• Linnea och Hillevi

När börjar bostadspriserna att sjunka?

Vi är ju inne i en bostadsbubbla... Räntorna kommer att höjas och många kommer inte ha råd att bo kvar.

Så vad tror ni, hur lång tid beräknas det egentligen ta innan man kan börja se en sjunkning av bostadspriserna på marknaden? I slutet av 2011? Eller tar det kanske ytterligre något/några år innan man ser någon effekt av alla
    stackare som tvingas sälja? (Jag syftar främst på villapriserna)

• Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?
  • Argo
    Isabell012 skrev 2011-06-17 23:04:46 följande:

Allt är bara spekulationer, ingen vet vad som kommer att hända. Något som min man och jag "oroar" oss över är om pengarna skulle bli värdelösa vid en hyperinflation, eller så kanske det blir deflation, depression. Krig, statskupp i Grekland, ingen aning. En sak är dock säker, denna kreditbaserade "tillväxten" har ett slut, på vilket sätt har jag igentligen ingen aning om.

Ja, räknar ni in hyperinflation, depression och krig i ditt scenario så förstår jag att det känns riskfyllt.
  • Kjell2
    Isabell012 skrev 2011-06-17 23:04:46 följande:

Allt är bara spekulationer, ingen vet vad som kommer att hända.

Något som min man och jag "oroar" oss över är om pengarna skulle bli värdelösa vid en hyperinflation, eller så kanske det blir deflation, depression.

Krig, statskupp i Grekland, ingen aning.

En sak är dock säker, denna kreditbaserade "tillväxten" har ett slut, på vilket sätt har jag igentligen ingen aning om.

Om ni tror på en kommande hyperinflation ska ni säkra genom att ta stora lån och direktinvetsrea i t ex livsmedelsproducerande mark, råvaror och bostadsfastigeter. Definitivt inte ha pengar på bankkonto.

Inflationen kommer äta upp lånet medans reala tillgånga kommer behålla sitt värde.
  • Argo
    Kjell2 skrev 2011-06-20 08:59:44 följande:
    Om ni tror på en kommande hyperinflation ska ni säkra genom att ta stora lån och direktinvetsrea i t ex livsmedelsproducerande mark, råvaror och bostadsfastigeter. Definitivt inte ha pengar på bankkonto.

Inflationen kommer äta upp lånet medans reala tillgånga kommer behålla sitt värde.
    Black Earth Farming heter bolaget på börsen va?

Köper jordbruksmark i Ukraina.
  • Argo

och bara för sakens skull, eftersom jag hittade det ...

Redan i november år 2007, i hans första inlägg på svenska, visste bloggaren Flute (som länkas ovan) att " inflationsjusterade bostadspriser i Stockholm kommer i genomsnitt att gå ner med 65% under de kommande åren och med 55% i hela riket."
    http://flutetankar.blogspot.com/2007/11/den-svenska-bostadsbubblan.html

Modigt gissat - men helt fel. Det har gått grygt 3,5 år sedan han skrev det nu och sedan dess har priserna stigit ytterligare med en 5-10% per år i snitt.

Bara så vi håller koll på vad som är vad här.

• Kjell2
    Argo skrev 2011-06-20 09:14:04 följande:
    Black Earth Farming heter bolaget på börsen va?

Köper jordbruksmark i Ukraina.
    Om det blir superinflation skall man direktäga, inte via bolag/fonder, då tappar man kontrollen direkt. Även om det bolaget/fonden äger är värdestabil är det inget som säger att själva bolaget är det i en stökig ekonomisk situation. Vem vet vad som händer i Ukraina.

Sen ska man överlag vara försiktgt med att investera utomlands om man tror det blir oroligt,  det innebär en valutarisk. Kan bli väldigt bra men också väldigt dåligt.

Kring 70-talet hade vi hög inflation i Sverige, kring 10% per år. De som då hårt belånade sig och köpte hus är de som är rika idag. De sitter idag utan lån och med värdefulla obelånade hus. Att räntan var hög gjorde inte så mycket då marginalskatten var hög och räntan helt avdragsgil.
  • Argo
    Argo skrev 2011-06-20 09:18:49 följande:
    och bara för sakens skull, eftersom jag hittade det ...

