• Kalksten

Vi som väntar marsbebis 2012 :-) - BILDTRÅD

oDitAo skrev 2011-12-22 20:30:25 följande:
    Har gjort som många andra följt tråden ifrån start, men aldrig skrivit innan. Så det kanske är dags att presentera sig lite :)
    Är 28år och har en son som blev 2 år nu 14:e december. Så vi väntar vårt andra barn och vet inte vilket kön det är.
    Går in i vecka 27 idag och är beräknad till 28 mars.
    Känns väldigt skönt att läsa om er alla och känna igen sig :)
    Jag blev sjukskriven från mitt jobb som undersköterska i hemvården den 15:e dec och kommer inte jobba mer innan bebis kommer. Det känns skönt men ändå lite jobbigt och konstigt. Men det gick inte pga foglossningar mm. Jag önskar också alla en underbar God Jul!

Bilden är från förr förra sommaren med min pojke Charlie

magen i v25 tror jag. Svullna händer och ben, men inga bristningar än så länge. Fick bara några små på "love handlesen" förra graviditeten.

Och GOD JUL!
    Åhhh men vad fina du o din son är!!!
    Välkommen till tråden!

God Jul!!
  • Kalksten

Hoppas ni haft en underbar jul vackra gravida ni!

Vi har haft det mysigt o fått en massa klappar men inget till lillkillen för vår familj ansåg att det här e vår sist jul som "barn" o att saker vi behöver till honom köper de sen efter jul! =)

Fin du är candydarling, ser ut som även din mage vuxit rejält senaste veckan :)

Elliot vilka underbara kläder, jag älskar pop men tyvärr finn inte pop här :/

Jag har fått en betydligt mindre trevlig gravidåkomma son jag helst varit utan - hemorojder!

Sjukt äckligt o gör förbannat ont! Men har köpt sån där salva o det känns bättre idag iaf!

Fler som fått det?

• Kalksten
    Stinis83 skrev 2011-12-25 20:37:58 följande:
    Kalksten, jag har också det till och från men det beror nog mest på min förlossningsskada :) Hjälper inte salvan så finns det stolpiller också, det är bra ifall man får invärtes som jag får. Hoppas att det går över! Drick mycket vatten så du undviker att bli hård i magen ;)
    Ah hu! :(
    Köpte salvan igår o de känns i princip inget idag, va supoerduktig emd att dricka massa vatten o katrinplommonjuice igår! =)
    Ellieott skrev 2011-12-25 20:44:39 följande:
    Kalksten84: går att handla i e-butiken
    Ah =)
    Mary Jo skrev 2011-12-25 21:47:56 följande:
    Rean börjar 07.00 på pop hemsida! Dock kan man ibland handla innan så vill man verkligen fynda så kan man kika innan. Tjoho!
    Tackar för tipset!
    candydarling skrev 2011-12-26 06:24:22 följande:
    Tack så mycket Kalksten & ohbaby! :) den växer så det knakar!

Kalksten: fasen vad jobbigt! har hittills klarat mig undan såna jäkelskap men man vet ju aldrig. Måste säga att jag verkligen inte haft någonting att klaga på hittills, min graviditet har frutom illamåendet i början varit kanon hela vägen!
    hihi ja de e härligt, tycker verkligen man fått en riktigt rejäl kula nu - mys!
    Ja fyfan de va skitjobbigt att behöva ha på julafton som tur e så va man ju inte på jobbet utan kunde ligga o sitta hur mkt jag ville men faaan va ont de gjorde hela tiden utom i vissa sitt/ligg ställningar.
    men va  på apoteket i går förmiddag o köpte salva som ska hjälpa o på eftermiddagen va de mkt bättre o idag är det nästan borta! Det gör liksom inte ont längre så j-a skönt!
    man kan ju tydligen få de efter förlossningen, varannan människa får de någon gång i livet :S
    Men jag hoppas du slipper för de va inte trevligt! Det gäller att inte va pryd när man är gravid ;)
    Tur jag e ganska opryd :P

