• JCT81

Syjunta för gravida!

Hej,
    jag har avundsjukt följt den här tråden ett bra tag nu. Avundsjukt för att ni gör så himla fina saker (Jag är så imponerad!) och för att jag själv varken har barn eller är gravid (något jag dock hoppas att ändra på inom ett år). 
    Men nu väntar två av mina jobbarkompisar barn och jag tänkte att jag skulle sy lite barn-kläder till dem. Min plan från början var; en body, ett par byxor och en mössa var till dem. 

Byxorna är nu klara och jag måste erkänna att jag är jättestolt! (Och förvånad över hur lätt det var.)

Problemen kom när jag skulle göra bodyn och mössan. (Jag använder gamla slitna plagg som mall.) Runt om är det som ett kant-band, men när jag pratade med kvinnan i tygbutiken sa hon att alla i princip använder mudd-väv och klipper o syr av det.

Men då är min fråga hur f**n man gör för att få det snyggt?!!!
    Måste man zick-zacka kanterna för att det ska hålla eller räcker det att vika in dem innanför sömmen? Dvs, är mudd-väv sånt tyg som inte trådar sig ens när man tvättar det?

Sen en annan fråga, jag gör plaggen i storlek 62, vad blir motsvarande storlek på mössa? För de är väl helt annan typ av storlekar, eller? Vad brukar de har för huvud-omfång när de kan ha storlek 62 på kläder?

Skulle vara jättetacksam för idéer och förslag. 

Tack för all underbar inspiration!
  • JCT81

Tack Miss Giggle, ska ta och testa senare idag. Just nu är det dock en mycket försenad storstädning i kombination med tvätt-tid som gäller här, trots det underbara vädret... men råttorna jagar mig verkligen, så jag måste plocka undan och dra fram snabeldraken.

Glad Förstår att du inte kunde motstå ett sånt fint bedjande. Vem kan motstå någonting sånt? Vill jättegärna se bild på den!

• JCT81

Jag köpte nu på Ohlssons tyger. De hade någon minirea just nu så de tyger som tidigare kostat 149-179 kostade nu 129... Inte jättebilligt men inte tokdyrt heller. Men deras tryckknappar var dubbelt så dyra som stoff o stils, så det är helt klart värt att jämföra. 

• JCT81

Några små frågor till er som sytt babynest och redan har barn;

Hur långa gjorde ni själva liggdelen (och bredd)?

Hur länge kunde ni använda den?

Och om ni skulle göra en ny idag, skulle ni ha samma mått?

Har köpt tyg och material och ska sätta igång och sy så fort jag fått tyget tvättat,men funderar en hel del över storleken.

• JCT81
    Almagest skrev 2012-08-22 10:35:57 följande:
    Nybörjarfråga här, om jag gör ett babynest, borde jag tvätta tyget innan man syr då? Eller borde jag tvätta hela nästet när det är klart? Hur tvättar man det med vadd i så att det inte blir knöligt och konstigt i så fall?

Tvätta alltid tyget innan, ifall att det krymper! Så trist om man gjort något i en perfekt storlek och sen krymper det när man tvättar.
  • JCT81
    Oliwen skrev 2012-09-04 10:35:25 följande:
    Är det någon som vet om det alls är möjligt att lapplaga en bävernylonoverall? (Didriksson)

Köpte en overall beg. och blev lurad. Där var många små hål i rumpan. Är jag grundlurad eller kan detta fixas?

Vad behöver jag ha för material? Tejpade sömmar, hur göra det? Vart hittar jag material?

Yber tacksam för hjälp!:)

Åh vad trist! På tex Ohlssons tyger finns tyglappar i bävernylon som jag tror att man kan bara stryka fast. Fick tippset i en barnloppis tråd på fb, men har inte kollat själv. Lycka till!
  • JCT81
    Hickstead skrev 2012-12-31 10:22:11 följande:
    Jag virkar filt i Bommix Bamboo - suuuuupermjukt men ganska dyrt garn. Hade turen att hitta det för 30 kr/nystan (50g) men behöver mer nu och tror jag msåte beställa för minst 10 kr dyrare/nystan. 

Annars går det bra med vilket bomullsgarn som helst tycker jag. Jag använder bara naturmaterial till bebis-grejjor, dvs bomull, bambu eller ull. Absolut inget acryl, polyester eller liknande, inte ens blandat med naturmaterlai. 

Jag har letat efter just det garnet, men inte hittat. Det är så underbart mjukt att det är värt den extra kstnaden. Varifrån beställer du?
  • JCT81

sommarbarn88: låna tidningar (t ex ottobre) och böcker på biblioteket och rita av mönstren. Annars kan man sprätta upp och rita av kläder som man gillar modellen på, men som blivit slitna/trasiga.

Svar på tråden Syjunta för gravida!