• Linnea och Hillevi

När börjar bostadspriserna att sjunka?

Vi är ju inne i en bostadsbubbla... Räntorna kommer att höjas och många kommer inte ha råd att bo kvar.

Så vad tror ni, hur lång tid beräknas det egentligen ta innan man kan börja se en sjunkning av bostadspriserna på marknaden? I slutet av 2011? Eller tar det kanske ytterligre något/några år innan man ser någon effekt av alla
    stackare som tvingas sälja? (Jag syftar främst på villapriserna)

• Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?
  • Isabell012

Det har redan börjat sjunka!

Många objekt tas bort och kommer tillbaka med sänkt pris på Hemnet!

Kan varmt rekomendera nårga bloggar: Cournocopia, Kvantitativt, Flutetankar.

Min gissning är att det brakar ner ordentligt till höst eller 2012!

• Linnea och Hillevi
    Isabell012 skrev 2011-06-08 08:36:05 följande:

Det har redan börjat sjunka!

Många objekt tas bort och kommer tillbaka med sänkt pris på Hemnet!

Kan varmt rekomendera nårga bloggar: Cournocopia, Kvantitativt, Flutetankar.

Min gissning är att det brakar ner ordentligt till höst eller 2012!

Tack för tipsen på bloggarna, ska kolla dessa. '

Får försöka ha lite is i magen tills dess då
  • Argo
    Isabell012 skrev 2011-06-08 10:26:00 följande:
    Cornucopia ska det vara!
    Cornucopia? Killen som till och med är värre "Peter" än vår vän här på FL?

Redan 2001 började han tala om bostadsbubbla och han har varit säker på sin sak sedan 2005.

Eftersom jag kan ett av de relaterade områden han skriver om ibland väldigt mycket bättre än honom, så kan jag med säkerhet säga att killen har ingen aning om just den biten i alla fall. Undrar om han kan lika lite om allt det andra han skriver om också?

Men färg-glada diagram och säkra "analyser" kring dessa finns att beskåda där åtminstone.

*bara så ni har lite mer bakgrund när ni ska bedöma hans profetior*
  • Argo
    education skrev 2011-06-07 14:13:51 följande:
    Tycker du gjorde en ganska träffsäker analys. Dock glömmer du en viktig sak. Visst är det så att många testat sin ekonomi för att se om man klarar rentor upp emot 8% (även om många inte är det också, har flera i min bekantskapskrets där banken räknat på 5,5% -skrämmande men sant..) - många ser att de klarar sin ekonomi även om räntan skulle gå upp ordentligt. Det finns marginal och så vidare. Du nämner också att man kommer att få vänta på nästa massarbetslöshet innan något dramatiskt händer.

Men vad händer när räntan stiger ordentligt? Och de där pengarna som annars lades på konsumtion, måste läggas på boendet i stället? Är det möjligt att alla dessa pengar går till banken i stället för till konsumtion utan att det i slutändan påverkar arbeten? Att folk måste spara och inte längre konsumerar är en stor och viktig faktor för att dra igång just den där massarbetslösheten du beskriver.
    Stiger räntan i den omfattning som behövs för att ett tapp i inhemsk konsumtion skall skapa massarbetslöshet så har det i sig redan utlöst ett ras. Så jag ser inte att händelsekedjans andra länk har så värst mycket betydelse i sammanhanget.
  • Argo
    education skrev 2011-06-07 14:26:13 följande:
    Tänk om alla ägnade de här raderna ett par minuters eftertanke. TOUCHÉ!!!
    Fast tanken är inte riktigt färdigtänkt.

Sambandet mellan betalningförmåga och storlek på beviljat lån finns givetvis där.

Alltså hamnar vi i betalningsförmågan oavsett.
  • education
    Argo skrev 2011-06-08 12:31:13 följande:
    Fast tanken är inte riktigt färdigtänkt.

Sambandet mellan betalningförmåga och storlek på beviljat lån finns givetvis där.

