Kjell2 skrev 2011-06-17 09:04:13 följande:
Jag har under de senaste 15 åren på bostadsmarkande hört olka profesior om att "bubblans spricker snart". Följt av olika typer av analyser kring inkomst, belåningsgrad, guldpriser, överprisättning mm. Tre saker har dessa analyser gemensamt. De ger ingen svar på när bubblan kommer inträffa, inte heller hur mycket och ingen har hittills slagit in. Därför är jag väldigt skeptiks till alla profetr som skriker om bostadsbubbla, speceillt då de inte anger tidpunkt eller hur mycket.
Under dessa femton år har vi haft en krachad IT-boom, en rejäl bankkrasch, arbetslöshet och en massa andra mindre och större händelser som påverkat finansmarkande myckt. Trots allt detta har bostadspriserna i varierande fart gått uppåt i Sverige.
Helt klart kan vi drabas av en nedgång i bostadsprisenra, jag var med i början av 90-talet när piserna rasade med ca 20% under ett år. Det tog sen tre år innan prisena var upp i samma nivå igen. Det var efter vi hade haft 500% ränta och därefter släppte den fasta växelkursen. Trots detta ras blev det ingen totalkrasch. Några stackare förlorade sin bostad, en del gjorde förlust på sina bostadsaffären, andra gjorde dåliga affärer och en del bra, Men de allra flesta kom ur åren oskada.
Men så länge dessa bubbelskrikare inte vill ange var sig tid, plats eller hur mycket kommer jag fortsätta att ta allt de säger med en nypa salt.
Men du
har ju fått ett datum av en av dessa sk "profeter" nu? Dög inte det datumet? Eller förstår du fortfarande inte innebörden av vad datumet han gav betydde? Återigen, jag säger inte att han är rätt men du fortsätter ju att klaga på att ingen kan säga exakt när bubblan skall spricka (vilket i sig är ett konstigt krav, men ändå, om det är det du vill ha så...) - men du vägrar ju läsa?
Och, att bubblan inte har spruckit än trots bla bla, bla bla och bla bla - ja, det gör det hela bara ännu mera till just en bubbla. Prisutvecklingen reagerar inte på sådana saker som den borde. Arbetslöshet, finanskris, you named it... Men tills slut kommer den oundvikliga justeringen. Och ju större bubbla som byggts upp, desto mer smärtsam blir justeringen.