• Linnea och Hillevi

När börjar bostadspriserna att sjunka?

Vi är ju inne i en bostadsbubbla... Räntorna kommer att höjas och många kommer inte ha råd att bo kvar.

Så vad tror ni, hur lång tid beräknas det egentligen ta innan man kan börja se en sjunkning av bostadspriserna på marknaden? I slutet av 2011? Eller tar det kanske ytterligre något/några år innan man ser någon effekt av alla
    stackare som tvingas sälja? (Jag syftar främst på villapriserna)

• Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?
  • f90pema

Någon som missat att Mäklarsamfundets VD förespråkar amortereinskrav. Trots att hon vet att detta skulle sätta ytterligare press på marknaden på kort sikt?

http://www.e24.se/pengar/bostad/maklarsamfundets-vd-infor-krav-pa-amortering_2915966.e24

Läs också vad VD:n för Länsförsäkringar Bank skrev i torsdags:

di.se/Templates/Public/Pages/ArticlePrint.aspx

Eller gå in på di.se och sök på
    "Hög tid att agera för att få fart på sparandet"
  • education
    f90pema skrev 2011-07-17 10:20:14 följande:
    Någon som missat att Mäklarsamfundets VD förespråkar amortereinskrav. Trots att hon vet att detta skulle sätta ytterligare press på marknaden på kort sikt?

www.e24.se/pengar/bostad/maklarsamfundets-vd-...

Läs också vad VD:n för Länsförsäkringar Bank skrev i torsdags:

di.se/Templates/Public/Pages/ArticlePrint.asp...

Eller gå in på di.se och sök på
    "Hög tid att agera för att få fart på sparandet"
    Den senare länken med VD:n för Länsförsäkringars bank, har jag inte sett förut. Särskilt detta var intressant:

"Dessvärre är inte heller regeringen ett föredöme i frågan. Gång på gång hör vi hur viktigt det är att ­hålla Sveriges ekonomi i balans, att inte genomföra ofinansierade satsningar och att Sverige ska bygga upp en buffert för oförutsedda ­händelser i omvärlden. I synen på svenska privatpersoner verkar detta inte vara lika viktigt. Regeringen har de verktyg som behövs, men har ­inte kunnat presentera ett enda konkret förslag eller en politik för hur man ska bryta det negativa skuld- och sparbeteendet i samhället."

Och:

"Lösningen är inte bara en nyktrare syn på privatekonomi, och privat sparande, utan ett förändrat beteende. Annars riskerar vi alla en rejäl lånebaksmälla."
  • education

Gillar egentligen inte E24 men det där var en riktigt bra artikel måste jag säga. Beror nog mest på den som intervjuades iofs....

• Linnea och Hillevi

Ingen bubbla spräckt so far....
    trögt det går men den som väntar på något gott...

• education
    Linnea och Hillevi skrev 2011-08-04 15:59:09 följande:
    Ingen bubbla spräckt so far....
    trögt det går men den som väntar på något gott...
    Visst har det börjat! Men det kan ta tid innan den pyst ut helt.....
  • f90pema
    education skrev 2011-08-05 10:39:41 följande:
    Visst har det börjat! Men det kan ta tid innan den pyst ut helt.....
    Javisst. Sådana här nedgångar tar tid. Baserat på de historiska diagrammen i mina filmer kan det bli vad som helst mellan 3-10% per år i 3-15 år (mer per år om fallet blir kortvarigare). Personligen anser jag att ett totalt fall på ca 30% för villapriserna är ganska troligt, men det är förstås bara en grov uppskattning.

Att förvänta sig 20% prisfall på ett halvår eller liknande är inte realistiskt. Så fort pyser inte bubblan.
Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?