Det är skönt du haft en bra graviditet!
    Jag tycker att jag också haft det, mådde illa  första 10 veckorna, visst sen va de lite tumult med blödningarna och har ju ryggvärk men det är ju inte så att man inte överlever ;) kan ju fortf jobba o så räknar man ju med att få någon form av krämpa, så jag njuter i det stora hela! =)
  • Kalksten
    bdknapp skrev 2011-12-26 23:19:27 följande:
    Ja, verkligen! :(

Jag vet ärligt talat inte hur pass det var innan dom gav mig sprutorna. I fredags på läkarkontrollen var tappen 3 cm och något öppen, så jag sjukskrevs en månad från och med då och fick en remiss för ultraljud (imorgon tisdag), skulle åka in om mina sammandragningar blev smärtsamma och täta, och det blev dom igår kväll.

Det är väldigt hysch-pysch här på södersjukhuset i sthlm! Jag antar att dom inte pratat med mig i klarspråk för att situationen igår blev väldigt allvarlig. Läkaren som skulle kolla tappen kom in och sa "ja, jag vet inte riktigt varför du blev sjukskriven, men vi kollar på din tapp nu" , först kände hon med handen och såg oberörd ut, sen tog hon staven för vul:et och satt länge och kollade på skärmen, sen ville hon känna en gång till med handen och sa prompt "Du ska få två sprutor nu, din livmodertapp är påverkad." Och swoooooschh sa det, hon gick ut och en barnmorska kom in med sprutorna.

Överläkaren på neonatala kom upp till oss i eftermiddags för att prata, enligt personalen så är det en vanlig "rutin" bara. Men så sätter han sig på sängkanten, presenterar sig och säger att han bokat ett rum på neonatalaavd om SD blir täta igen och att det blir kejsarsnitt då eftersom lillkillen inte ligger med huvudet nedåt ännu.

Då föll allting i mitt huvud att det måste ju ha varit ganska allvarligt då? Och dom har inte sagt något just för att jag ska hålla mig lugn och inte brusa upp mig och bli jätteorolig och på så sätt framkalla ännu mer SD....

Både jag och sambo går här helt mentalt utmattade och gnäller lite över att allt är så himla oklart...
    Och helt ärligt talat, vågar jag nog inte riktigt be läkaren att vara uppriktig i dagsläget om det. För jag skulle nog bli mer orolig om jag blev mer medveten. Det känns ändå tryggt att vara här :) och så är personalen trevliga!

Snart kommer BM med kortisonsprutan! Att det ska svida så fasligt och så känns det som att hela skinkan får kramp!
     Usch ja nej det är nog ändå klokt av dem att inte berätta för mkt utan att de håller sig lugna...
    Hoppas det går bra och jag väntar på uppdatering och håller tummarna!!
    Kramar
  • Kalksten
    bdknapp skrev 2011-12-27 19:23:38 följande:
    Det känns ganska så kört att hålla lillkillen i magen.
    Får bricanylsprutor i omgångar och fått nål i handen för att förberedda dropp.
    Imorse var tappen bara 9 mm och han trycker mycket nedåt.. vågar knappt gå på toa för att det känns som att han kommer komma ut :(

Vi får se om han håller sig kvar i magen ett tag till!
    Oj 9 mm...nej det låter ju som att ni kommer ha er lille son 2011 redan, men som sagt vi är alla så långt gångna nu så han kommer klara sig fint. Det blir ju en tid på sjukhus men de är så duktiga där!
    usch förstår du måste va livrädd....ja vi får hoppas han kan hålla sig kvar så länge som möjligt.

