• Linnea och Hillevi

När börjar bostadspriserna att sjunka?

Vi är ju inne i en bostadsbubbla... Räntorna kommer att höjas och många kommer inte ha råd att bo kvar.

Så vad tror ni, hur lång tid beräknas det egentligen ta innan man kan börja se en sjunkning av bostadspriserna på marknaden? I slutet av 2011? Eller tar det kanske ytterligre något/några år innan man ser någon effekt av alla
    stackare som tvingas sälja? (Jag syftar främst på villapriserna)

• Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?
  • rudeboy
    Argo skrev 2011-06-17 06:40:11 följande:
    Nu har det där 85%-iga bolånetaket funnits i åtta månder lite drygt. Om just det är vad som skall utlösa "raset" så kan man ju tycka att det borde börja synas snart. Eller?!

En sådan begrænsning tar en viss tid att "fortplanta" sig genom den trøgrørliga bostadsmarknaden. Den påverkar ju fræmst førstagångskøpare vars minskade køpkraft sedan påverkar "andragångskøparna" nær de får svårare att sælja sin bostad før att byta upp sig, osv.

Jag skulle tro att det ær effekterna av lånetaket vi ser nu, då marknaden faktiskt har blivit betydligt trøgare och priserna børjat sjunka tillbaka något.

Dock tror jag inte att det blir något større prisfall, som vissa hær tycks hoppas på. Sveriges ekonomi ær fortsatt stark samtidigt som den finansiella turbulensen i vår omværld kommer at fortsætta sætta begrænsa ræntorna.

Før den som letar bostad ær det nog nu ett bra tillfælle att slå till då det ær lite av "køparens marknad" før tillfællet.

• Kjell2

Jag har under de senaste 15 åren på bostadsmarkande hört olka profesior om att "bubblans spricker snart". Följt av olika typer av analyser kring inkomst, belåningsgrad,  guldpriser, överprisättning mm. Tre saker har dessa analyser gemensamt. De ger ingen svar på när bubblan kommer inträffa, inte heller hur mycket och ingen har hittills slagit in. Därför är jag väldigt skeptiks till alla profetr som skriker om bostadsbubbla, speceillt då de inte anger tidpunkt eller hur mycket.

Under dessa femton år har vi haft en krachad IT-boom, en rejäl bankkrasch, arbetslöshet och en massa andra mindre och större händelser som påverkat finansmarkande myckt. Trots allt detta har bostadspriserna i varierande fart gått uppåt i Sverige.

Helt klart kan vi drabas av en nedgång i bostadsprisenra, jag var med i början av 90-talet när piserna rasade med ca 20% under ett år. Det tog sen tre år innan prisena var upp i samma nivå igen. Det var efter vi hade haft 500% ränta och därefter släppte den fasta växelkursen. Trots detta ras blev det ingen totalkrasch. Några stackare förlorade sin bostad, en del gjorde förlust på sina bostadsaffären, andra gjorde dåliga affärer och en del bra, Men de allra flesta kom ur åren oskada.

Men så länge dessa bubbelskrikare inte vill ange var sig tid, plats eller hur mycket kommer jag fortsätta att ta allt de säger med en nypa salt.

• Suzy QX

Det käns onekligen skönt att bo i norr. Här existerar inga bolånebubblor då vi aldrig blåste upp priserna på husen. Folk har fortfarande bra marginaler trots ökade räntor. Medelpriset på villor i Piteå ligger på 850 000 kr.

Visst hade vi en prisökning, men om man säjer ett medelpris för 15 år sen låg runt 600' så är det ändå inte speciellt farligt.

Lustigt nog toppar just Piteå husförsäljningslistan i hela landet (och har så gjort under en längre tid).

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • education
    Kjell2 skrev 2011-06-17 09:04:13 följande:
    Jag har under de senaste 15 åren på bostadsmarkande hört olka profesior om att "bubblans spricker snart". Följt av olika typer av analyser kring inkomst, belåningsgrad,  guldpriser, överprisättning mm. Tre saker har dessa analyser gemensamt. De ger ingen svar på när bubblan kommer inträffa, inte heller hur mycket och ingen har hittills slagit in. Därför är jag väldigt skeptiks till alla profetr som skriker om bostadsbubbla, speceillt då de inte anger tidpunkt eller hur mycket.

Under dessa femton år har vi haft en krachad IT-boom, en rejäl bankkrasch, arbetslöshet och en massa andra mindre och större händelser som påverkat finansmarkande myckt. Trots allt detta har bostadspriserna i varierande fart gått uppåt i Sverige.

Helt klart kan vi drabas av en nedgång i bostadsprisenra, jag var med i början av 90-talet när piserna rasade med ca 20% under ett år. Det tog sen tre år innan prisena var upp i samma nivå igen. Det var efter vi hade haft 500% ränta och därefter släppte den fasta växelkursen. Trots detta ras blev det ingen totalkrasch. Några stackare förlorade sin bostad, en del gjorde förlust på sina bostadsaffären, andra gjorde dåliga affärer och en del bra, Men de allra flesta kom ur åren oskada.

Men så länge dessa bubbelskrikare inte vill ange var sig tid, plats eller hur mycket kommer jag fortsätta att ta allt de säger med en nypa salt.
    Men du har ju fått ett datum av en av dessa sk "profeter" nu? Dög inte det datumet? Eller förstår du fortfarande inte innebörden av vad datumet han gav betydde? Återigen, jag säger inte att han är rätt men du fortsätter ju att klaga på att ingen kan säga exakt när bubblan skall spricka (vilket i sig är ett konstigt krav, men ändå, om det är det du vill ha så...) - men du vägrar ju läsa?

