• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Becka 77
    carooo skrev 2012-01-09 17:28:22 följande:
    Nu har jag påbörjat min andra vecka som ledig - börjar få lite långtråkigt och den stackars symaskinen får jobba hårt och lida för det Skrattande !! Idag blev det en mobil till vagnen...    
    Såå fin.
  • Thelma08

Hej hej!! Jag har bara en liten fråga angående amningskuddar. Vad har ni använt för fyllning? Kuddfyllning eller "kulor"??
    Kanske en smaksak?

• Nilam

Är det nån som kan tipsa om vettig lösning för magen på mammabyxor? Jag är inte så tjock än, har vanliga byxor uppknäppna med resårband mellan knapphål och knapp, så det blir en glipa. Sydde ett par enkla, vida byxor i bomull idag och ska bara sätta vanligt resårband i, som en enkel "mysbyxa" men har ett lite finare tyg som jag skulle vilja sy till riktiga mammabyxor. Undrar om någon har provat att sätta töjbart stretchtyg på magen och fått det snyggt. Jag vill att byxan skall kunna växa i takt med magen och sätter jag töjbart tyg i nu, blir det ju en tom "påse" fram Finns det nån annan lösning eller ska man behöva sy ett par nya byxor varje månad?

• elingr

Nilam: Det jag kan tipsa om är Belly belt, jag har inte haft det själv men det verkar väldigt smart och jag ångrar att jag inte köpt det, så jobbigt med glipande byxor. Men nu har jag bara 6 veckor kvar så känns inte så aktuellt. Googla på Belly belt, tror även det finns på typ babyproffsen :)

• kattm
    Nilam skrev 2012-01-14 20:49:23 följande:
    Är det nån som kan tipsa om vettig lösning för magen på mammabyxor? Jag är inte så tjock än, har vanliga byxor uppknäppna med resårband mellan knapphål och knapp, så det blir en glipa. Sydde ett par enkla, vida byxor i bomull idag och ska bara sätta vanligt resårband i, som en enkel "mysbyxa" men har ett lite finare tyg som jag skulle vilja sy till riktiga mammabyxor. Undrar om någon har provat att sätta töjbart stretchtyg på magen och fått det snyggt. Jag vill att byxan skall kunna växa i takt med magen och sätter jag töjbart tyg i nu, blir det ju en tom "påse" fram Finns det nån annan lösning eller ska man behöva sy ett par nya byxor varje månad?
    Jag har inte provat det själv, men sett en del tutorials på nätet (på engelska, men de har bilder också om du inte är van vid att läsa engelska bloggar). Här är två, t ex:
    www.craftster.org/forum/index.php
    sewchic.blogspot.com/2008/08/tutorial-how-to-convert-jeans-into.html

Det kräver ju iofs att man slaktar byxorna. Söker man på orden maternity och convert kan man nog hitta en hel del andra också.
  • kattm

Oj, såg nu att du ville ha grundmönster. Men det borde ju gå att använda samma metod på ett befintligt byxmönster också.

• Fixarfia
    Thelma08 skrev 2012-01-14 18:58:39 följande:
    Hej hej!! Jag har bara en liten fråga angående amningskuddar. Vad har ni använt för fyllning? Kuddfyllning eller "kulor"??
    Kanske en smaksak?
    Jag har köpt tyg till amningskudde i dag. Jag planerar att slakta några gamla, slitna, vanliga kuddar och använda som fyllning... Såg att det går att köpa sånna där kulor på påse men det verkar dels lite "prassligt" dels dyrt. Så här får det bli budgetvarianten Glad
    Tyget blir i lila velor för övrigt.. Cool
  • Miss Giggle

Kulor till kudde finns på stoff och stil ?

Idag ska jag sy klart babtbyxorna och sedan sy ett par till Hannah. Vill ha sånna lillasyster ska ha

Svar på tråden Syjunta för gravida!