihop. Min symaskin är en billig sak från Rusta, och man har inte så mycket hjälp av bruksanvisningen, men är det någon som har några tips? Jag vill ju bara att det ska gå snabbt och lätt att sy, i nuläget vill jag inte ens använda den.

• gröna L

Jag hade sådär en gång i min gamla husqvarna en gång, då var det en STOR dammtuss innanför undertråds"kapseln". Kan ju vara värt en koll!

• Coyote
    gröna L skrev 2012-02-09 20:26:35 följande:
    Jag hade sådär en gång i min gamla husqvarna en gång, då var det en STOR dammtuss innanför undertråds"kapseln". Kan ju vara värt en koll!
    Tack, ska kolla! Inte för att jag ens kan tänka tanken att det skulle finnas minsta dammkorn i vårt kliniskt rena hem, men... Det kan absolut ligga något ludd där och bråka!
Svar på tråden Syjunta för gravida!