Och, att bubblan inte har spruckit än trots bla bla, bla bla och bla bla - ja, det gör det hela bara ännu mera till just en bubbla. Prisutvecklingen reagerar inte på sådana saker som den borde. Arbetslöshet, finanskris, you named it... Men tills slut kommer den oundvikliga justeringen. Och ju större bubbla som byggts upp, desto mer smärtsam blir justeringen.
  • Knugen2010
    education skrev 2011-06-17 11:17:04 följande:
    Men du har ju fått ett datum av en av dessa sk "profeter" nu? Dög inte det datumet? Eller förstår du fortfarande inte innebörden av vad datumet han gav betydde? Återigen, jag säger inte att han är rätt men du fortsätter ju att klaga på att ingen kan säga exakt när bubblan skall spricka (vilket i sig är ett konstigt krav, men ändå, om det är det du vill ha så...) - men du vägrar ju läsa?

Och, att bubblan inte har spruckit än trots bla bla, bla bla och bla bla - ja, det gör det hela bara ännu mera till just en bubbla. Prisutvecklingen reagerar inte på sådana saker som den borde. Arbetslöshet, finanskris, you named it... Men tills slut kommer den oundvikliga justeringen. Och ju större bubbla som byggts upp, desto mer smärtsam blir justeringen.
    En justering kan lika gärna ske över en längre tid hur stor bubblan än är vilket inte skulle medföra några problem på bostadsmarknaden.
  • Kjell2
    education skrev 2011-06-17 11:17:04 följande:

Om du syftar på mars är det inte en förutsägning, det är att han idag säger att i mars vände det. Vänat fortfarande att han eller någon annan skall säga hur mycket priserna har gått ner om sex månader, 12 månader och 24 månader.

Vad tror du själv? Hur mycket kommer det gå ner när den oundvikliga justeringen kommer, hur smärtsamt blir det, och när sker det?
  • Argo
    Suzy QX skrev 2011-06-17 09:13:35 följande:

Det käns onekligen skönt att bo i norr. Här existerar inga bolånebubblor då vi aldrig blåste upp priserna på husen. Folk har fortfarande bra marginaler trots ökade räntor. Medelpriset på villor i Piteå ligger på 850 000 kr. Visst hade vi en prisökning, men om man säjer ett medelpris för 15 år sen låg runt 600' så är det ändå inte speciellt farligt. Lustigt nog toppar just Piteå husförsäljningslistan i hela landet (och har så gjort under en längre tid).

Lustigt nog så kan vi idag läsa i NSD att BD är det län i landet där priserna ökar mest:
    http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6226501

Men visst finns det bättre marginaler där uppe. Folk tjänar bra inom basindustrin och huspriserna är modesta i sammanhanget.
  • Ari Gold
    Suzy QX skrev 2011-06-17 09:13:35 följande:

Det käns onekligen skönt att bo i norr. Här existerar inga bolånebubblor då vi aldrig blåste upp priserna på husen. Folk har fortfarande bra marginaler trots ökade räntor. Medelpriset på villor i Piteå ligger på 850 000 kr.

Visst hade vi en prisökning, men om man säjer ett medelpris för 15 år sen låg runt 600' så är det ändå inte speciellt farligt.

Lustigt nog toppar just Piteå husförsäljningslistan i hela landet (och har så gjort under en längre tid).

Problemet i norr/glesbygd är ju att du i många fall inte ens får tillbaka det du läggwr in i standardhöjande renoveringar eller förbättringar i boendet. Finns inget dyrare ställe att bo på.
  • Argo
    Ari Gold skrev 2011-06-17 12:23:57 följande:
    Problemet i norr/glesbygd är ju att du i många fall inte ens får tillbaka det du läggwr in i standardhöjande renoveringar eller förbättringar i boendet. Finns inget dyrare ställe att bo på.
    Fast kanske inte ute vid kusten. Det är nog mer inlandet vi talar om då. Där kan du inte sälja en normal villa för 250.000 på vissa orter.
  • education
    Kjell2 skrev 2011-06-17 11:23:00 följande:
    Om du syftar på mars är det inte en förutsägning, det är att han idag säger att i mars vände det. Vänat fortfarande att han eller någon annan skall säga hur mycket priserna har gått ner om sex månader, 12 månader och 24 månader.

Vad tror du själv? Hur mycket kommer det gå ner när den oundvikliga justeringen kommer, hur smärtsamt blir det, och när sker det?
    Nedgången sedan mars är ingen förutsägning, korrekt. Att det inte kommer att gå upp igen till nivåerna vi hade i mars är dock en förutsägning. Håller du inte med? (Eller förstår du inte skillnaden?)

Varför vill du veta hur mycket det kommer att ha gått ned om sex, 12 och 24 månader? Jag försöker verkligen att förstå varför du bland andra har detta på er kravlista för att kunna ta till er det som en potentiell sanning att det verkligen är en bubbla.

Angående vad jag tror själv... Svårt att säga. Jag vågar mig inte ens på en gissning. Varken i procent, när det gäller hur djup nedgången blir för denna gång, eller över hur lång tid den kommer att sträcka sig. Det kan gå fort, det kan gå långsamt (många år). Jag bara vet att prisjusteringar är nödvändiga och att prisjusteringen denna gången kommer att bli både djup och obehaglig för många. Allt står i proportion med hur kraftig prisökningen har varit.

Enkelt.
Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?