• Linnea och Hillevi

När börjar bostadspriserna att sjunka?

Vi är ju inne i en bostadsbubbla... Räntorna kommer att höjas och många kommer inte ha råd att bo kvar.

Så vad tror ni, hur lång tid beräknas det egentligen ta innan man kan börja se en sjunkning av bostadspriserna på marknaden? I slutet av 2011? Eller tar det kanske ytterligre något/några år innan man ser någon effekt av alla
    stackare som tvingas sälja? (Jag syftar främst på villapriserna)

• Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?
  • education
    Kjell2 skrev 2011-06-15 21:19:05 följande:

Helt otrolig kille - han förespår att marknaden vände mars 2011 .Men vänta lite nu, det var för tre månader sen. Han kan alttså förutspå bak i tiden! Lika imponerade som jag berättar för er att det snöade i febrari.

Men Kjell... Har du över huvud taget läst vad han skrev? Det verkar inte så?

Det står inte att han förutsprår att marknaden vände mars 2011 utan han skriver, bokstavligen, att han:
    "sätter alltså tidpunkten för toppen på bostadsbubblan till februari-mars år 2011". Han menar alltså att marknaden vände nedåt då, men inte bara det, han menar att vi inte kommer att nå upp till samma nivåer igen förrän bubblan spruckit helt (att jag ens förklarar detta....).

Det är väl ändå en HIMLA skillnad?

Sedan om han har rätt eller ej, det är en annan sak. Ser fram emot att följa utvecklingen. Men jag börjar med att läsa och fatta vad killen verkligen har skrivit först.
  • Isabell012

Oavsett Cornu, detta är bara början till den stora nedgången.

Har en annan intressant länk ( som jag av någon anledning inte kan länka)

sök " Megabubblan Röda stugan av Börje Lindström".

Lite historik om tidigare bubblor samt förklaringar om bubblors natur.

Intressant läsning för den som är intresserad!

• rudeboy
    Linnea och Hillevi skrev 2011-06-16 21:25:33 följande:
    www.expressen.se/nyheter/1.2471854/experter-v...
    Akuta likviditetsproblem skulle riksbanken hantera på samma sätt som hösten 2008 och finansiell turbulens i omvärlden är knappast något som får de längre räntorna att stiga - tvärtom.
  • Argo
    Linnea och Hillevi skrev 2011-06-16 21:25:33 följande:
    www.expressen.se/nyheter/1.2471854/experter-v...
    *länkkrig!*

http://www.scb.se/Pages/PressRelease____317001.aspx

Fortsatt små variationer i bostadspriserna. De stora marknaderna Stockholm och Göteborg tuffar så skakteliga på uppåt. Vissa mindre marknader har större uppgångar. Andra mindre marknader har större nedgångar.

Nu har det där 85%-iga bolånetaket funnits i åtta månder lite drygt. Om just det är vad som skall utlösa "raset" så kan man ju tycka att det borde börja synas snart. Eller?!
  • Isabell012

Argo:

Ang, bolånetaket så infördes det 1/10, så om du ordnade ett bolånelöfte innan dess hade du 6 månader på dig.

Det är nu den verkliga effekten börjar visa sig dvs 6 månader efter bolånetaket.

( kanske har fel, men har för mig att ett lånelöftet gäller i 6 mån)

• Linnea och Hillevi
    Isabell012 skrev 2011-06-17 07:35:54 följande:

Argo:

Ang, bolånetaket så infördes det 1/10, så om du ordnade ett bolånelöfte innan dess hade du 6 månader på dig.

Det är nu den verkliga effekten börjar visa sig dvs 6 månader efter bolånetaket.

Det stämmer med 6 månader, i alla fall fick vi det.
  • Isabell012
    rudeboy skrev 2011-06-16 23:09:14 följande:
    Akuta likviditetsproblem skulle riksbanken hantera på samma sätt som hösten 2008 och finansiell turbulens i omvärlden är knappast något som får de längre räntorna att stiga - tvärtom.
    Skulle de?, är inte så säker på det.
  • Argo
    Isabell012 skrev 2011-06-17 07:35:54 följande:

Argo:

Ja det finns en tid som löftet gäller (kommer inte ihåg hur länge vårt gällde) men alla fick inte löftet den 30/9.

Man kan dessutom anta att folk har köpt sin bostad relativt snart efter att de fått lånelöftet, men det är bra ett antagande, och därför borde ha "brännt" de förmånligare löftena hyfsat tidigt under dessa dryga åtta månader som passerart.

Hur som, sedan snart ett kvartal (om sex månaders löfte gäller för alla) har 100% av de med lånelöfte påverkats av 85%-rekommendationen.
  • rudeboy
    Isabell012 skrev 2011-06-17 08:26:22 följande:
    Skulle de?, är inte så säker på det.

Det får du gærna utveckla. Jag har redan i ett tidigare inlægg skrivit varfør det ær troligt att en økad oro till føljd av greklandskrisen kommer att trycka ned ræntorna. Det ær dessutom precis vad som sker just nu, då vi kan se att de længre ræntorna sjunker.

Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?