• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Moniqe1979

Iofs inte till "bebisen" men till mig under amnings tiden, Sydde en poncho igår som jag tänkte ha just när man måste amma på stan, med sonen hade jag en filt att hänga över axeln med den ville åka ner stup i kvarten och tog en massa "uppmärksamhet" och bökande. Ponchon blir ju lätt att bara trä över huvudet och docka till bebisen under och de som inte tål att se ett bröst slipper se *kanon*

köpte en mjuk tunn angora pläd på ica maxi för 75:- klippte den 120x90 cm (behöll fransarna på fram sidan även om det knappt syns på bilden)

Vek tyget på mitten (60x90) mätte ut var mitten på vikningen var och klippte 10 cm åt vardera håll så halshålet blev 20 cm. sen klipte jag ett "sprund" 25 cm ner i mitten fram och rundade till halshålet i både fram och nacken. Vek och sydde in kanterna ca 1 cm runt om både hals och sidor samt ryggen med fusk "overlock" söm på vanliga symaskinen  sydde i en liten krok knäppning i toppen av sprundet och så var den klar tog ca 40 minuter totalt... super lätt
  • Höstvind

Har varit inne o kikat på denna tråd nån vecka och har blivit inspirerad av er, ni gör så fina saker! Igår sydde jag ett par panelgardiner i brunt och vitt molntyg till sonen som är 1 1/2 år. Har även en liten plutt i magen som jag vill sy lite grejer till. Ett spjälsängsskydd står nog först på listan, sen en snuttefilt. Mycket bra tråd det här!

• Miss Giggle

Brukar ni kanta med elastiska kantband eller klipper ni kantband av jersey?
    Brukar klippa själv men funderar på att vara lite lat och  beställa elastiska kantband som är färdiga. Frågan är om det är värt penganra?

~Hannah 081221~ och ~Minibus BF 120424~
  • ohbaby

Ett tips om man väldigt gärna vill citera från mobilen:
    Gå in via FLs hemsida, mobilversionen. Där kan man citera enkelt men det kan vara lite komplicerat att hitta runt på sidan...

• Tjobabi

Hej!

Hoppar med här, men vi får se om jag kommer med några direkta alster då jag är snickar-typen egentligen och högst på listan nu står en hallbänk på tur. Modifierar en ritning ikväll och tänker såga till delarna imorgon. Sen ska bänken ska iofs ha en kudde som jag tänkte sy och så syr jag ju gardiner men mer än så blir det inte. Känner mig rätt ovan vid symaskinen...just ja, jag syr upp byxor lite då och då med.

Blev tipsad om denna tråd som verkligen ger en hel del inspiration så när magen vuxit lite mer (är i v20) och snickrandet får stå åt sidan så får det bli babynest och de där napphållarna (som jag inte vet hur de funkar...).  Så en fråga från en som är nybörjare på bebis (väntar första nu) hur tusan funkar napphållarna? De är ju jätte söta och jag misstänker att själva klämdelen sätter man fast på lämpligt ställe på kläderna men vad gör man med ringen? Eller är jag helt fel ute?

Tänkte sy band till vantar med klämmor osv sen med men det kan jag ju vänta med ett bra tag...

• trz

Ringen sätter du runt själva klumpen på nappen, den delen man håller i, om du förstår :)

• Tjobabi
    trz skrev 2012-01-05 17:57:21 följande:
    Ringen sätter du runt själva klumpen på nappen, den delen man håller i, om du förstår :)
    Men sitter napparna verkligen kvar då? Asså, jag antar ju att det funkar eftersom de finns för det syftet men det låter så konstigt i mina öron. Får helt enkelt ge mig iväg och se det live
    Antar att de bara är till för "klump"nappar, fast det kanske bara finns den modellen nu för tiden.. När jag var liten så var det ju en liten ögla... Hrmm, är ju några år sedan, men ändå!
  • Tjobabi
    ohbaby skrev 2012-01-05 18:38:51 följande:
    Mela: Tycker du ska visa oss det du snickrar också! Allt pyssel vill vi se;)
    Jepp, lovar att komma med bild när den är klar men det tar ett par veckor då den inte är påbörjad ännu.
Svar på tråden Syjunta för gravida!