• Tjobabi

Syjunta för gravida!

Hej!

Hoppar med här, men vi får se om jag kommer med några direkta alster då jag är snickar-typen egentligen och högst på listan nu står en hallbänk på tur. Modifierar en ritning ikväll och tänker såga till delarna imorgon. Sen ska bänken ska iofs ha en kudde som jag tänkte sy och så syr jag ju gardiner men mer än så blir det inte. Känner mig rätt ovan vid symaskinen...just ja, jag syr upp byxor lite då och då med.

Blev tipsad om denna tråd som verkligen ger en hel del inspiration så när magen vuxit lite mer (är i v20) och snickrandet får stå åt sidan så får det bli babynest och de där napphållarna (som jag inte vet hur de funkar...).  Så en fråga från en som är nybörjare på bebis (väntar första nu) hur tusan funkar napphållarna? De är ju jätte söta och jag misstänker att själva klämdelen sätter man fast på lämpligt ställe på kläderna men vad gör man med ringen? Eller är jag helt fel ute?

Tänkte sy band till vantar med klämmor osv sen med men det kan jag ju vänta med ett bra tag...

• Tjobabi
    trz skrev 2012-01-05 17:57:21 följande:
    Ringen sätter du runt själva klumpen på nappen, den delen man håller i, om du förstår :)
    Men sitter napparna verkligen kvar då? Asså, jag antar ju att det funkar eftersom de finns för det syftet men det låter så konstigt i mina öron. Får helt enkelt ge mig iväg och se det live
    Antar att de bara är till för "klump"nappar, fast det kanske bara finns den modellen nu för tiden.. När jag var liten så var det ju en liten ögla... Hrmm, är ju några år sedan, men ändå!
  • Tjobabi
    ohbaby skrev 2012-01-05 18:38:51 följande:
    Mela: Tycker du ska visa oss det du snickrar också! Allt pyssel vill vi se;)
    Jepp, lovar att komma med bild när den är klar men det tar ett par veckor då den inte är påbörjad ännu.
  • Tjobabi

Nu har jag köpt ringar (köpte vanliga svarta o-ringar, måste ju funka lika bra...?) och hängslespännen men har inte fått lust/tid att sätta mig o sy nåt. Bygger på bänken för fullt. Letade tyg till sittkudden och inser att det nog kommer bli svårt att hitta i den nyans jag vill ha... Fanns inte ett enda enfärgat tyg på Soff&Stil som ens var i närheten. Får helt enkelt leta vidare...

Dum fråga (igen...): Är alla flärpar på kuddar och snuttefiltar till för att bebisen ska "pilla"/upptäcka/utforska något eller varför? 

• Tjobabi
    snuffrare skrev 2012-02-06 12:31:56 följande:
    Ska göra ett lapptäcke som lekfilt men är 140 x 180 lagom eller för litet? Ska helst följa med från början fram till det inte är nödvändigt längre.
    Om du tänkte göra så stort kan du inte använda det som överkast till sängen senare då? I så fall får du lägga till på längden lite. Annars kanske du kan använda den som "filt" i soffan sen. Jag har köpt ett typ "lapptäcke" som jag har som filt i soffan och det tänkte använda som filt på golvet i lekhagen när bebisen är liten. Min lekhage är jätte stor 2x2 meter så filten täcker inte hela golvet men en stor det iaf.
  • Tjobabi

Hjälp, jag måste googla! Quilta, overlocka m.m... Någon finurlig som kan skriva en kort ordlista med förklaring? Eller har tips på en bra länk?

• Tjobabi
    Claudia gbg skrev 2012-02-15 08:11:29 följande:
    Jo jag håller med. Det är mer för att det skulle vara ett kul projekt men jag vet inte om det är bortslängd tid på ngt värdelöst som ändå inte kommer att fungera... det var mer så jag tänkte. Fråga er erfarna vad ni tror om funktionaliteten...
    Jag är ju inte erfaren vad gäller varken barn eller sömnad men tycker personligen att den verkar rätt jobbig. Jag vill nog inte att underlaget "flyttar runt" när jag ska torka, smörja o pudra å allt vad nu dessa barnrumpor behöver för att bära blöja dagarna i ända. Sen verkar den lite bökigare att hålla rent med jämfört med ett fast slätt underlag som är enkelt att torka/tvätta av.
    Bara min reflektion men som sagt, jag vet inte mycket om detta förrän i slutet av maj då jag påbörjar min babyerfarenhet. Just nu ligger den i tryckt förvar o sparkar i magen...
  • Tjobabi

Men som jag skriver i mitt förra inlägg... tryckt = tryggt... Ibland blir det fel...

Ska sy klart min kudde och korgdekoration till hallbänken i helgen sen ska jag "sy" några sådana där napphållare och ett babynest! DET ska bli kul!

• Tjobabi

Det tog ett tag men nu är bänken klar. Ingen babygrej men den byggdes pga min graviditet. Tanken är att det ksa stå barnskor i facken ovanför korgarna. Hittade inget rosa tyg som matchade väggarna så jag sydde en bryn dyna sålänge... Korgarna dekorerade jag med band i samma tyg som dynan och så sätte jag små rosor på banden, syns lite dåligt på bild....
    Nu är nästa projekt ett babynest!

• Tjobabi
    82nyfiken skrev 2012-02-29 23:23:29 följande:
    VAd fint! Byggde ni hela bänken själva? Tips på hur önskas i så fall!
    Tack! Jag hittade en bänk på nätet och en beskrivning på hur de hade gjort. Ska se om jag hittar länken igen..
    Sen gjorde jag om beskrivningen efter eget tycke och använde en hög med råspont som låg på vinden. Brukar normalt bygga lite större saker som altan osv så det var kul med ett möbelprojekt. :) Hittar jag länken ska jag lägga in den för det var en bra byggbeskrivning att utgå från.
Svar på tråden Syjunta för gravida!