Redan i november år 2007, i hans första inlägg på svenska, visste bloggaren Flute (som länkas ovan) att " inflationsjusterade bostadspriser i Stockholm kommer i genomsnitt att gå ner med 65% under de kommande åren och med 55% i hela riket."
    flutetankar.blogspot.com/2007/11/den-svenska-...

Modigt gissat - men helt fel. Det har gått grygt 3,5 år sedan han skrev det nu och sedan dess har priserna stigit ytterligare med en 5-10% per år i snitt.

Bara så vi håller koll på vad som är vad här.
    Hmm ...

Killen skrev samma sak på engelska redan i september 2007. Snart fyra år sedan "inom de närmaste åren kommer priserna att falla med 65%"
  • Argo
    Argo skrev 2011-06-17 12:55:59 följande:
    Ja, DET har nog 85% bidragit till. Att ökningstakten stannar av. men att det skulle utlösa ett "ras" ... ?

Att det står relativt still på marknaden nu har nog mer med folks oro att göra än med faktiska ekonomiska faktorer.
    Att taket på 85% inte har gett någon enorm negativ effekt på priserna kan också ha sin förklaring i detta:

">

Av SBAB:s kunder är det bara 3,5% (tre-komma-fem procent!) som belånat sig över 85%. Folk lånar alltså inte på långt när så mycket som det så ofta påstås.

*ca 4:30 in på klippet*
  • Linnea och Hillevi
    Kjell2 skrev 2011-06-20 09:20:31 följande:
    Om det blir superinflation skall man direktäga, inte via bolag/fonder, då tappar man kontrollen direkt. Även om det bolaget/fonden äger är värdestabil är det inget som säger att själva bolaget är det i en stökig ekonomisk situation. Vem vet vad som händer i Ukraina.

Sen ska man överlag vara försiktgt med att investera utomlands om man tror det blir oroligt,  det innebär en valutarisk. Kan bli väldigt bra men också väldigt dåligt.

Kring 70-talet hade vi hög inflation i Sverige, kring 10% per år. De som då hårt belånade sig och köpte hus är de som är rika idag. De sitter idag utan lån och med värdefulla obelånade hus. Att räntan var hög gjorde inte så mycket då marginalskatten var hög och räntan helt avdragsgil.
    Just det sista där tycker jag är intressant, det där med att det lönar sig att vara hårt belånad vid inflation. Jag är själv ekonomiskt okunnig, så tänkte därför bara kolla om du skulle kunna tveckla det resonemanget lite? Har vi en inflation på G nu snart tror du?
  • Kjell2
    Linnea och Hillevi skrev 2011-06-20 10:46:06 följande:
    Just det sista där tycker jag är intressant, det där med att det lönar sig att vara hårt belånad vid inflation. Jag är själv ekonomiskt okunnig, så tänkte därför bara kolla om du skulle kunna tveckla det resonemanget lite? Har vi en inflation på G nu snart tror du?
    Angående kommande inflation, kolla riksbanken. Vi har ett tydligt inflationsmål i Sverige.

Om vi får en årlig inflation på 10%, vi säger för enkelhetens skull att allt priser, löner mm går upp lika mycket ,10% per år,  och du köper ett hus för 1 miljon och lånar allt. Du betalar bara räntorna, ingen amortering.
    När du köper har du en lön om 30 000 kr/mån

10 år senare kommer din lön vara 78 000 kr/månad och ditt hus vara värt 2,6 miljoner. Lånet kommer däremot fortfarande vara 1 miljon.

20 år senare kommer din lön vara lön vara 200 000 kr/mån och huset värt 6,7 miljoner. Du skulle alltså kunna betala av huslånet med 5 månadslöner. Jämför det med när du köpte när det skulle krävas 33 månadslöner att lösa huslånet.
Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?