• Tjobabi

Syjunta för gravida!

Tack för infon ang ladda upp bilder. Jag kan inte ens logga in på FL genom safari så den vägen kan jag inte gå. Konstigt att det inte funkar. Kan inte logga in på de flesta sidor, vet inte varför. Får helt enkelt se till att få tummen ur och ladda upp bild via datorn!

• Tjobabi

Twizz, jag ska har bf först i slutet på maj så du har gott om tid att göra en tårta till!
    Fantastisk present! De blir säkert jätte glada!

• Tjobabi

Vad fint ni kan virka! Jag har inte tålamod till det...
    Edds, du har fina färger som "gillar varandra" så det finns en uppsjö att kombinera dom. Ett alternativ är ju att köra samma typ av ruta på diagonalen i ränder, med två rutor man växlar. Gillar dina färger!

Tallbar12, härliga rutor!

Twizz, du får berätta sen hur tårtan togs emot! En jätte fin present!

Carro och ni andra som syr lapptäcken, hur ska man tänka egentligen? Jag har en vision om att sy ett lapptäcke till min dubbelsäng...rutor i storleken runt 20x20cm eller nåt åt det hållet. Jag fattar raksöm och zick-zack men sen är det kört... Några tips?

• Tjobabi

IdaValo - vilken fin festklänning! Urtjusigt! Verkligen jätte fin! Den faller fint och ser perfekt ut för en babymage med! Blev lite kär i klänningen får jag säga!

elinp88 - Håller med de andra, korta ner "skynket" så man ser benen! Du kan ju alltid testa dig fram lite och nåla upp det först. Känns lite på hur det känns... :)

• Tjobabi

Jätte snyggt om benen syns på en så söt gammal säng! Men du, du ska ju givetvis göra så som känns bäst för dig! Gillar du långt så kör på det!!

• Tjobabi

Hej alla!
    En fråga från mig med... Finns ju massa kunnigt folk i tråden som kanske kan hjälpa en nybörjare...

Jag har sytt några dregglisar nu. De är i två lager som jag syr ihop aviga mot aviga för att sedan vränga dem rätt och så syr jag en raksöm ca 5mm från kanten runt hela dregglisen. Nu är det ju så att en dregglis är ju inte helt rak så hur gör man på bästa sätt i böjarna när man syr och sen vränger den? Nu blir det lätt att tyget drar sig och stramar i svängarna.
    Jag kan bara raksöm och zickzack söm och har i princip bara det på min symaskin, finns det något särskilt tricks man ska göra?
    Idag syr jag alltså en raksöm säg 7mm in sen zickzack:ar jag runt den, sen vränger jag och syr en raksöm 5mm från kanten.
    Ska jag ha långa stygn, korta stygn, sy på särskilt sätt, eller vad?

Nu har jag ju blivit helt kär i Stoff-o-Stils älg så jag var iväg och köpte mönstret igår. Där är ju några svängar även i det så jag vill att det ska bli så snyggt som möjligt. Visserligen blir det ju annorluna när man ska stoppa med vadd man jag kan tänka att själva svängarna kanske kan få lite spänningar ändå...? De vill jag ju helst vara utan...

Nåja, hoppas någon fattar min fråga även om den blev långdragen!

• Tjobabi
    Tack Bollan!
    Ända in till raksömen... känns vanskligt! Bäst att vara riktigt försiktig då! Annars är jag duktig på att halka iväg med saxen!
    Inget med längden på stygn eller så man behöver tänka på då? Antar att jag bör ha något kortare stygn när jag syr dessa kurvor då när jag måste klippa så i tyget, eller?
  • Tjobabi
    Mini 82 skrev 2012-05-22 21:36:36 följande:
    Bollan B, menar du inte tvärt om att man klipper bort små v-n i innerkurvorna och bara klipper hack i ytterkurvorna? Funkar för mig iaf...
    Ni båda har rätt i det ni säger men ni pratar om inner och ytterkurvor före och respektive efter vrängning skulle jag tro!

Jag har iaf fattat vad jag ska göra så det gick hem oavsett och egentligen är det väl rätt logiskt men det känns så knepigt att klippa i tyget! Var dock en himlans massa år sedan jag hade syslöjd i skolan å jag minns inte vad vi sade där men detta klippande känns bekant... 

Nåja, ikväll ska jag rita av mönstret till älgen och imorgon kanske jag får klippt till tyget. blir några småsteg mot en färdig älg iaf!
  • Tjobabi
    BollanB skrev 2012-05-24 12:55:50 följande:
    Precis! Jag menade innan vrängning.

Nyfiken på älgen, väntar med spänning.... 
    Heheh.. jag ligger redan efter i tidplanen och nedkomst är ju beräknat till på måndag men självklart lägger jag upp en bild när den är klar, dvs vilket århundrade som helst!
  • Tjobabi

Åh,  vad sött underlägget blev! Himla gulligt tyg!
    Hur går det med kuddfodralet? Kommit någon vart?
    Själv kämpar jag på med min älg... har kommit till steg5 i sybeskrivningen så det rullar på nu.. Den lille vill ju inte poppa ut så en får sysselsätta sig bäst man kan under väntetiden. 4 dagar sen nu...

• Tjobabi

Ikea har billiga skummadrasser till spjälis som man kan beskära/klippa enkelt till önskad storlek för Babynest

• Tjobabi

Rosagubben; det finns billiga skötbäddar på Ikea med skumgummi i botten som man kan slakta. Annars kan du köpa deras spjälsängsmadrass o skära till själv så har du skumgummi till annat med. Finns nog på rulle på Stoff och Stil (hobbyskum) eller kanske hittar du nåt billigt på Jysk.

• Tjobabi

Vad är skillnaden på en overall och en onepiece? Same same för mig men någon kanske kan upplysa mig...?!

Svar på tråden Syjunta för gravida!