Alla lyckönskningar till er!! {#emotions_dlg.flower}
  • Kalksten
    isglass3 skrev 2011-12-28 12:37:20 följande:
    bdknapp; vill bara säga att jag tänker på dig. Vet hur tufft det är. Har själv legat på sjukhus i 5 veckor nu, kom in i v.23+2 och är nu i 27+4. Har inte samm grundproblem som du, men konsekvenserna blir liknande. Har total previa med blödningar. Och när det börjar blöda så kommer det sammandragningar... Senast nu före jul drog det igång ett rejält värkarbete men i sista stund gick det att stoppa. Så jag är fortfarande gravid en vecka senare! Jag försöker ta till mig det de säger om att varje dag är en seger, men visst är det jobbigt. Man blir helt mentalt slut av att ständigt behöva bli rädd för vad som ska hända. Och sen när nåt händer, då händer allt på en gång och det kommer folk från alla håll....och sen, om det gick bra, ska man försöka lugna ner sig igen.... Och sängläge är ju inte heller kul, men det är bara att kämpa på.
    Det är en jobbig tid, men jag önskar er all lycka till och hoppas er bebis vill stanna ett bra tag till. När jag tycker det är som jobbigast och jag bara vill ge upp, då tänker jag att jag gör det här för min bebis skull och det är värt allt. Och egentligen har man ju inget annat val. Och så tänker jag på de andra på avdelningen som också kämpar på, dag för dag. En del länge, andra kortare. Och en dag är det över, och då håller jag alla tummar och tår att allt har gått bra för er!!
    Men oj, ja du har inte skrivit i forumet på länge o det här förklarar. (inte vad jag sett iaf)
    Fy fan vad psykisktjobbigt det måste va. jag har ju ockå fått blödningar o legat inne men bara över natten o allt det var skitjobbigt. kan bara föreställa mig hur jobbigt det måste va för er nu när det blöder hela tiden o ni inte vet hur allt ska gå.
    Håller tummarna även för er att er lille ska få stanna kvar i magen ett tag till!
    Lyckönskningar!!
    Kram
  • Kalksten
    jempalainen skrev 2011-12-28 19:16:34 följande:

Jag fick äntligen se min lilla tjej i magen, så häftigt och underbart! Allt såg bra ut även om hon är lite mindre än vad sf måttet antyder. Men lik pappa tycker jag!:) Absolut värt pengarna och tiden flög iväg! Ville ligga kvar och titta på henne hela kvällen! Hon var väldigt lugn och fin och visade upp sig från sina bästa sidor:)Lycklig mamma!

men jisses vad söt!!
    Blev alldeles tårögd av att se denna bild, de ser ju så "verkliga" ut om ni förstår vad jag menar...det är ju nästan som att ha sett sitt barn på riktigt, man kan ju verkligen få en bild av hur bebisen komemr se ut när han7hon kommer ut med 3D/4D. Synd vi inte har det här på ön!
    Men nu är det så snart mars så nu får vi allt vänta :)
  • Kalksten
    camamill skrev 2011-12-29 06:44:03 följande:
    ok :)
    Jag ligger också över mitten strecket på sf mått nu.. i 29+3 låg jag på 30cm.
    Förlåt om jag e lite off men jag ligger också över mitten strecket typ mitt emellan normal och över medel, men vad innebär det egentligen? är det att bebisen är stor? BM sa att som hon kunde skatt då skulle vår lillprins väga runt 3,8-4kg var det från den kurvan hon kunde avläsa det?

Känner att jag inte satt mig in i det här med sf-mått alls :D
  • Kalksten
    micksaan skrev 2011-12-29 14:30:21 följande:
    Ett stort sfmått behöver inte betyda stort barn, kan ju vara mycket fostervatten också.

Jag hade idag sfmått 26, vecka 28+0.
    Marielle85 skrev 2011-12-29 15:36:57 följande:
    SF-måttet har väl också och göra lite med hur bebisen ligger. Jag hade 28-29 när jag var hos bm sist v 28+3. Hon trodde det skulle lägga sig mer mot mittenlinjen så att säga, då bebisen lägger sig med huvudet neråt.
    Tack för era svar nu blev jag lite mer med ;) googlade det också, har faktiskt inte brytt mig så mkt om det där med sf.måttet. Bm har ju sagt allt varit bra så det har jag nöjt mig med =)
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-) - BILDTRÅD