Inlägg från: frunygren |Visa alla inlägg
  • frunygren
    Fixarfia skrev 2012-02-07 21:03:14 följande:
    Hej! Jag har sju års utbildning inom sömnad och har jobbat som skräddare i flera år...  
    Jag tycker beskrivningen du länkade till är onödigt svår! Hoppas du har fler bilder att gå efter.
    Jag tolkar det dock som att fickorna ska vara i dubbelt tyg, eftersom de ska rynkas i överkanten. Därför ska de klippas i dubbelt tyg med en vikning / vikt kant i överkanten. 

Lycka till! 
    åh, då kanske man inte ska ge sig på den då. tack för hjälpen iallafall:)
    här är hela beskrivningen
    http://hem.passagen.se/pysselverkstaden/bag2.htm

funderade på denna skötväska också http://cecisegna.blogspot.com/2008/01/sktvska-eget-mnster-del-3-sista_18.html men den har typ inga fickor.
    Hur kan man lägga till fler fickor i innerfodret? och är det svårt?
  • frunygren

tack för råd tips å stöd :) ska försöka mig på den "enklare" väskan och lägga till lite fickor.
    kan inte sova nu för jag bara tänker på de saker jag ska och vill sy :P
    vill börja nu men måste skaffa hem alla saker först, och svårt att veta hur mycket tyg det går åt till en skötväska...de står ju liksom inte... :P

• frunygren

måste jag införskaffa massa pressarfötter till min maskin för alla olika funktioner?
    behöver jag overlocka alla kanter när jag ska sy en skötväska? (har ingen överkastningsfot)

sedan quiltade hon som gjort beskrivningen fast fodret, måste man göra det med quiltfot eller går det med vanlig?

och om jag ska sy i resår, behöver jag en speciell fot då och vad kallas det?

såg att en fot kostar ca 149.- så det känns ju inte som man vill slänga ut flera hundra på massa nya fötter om det inte behövs....

• frunygren

åh vad skulle jag göra utan er hjälp :)
    vill så gärna pyssla, men kan inte så mycket ännu.

Vad gäller quiltningen så har hon sytt ihop fodret med yttertyget så, lite hipp som happ efter eget tycke.
    Men då bör väl dessa sömmar synas utanpå väskan...kanske inte är så snyggt...inget jag dock såg på hennes bild. Fast kanske borde göra det så det inte delar sig, fodret och yttertyget.

• frunygren

någon som gjort klädsel till babykorg och har några tips på hur att gå till väga?
    funderar en del på hur man syr i resår och så. gör man det med vanlig pressarfot? tänkte kolla tyger idag, svårt att veta hur mycket som går åt. liksom ingen som skriver något sånt i de bloggar jag hittat.

• frunygren
    Fixarfia skrev 2012-02-09 21:27:01 följande:
    Undertråden ska vara "lagom" trög Flört
    Gör ett test genom att trä spolen i spolhylsan och håll i tråden som om den är tråden till en jojo. När du rycker lätt i tråden ska den matas ut. Men du ska inte behöva rycka mycket, den ska inte heller löpa helt fritt. 
    Det är fingertoppskänsla som gäller Glad 

Frunygren - Ingen speciell pressarfot bör behövas. Sy en kanal som du sedan trär resåren i.  
    aha, jag trodde jag sydde fast det direkt på tyget :P
    blir det rynkat då?ska man ta kortare resårband än tyget är?
    tänkte sy i resår kring överkanten på korgen, på sidorna liksom...
  • frunygren

förlåt att jag tjatar nu, men kan man sy på sånt där kanalband (vet inte vad de heter) istället för att göra en kanal i tyget? jag tänkte att tyget skulle gå från insidan på korgen och ner över kanten på sidorna och då vet jag inte hur jag ska göra en kanal i tyget....va surrigt de där blev :P

• frunygren

twizz:åh så fint! :) önskar jag var lika duktig på att sy.

Miss giggle: hm jag låg och funderade på det, om jag skulle ta ett vanligt vitt tyg inne runt kanterna i korgen och ett med brodyr på utsidan. då borde jag ju kunna sy en kanal typ där skarven mellan tygerna blir, är det ungefär så du menar?

• frunygren
    Miss Giggle skrev 2012-02-11 03:32:29 följande:
    Frunygren. Babykorg är som en vagga va?
    Hur ska du fästa tyget på korgen? För då tänker jag så här.
    Klipp ut botten och sidorna(blr vara korgens höjd x2+kanalbredd x2+ fållbredd) pressa ca 1cm på vardera kortsida. Mät insidan av korgen så du vet var tyget kommer gå över ut på utsidan av korgen. Ung halvvägs på det som blir utsidan lägger du tyget dubbelt ,avig mot avig,detta blir kanalen. Sy en söm rakt över. Du bör nu ha en rektanglär bit tyg m kanal . Sy ihop kortsidorna m varandra sy
    I samma söm som du sydde upp fållen i hoppa över kanalen så du får en öppning. ska du ha fått en rund ring m tyg, ena halvan har du kanal i fåll på, andra sidan råkant. Sy fast botten m råkant- sidan.
    Nu ska du ha fått en påse. Kanal på insidan. Lägg i korgen och vik över kanten.
    I med ett fint band och sen rosett på framsida.

