frunygren skrev 2012-02-08 21:48:18 följande:
måste jag införskaffa massa pressarfötter till min maskin för alla olika funktioner?
behöver jag overlocka alla kanter när jag ska sy en skötväska? (har ingen överkastningsfot)
sedan quiltade hon som gjort beskrivningen fast fodret, måste man göra det med quiltfot eller går det med vanlig?
och om jag ska sy i resår, behöver jag en speciell fot då och vad kallas det?
såg att en fot kostar ca 149.- så det känns ju inte som man vill slänga ut flera hundra på massa nya fötter om det inte behövs....
jag har femtioelva olika fötter till mina maskiner och använder i princip bara 4 st.
har 2 "vanliga" som är olika breda dem använder jag beroende på hur långt från kanten jag vill sy (dvs använder bredden som måttstock) samt att den ena är bättre på luddiga tyger då den inta fastnar,
sen använder jag en fot som är till för att sy blixtlås så man kan sy NÄRA tänderna.
och den sista foten jag använder är en för att sy knapphål den är inte nödvändig men lättare att få dem jämna...
skulle säga att du klarar dig GOTT med den vanliga foten, sy raksöm ganska nära kanten först och sen sicksackar du utanför raksömen där det står "overlocka"
vågar inte uttala mig om "quilta" fast fodret utan att ha läst mönstret men tror du kan improvisera till det med den vanliga foten med om det inte är så att de bara använt ett fint ord för att skriva sy ihop alla tyglager med raksöm så de sitter ihop snyggt med en synlig söm då räcker det ABSOLUT med en vanlig fot.