Alltså hamnar vi i betalningsförmågan oavsett.
    Du får nog fylla ut med lite mer innan ditt "alltså". Och, jag blir ju hemskt nyfiken på vilket område du är "ibland är väldigt mycket bättre" än Cornu på? Det är inte så att ni helt enkelt har olika åsikter? Har du själv någon blogg? Själv gjort några analyser? Jag kikar gärna! Annars är det ju intressant att den här killen lyckas ligga etta på bloggtoppen över ekonomibloggar just nu. Något av det han skriver tilltalar tydligen folk. Han väger upp för osanningarna i övrig media. Och, det där med att han har "profeterat" om det i många år och det ännu inte har hänt gör inte att det han profeterat om inte är sant. Snarare blir det mer och mer sant ju längre tiden går och ju större KREDITBUBBLAN blir. Eller, på vilket sätt har han fel menar du?

Heja Cornu. Han läser detta
  • Isabell012
    Argo skrev 2011-06-08 12:26:38 följande:
    Cornucopia? Killen som till och med är värre "Peter" än vår vän här på FL?
    Redan 2001 började han tala om bostadsbubbla och han har varit säker på sin sak sedan 2005.
    Eftersom jag kan ett av de relaterade områden han skriver om ibland väldigt mycket bättre än honom, så kan jag med säkerhet säga att killen har ingen aning om just den biten i alla fall. Undrar om han kan lika lite om allt det andra han skriver om också?
    Men färg-glada diagram och säkra "analyser" kring dessa finns att beskåda där åtminstone.
    *bara så ni har lite mer bakgrund när ni ska bedöma hans profetior*

Tror att han hade/ har rätt, finanskrisen kom emmellan och räntan toksänktes.

Räntan stiger sakta men säkert, bankernas upplånekostnad bara ökar, kapitalkravet på banker har höjts, Borg vill till och med gå längre än EU.s krav, varför då?

Bolånetaket har införts ( dock var det statens egen bank SBAB som slopade kontantinsatsen) vilket utesluter förstgångsköpare utan kontantisats, återstår dyra blancolån för dom.

El och matpriser stiger för varje dag som går! Kanske har folk lånat till bilar etc. Tror att det börjar svida lite faktiskt!

Argo, vad har du för bakgrund, hade varit kul att veta då du verkar så säker på din sak!

Mvh!

• Argo
    education skrev 2011-06-08 19:34:51 följande:
    Du får nog fylla ut med lite mer innan ditt "alltså".
    Signaturen hävdade att efterssom vi tar lån för att få tag i den summa pengar som behövs så handlar det inte om betalningsförmåga. Som om "betalningsförmåga" enbart är att kunna betala allt kontant. Jag bara påpekade att betalningsförmåga är förmågan att kunna betala tillbaka det lån som togs. Alltså samma ord, men använt på två olika sätt.

Jo, min betalningeförmågan har allt att göra med om jag kan få ett tillräckligt stort lån på banken.
    Och, jag blir ju hemskt nyfiken på vilket område du är "ibland är väldigt mycket bättre" än Cornu på? Det är inte så att ni helt enkelt har olika åsikter? Har du själv någon blogg? Själv gjort några analyser? Jag kikar gärna!
    Det är helt enkelt så att ett av de områden han skriver om ibland är det jag jobbar med. Dagligen. Och hans analyser av varför och varåt i det fallet är rent ut sagt usla. Och ändå skriver han med säkerhet om vad han kommit fram till. Så hur fungerar det på andra områden han skriver om? Killen gillar ju i alla fall tekniska analyser och väl valda diagram.

Nä, jag har inget intresse av bloggar överhuvudtaget.
    Annars är det ju intressant att den här killen lyckas ligga etta på bloggtoppen över ekonomibloggar just nu. Något av det han skriver tilltalar tydligen folk. Han väger upp för osanningarna i övrig media. Och, det där med att han har "profeterat" om det i många år och det ännu inte har hänt gör inte att det han profeterat om inte är sant. Snarare blir det mer och mer sant ju längre tiden går och ju större KREDITBUBBLAN blir. Eller, på vilket sätt har han fel menar du?
    Då är han i sällskap med Blondin-Bella då. och det säger ju något. Exemeplvis att han skriver sådant som folk gillar att höra. Du talar om "väga upp för osanningar i media". Låter lite foliehatt, det, om du frågar mig.

Och det finns givetvis ingen automatisk korrelation mellan att vara populär och att ha rätt.

Själv kan jag gå runt med en skylt som säger: jorden går under idag! Gör jag det i mågra miljarder år så får jag rätt till slut (sic). Men har jag haft rätt på vägen?
Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?