Inte jätteavancerat direkt eller?
    Jag tror jag förstår din förklaring :P
    Jag hade nog tänkt mig nå liknande, i form av hur tyget sitter fast i korgen.
    Tänkte mig att allt hänger ihop. Botten, tyget runt innerkanterna och sen hänger över kanten och ner.
    Har köpt ett tyg med hålmönster i som ska vara på utsidan, på insidan tänkte jag  bara ta ett vitt lakan och sy av. innanför det tänkte jag bara knyta ett spälskydd under allt.

Är det alltså en kortsida som ska vara öppen menar du? Så bandet går runt hela och knyts på ena kortsidan?
    Hade funderat på att ha ett fint band men ville inte riktigt bara knyta det runt korgen som jag sett vissa gjort, inte så snyggt.
    Är så glad att alla ni vill hjälpa :) Den här tråden är ju kanon för en novis som mig.
  • frunygren
    Miss Giggle skrev 2012-02-11 09:51:48 följande:
    Ja alltså öppen blir den ju delvis på den sidan där du syr ihop kortsidorna.
    Om du vill ha annat tyg på utsidan får du ju skarva ihop inner och yttertyg så att säga.
    kan du inte lägga upp en teckning ala syning for dummies ;) hehe
  • frunygren

oh va fina grejer ni syr :)

är också sugen på att se bild på muffinsklänningen:)

Mina bebisprojekt har jag inte kommit igång med än då jag väntar tyger och grejer, men  har sytt lite till vår nya tvättstuga och till dotterns docka. Gardin, panelhandduk, skynken under bänken och sängkläder till docksängen blev det. Så nu har jag iallafall fått utlopp för sylustarna :)

• frunygren
    den här har jag sytt. den var rätt enkelt att göra, men tog mycket tid. Jag är inte alls van att sy men fick ihop det iallfall :)

http://cecisegna.blogspot.com/2008/01/sktvska-eget-mnster-del-3-sista_18.html

Däremot så hade den bara en sidoficka utvändigt och jag vill ha massa fickor på skötväskor.
    Jag la till en likadan sidoytterficka, en stor "mamma-pappa-ficka" frampå med mobilficka och pennhållare inuti. 4 stora fickor för blöjor och kläder innuti och en mindre ficka för nappar.
    Sen valde jag att göra skötbädden avtagbar. Sydde fast plastad frotté på ett svart tyg och satte på kardborre så man kan fästa det på väskans skötbädd. Sedan gjorde jag en avlång ficka på väskan också ifall jag kommer vilja ha skötbädden däri istället. Tyg däremot kunde jag nog valt bättre, men är ju rätt novis på det här med att sy ;)
    Älskar yttertyget så det hade det blivit ändå, men innertyget var inte smart! Haha, är väl typ sånt man syr kläder av så de va rätt sladdrigt och stretchigt.

Strömseng skrev 2012-03-06 08:23:48 följande:
    Hej!

Jag är jättesugen på att sy en egen skötväska nu när nr.2 kommer och jag känner att den jag har kommer bli förliten.

Någon som har tips på vad för tyg jag ska använda och gärna mönster på skötväskor som är relativt lätta att sy?

Vill ju gärna ha ett vattentåligt tyg men då jag inte har nån koll på tyger så hittar jag inte.

• frunygren
    Strömseng skrev 2012-03-07 09:01:29 följande:
    Frunygren: Supersnyggt. Älskar yttertyget! Vart har du köpt det?

Twizz: Åh det våre supergulligt om du hittade var boken hette. Ska leta lite mer på nätet också.

tack :) ja jag älskar också tyget!! :D det är från ohlssons tyger. finns med mörkblå eller röd botten också.
    ska sy en matchande filt till vagnen också. skulle även vilja ha en egen klänning i det tyget :P
  • frunygren
    gröna L skrev 2012-03-23 11:18:15 följande:
    Jag har hängt i den här tråden länge nu, men inte gjort jättemånga inlägg. Tror inte ens jag har visat några av mina alster? Men jag insåg plötsligt att jag ju inte hör hit Förvånad Jag är inte gravid längre! Min lille prins kom ju ut för snart 6 veckor sen! (Han har redan börjat växa ur några av kläderna jag sytt...)

Här är några bilder i alla fall!

Det här är det jag sytt som jag är mest nöjd med - en dunåkpåse! Lite dyster blir jag av denna vårvärme - jag kanske aldrig får använda påsen igen!

Haremsbyxor och mössa i mysigt elefanttyg med lila muddar.

Goseelefant

Lekfilten vars storlek jag diskuterade med någon i tråden

Och slutligen ett par muddbyxor med en mysprins i <3 Även till de här byxorna finns en matchande hjälmmössa.
    åh gud sån fin elefant!! har du nån beskrivning på hur du gjort den?:)
Svar på tråden Syjunta för gravida!