• Linnea och Hillevi

När börjar bostadspriserna att sjunka?

Vi är ju inne i en bostadsbubbla... Räntorna kommer att höjas och många kommer inte ha råd att bo kvar.

Så vad tror ni, hur lång tid beräknas det egentligen ta innan man kan börja se en sjunkning av bostadspriserna på marknaden? I slutet av 2011? Eller tar det kanske ytterligre något/några år innan man ser någon effekt av alla
    stackare som tvingas sälja? (Jag syftar främst på villapriserna)

• Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?
  • Isabell012
    Argo skrev 2011-06-08 12:26:38 följande:
    Cornucopia? Killen som till och med är värre "Peter" än vår vän här på FL?

Redan 2001 började han tala om bostadsbubbla och han har varit säker på sin sak sedan 2005.

Eftersom jag kan ett av de relaterade områden han skriver om ibland väldigt mycket bättre än honom, så kan jag med säkerhet säga att killen har ingen aning om just den biten i alla fall. Undrar om han kan lika lite om allt det andra han skriver om också?

Men färg-glada diagram och säkra "analyser" kring dessa finns att beskåda där åtminstone.

*bara så ni har lite mer bakgrund när ni ska bedöma hans profetior*
    Hej, lite gammalt citat kanske, tänkte bara berätta att Cornu intervjuas angående bostadsbubblan på E24 i dag.

Han omnäms ha Sveriges stösta ekonomiblogg
    http://www.e24.se/pengar/bostad/50-60-procent-nedsida-for-lagenhetspriserna_2919406.e24

Mycket intressant läsning! 
  • f90pema

Ny mäklarstatistik idag: Priset på bostadsrätter ner med 4% i juni månad. Priserna på BR sjunker i hela landet, även i storstäderna. Priset på villor sjunker i storstäderna och ligger still i landet. För villapriset på riksnivå med tre månaders glidande medelvärde lyckas man faktiskt få ihop +1%, men annars är det massor av minustecken i statistiken både för juni och för de tre senaste månaderna.

www.maklarstatistik.se/aktuellt/2011-07-14.aspx

Det blir allt tydligare att svaret på frågan i tråden är "nu". Nästa intressanta fråga blir då "hur länge". På detta är det svårt att svara på, men som synes i

så kan sådana här nedgångar bli både långvariga och stora.

• Florimell

BR priser i Växjö, +3%, så inte i hela landet
    Däremot gick villapriserna ner 3%...

• Argo
    Isabell012 skrev 2011-07-12 21:33:23 följande:

Redan 2001 började han tala om bostadsbubbla och han har varit säker på sin sak sedan 2005.

Eftersom jag kan ett av de relaterade områden han skriver om ibland väldigt mycket bättre än honom, så kan jag med säkerhet säga att killen har ingen aning om just den biten i alla fall. Undrar om han kan lika lite om allt det andra han skriver om också?

Men färg-glada diagram och säkra "analyser" kring dessa finns att beskåda där åtminstone.

*bara så ni har lite mer bakgrund när ni ska bedöma hans profetior*
    Hej, lite gammalt citat kanske, tänkte bara berätta att Cornu intervjuas angående bostadsbubblan på E24 i dag.

Han omnäms ha Sveriges stösta ekonomiblogg
    www.e24.se/pengar/bostad/50-60-procent-nedsid...

Mycket intressant läsning! 
    Det kan vara svårt att förstå i dagens tidevarv med se-mig-hör-mig-blogg-idol-bigbrother-kulturen men storleken på megafonen avgör inte hur klokt budskapet är. Eller inte. Att en sommarvikarie på E24 tagit in killen i en artikel gör ju inte killen smartare på något sätt.

Vi kan också länka till Dagens Industri. De har tagit till sig av den senaste tiden debatt. De där siffrorna från The Economist om hur "övervärderade" svenska bostäder är var visst inte så exakta ändå. DI meddelar att eftersom mätmetoden inte fungerar särskilt bra för Sverige så ska "en nypa salt" användas:
    http://di.se/Default.aspx?pid=240072__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

*återstår dock för exempelvis din bloggare, och även någon signatur här, att ta till sig den informationen*

För övrigt får du vänta med skumpan, och husköpet, ett tag. SCB meddelar idag att det är fortsatt uppåt på småhuspriserna:
    http://www.scb.se/Pages/PressRelease____318321.aspx
  • Argo

Fel av mig, det var TS som ville köpa hus så det blir hon som får vänta ett tag till vad det verkar.

• education
    Argo skrev 2011-07-15 15:12:40 följande:
    Det kan vara svårt att förstå i dagens tidevarv med se-mig-hör-mig-blogg-idol-bigbrother-kulturen men storleken på megafonen avgör inte hur klokt budskapet är. Eller inte. Att en sommarvikarie på E24 tagit in killen i en artikel gör ju inte killen smartare på något sätt.

Vi kan också länka till Dagens Industri. De har tagit till sig av den senaste tiden debatt. De där siffrorna från The Economist om hur "övervärderade" svenska bostäder är var visst inte så exakta ändå. DI meddelar att eftersom mätmetoden inte fungerar särskilt bra för Sverige så ska "en nypa salt" användas:
    di.se/Default.aspx?pid=240072__ArticlePagePro...

*återstår dock för exempelvis din bloggare, och även någon signatur här, att ta till sig den informationen*

För övrigt får du vänta med skumpan, och husköpet, ett tag. SCB meddelar idag att det är fortsatt uppåt på småhuspriserna:
    www.scb.se/Pages/PressRelease____318321.aspx
    Den som lever får se. Hörs om några månader
  • f90pema
    Argo skrev 2011-07-15 15:12:40 följande:

di.se/Default.aspx?pid=240072__ArticlePagePro...

www.scb.se/Pages/PressRelease____318321.aspx
    Hej Argo,

SCB lyckades skrapa ihop 1% ökning på bostadspriserna sedan juni 2010, det är sant. Med reservation för att siffrorna för juni är mycket preliminära... Du gav själv länken, så det behöver jag inte göra. Dock släpar SCB efter ett par månader (de jämför lagfarter) jämfört med Mäklarstatistik som går på kontrakt. Mäklarstatistiks siffra för villapriser på ett helår är +/-0% www.maklarstatistik.se/aktuellt/2011-07-14.aspx. I storstäderna sjunker villapriserna enligt Mäklarstatistik. Deras siffror på en- och tre månaders sikt innehåller 19 (!) minustecken, två +/-0 och ett ynka plustecken (+1% på villor i hela riket med tre månaders glidande medelvärde).

Oavsett om prisökningen på ett års sikt är 0 eller 1% så innebär det att marknaden bromsar in. Priserna sjunker relativt inflationen, något de inte gjort på 15 år. Och givetvis går sådana här förändringar långsamt, spceiellt på villamarknaden. Bostadsrätterna är mer "lättrörliga", både nedåt och uppåt. De borde börja falla först. Och de gör de också. Ganska mycket. Se Mäklarstatistiklänken ovan med de 19 minustecknen...

/Bostadsbubblan 2011, youtube
Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?