• Kjell2

När börjar bostadspriserna att sjunka?

Om man ska ha någon nytta av en analys och en analytiker skall vara trovärdig måste analysen vara användbar. Att bara säga attt bostadsbubblan kommer spricka och priserna rasa utan att ge någon som helst tidsintrevall är oanvändbart.

Det är som en metrolog skulle säga att det kommer snöa i Sverige. En helt korrekt analys men rätt oanvändbar utan tidsangivelse.

• Kjell2
    education skrev 2011-06-10 11:57:24 följande:
    Ser man det som oanvändbart så är det upp till var och en att förkasta. Det är precis så enkelt faktiskt. Jag tror att människors irritation mot Cornucopia och co ligger i en rädsla över att de snart kommer att få rätt. Ilske-fasen, here we come...
    Självklart kommer han få rätt, någon gång, någonstans.

Jag kan göra precis samma analys - bostadspriserna kommer gå ner.
  • Kjell2

Lokalt kommer vi säkert få sjunkade priser under perioder. Om t ex SAAB i Trollhättan läggs ner kommer nog bostadspriserna i närområdet gå ner. Vi kan även få dippar i Sverige, t ex om Grekland kraschar och startar ett nytt bankkaos.

Sen kan det hända något i stil med början av nittiotalet då bostadspriserna skönk i snitt ca 15-20% under ett år och sen tog det två till tre år innan tappet var återtaget.

Man att men någon säkerhet sig när, var och hur mycket övergår min förmåga och ingen har hittills vågat komma med någon tvärsäker spådom. Det är bara ett stensäkert uttalande om att marknade kommer kracha utan att närmare säga när, var och hur mycket.

• Kjell2

Helt otrolig kille - han förespår att marknaden vände mars 2011 .Men vänta lite nu, det var för tre månader sen. Han kan alttså förutspå bak i tiden! Lika imponerade som jag berättar för er att det snöade i febrari.

Gillar speceillt detta han skriver:

"Naturligtvis är detta inga råd som jag tar något som helst ansvar för utan är personliga funderingar. "

Han står inte ens för det han säger utan gissar vilt tutan att ta något ansvar.

Undra hur mycket han gissar det kommer vara om sex månader, -6%, -50% eller +2%.

• Kjell2
    Knugen2010 skrev 2011-06-16 11:10:45 följande:
    Att påpeka att priserna kommer fall i maj är som att påpeka att tomten kommer på julafton.

Priserna kommer stabiliseras eller möjligtvis sjunka i takt med att räntan och inget är konstigt med det. Men att nämna bostadskrasch i detta lägge är enbart löjligt.
    Han inte ens påpekar att priserna kommer sjunka i maj. Han konstaterar det efter att ha läst statistik i juni.

Visst kan priserna sjunka, framförallt lokalt och även i genomsnitt. Med en massa otur kan det också bli en rejäl nedång, via t ex en greklandkrach, några idioter flyger in flygplan i skyskrapor odyl.
  • Kjell2

Jag har under de senaste 15 åren på bostadsmarkande hört olka profesior om att "bubblans spricker snart". Följt av olika typer av analyser kring inkomst, belåningsgrad,  guldpriser, överprisättning mm. Tre saker har dessa analyser gemensamt. De ger ingen svar på när bubblan kommer inträffa, inte heller hur mycket och ingen har hittills slagit in. Därför är jag väldigt skeptiks till alla profetr som skriker om bostadsbubbla, speceillt då de inte anger tidpunkt eller hur mycket.

Under dessa femton år har vi haft en krachad IT-boom, en rejäl bankkrasch, arbetslöshet och en massa andra mindre och större händelser som påverkat finansmarkande myckt. Trots allt detta har bostadspriserna i varierande fart gått uppåt i Sverige.

Helt klart kan vi drabas av en nedgång i bostadsprisenra, jag var med i början av 90-talet när piserna rasade med ca 20% under ett år. Det tog sen tre år innan prisena var upp i samma nivå igen. Det var efter vi hade haft 500% ränta och därefter släppte den fasta växelkursen. Trots detta ras blev det ingen totalkrasch. Några stackare förlorade sin bostad, en del gjorde förlust på sina bostadsaffären, andra gjorde dåliga affärer och en del bra, Men de allra flesta kom ur åren oskada.

Men så länge dessa bubbelskrikare inte vill ange var sig tid, plats eller hur mycket kommer jag fortsätta att ta allt de säger med en nypa salt.

• Kjell2
    education skrev 2011-06-17 11:17:04 följande:
    Men du har ju fått ett datum av en av dessa sk "profeter" nu? Dög inte det datumet? Eller förstår du fortfarande inte innebörden av vad datumet han gav betydde? Återigen, jag säger inte att han är rätt men du fortsätter ju att klaga på att ingen kan säga exakt när bubblan skall spricka (vilket i sig är ett konstigt krav, men ändå, om det är det du vill ha så...) - men du vägrar ju läsa?

Och, att bubblan inte har spruckit än trots bla bla, bla bla och bla bla - ja, det gör det hela bara ännu mera till just en bubbla. Prisutvecklingen reagerar inte på sådana saker som den borde. Arbetslöshet, finanskris, you named it... Men tills slut kommer den oundvikliga justeringen. Och ju större bubbla som byggts upp, desto mer smärtsam blir justeringen.
    Om du syftar på mars är det inte en förutsägning, det är att han idag säger att i mars vände det. Vänat fortfarande att han eller någon annan skall säga hur mycket priserna har gått ner om sex månader, 12 månader och 24 månader.

Vad tror du själv? Hur mycket kommer det gå ner när den oundvikliga justeringen kommer, hur smärtsamt blir det, och när sker det?
  • Kjell2
    education skrev 2011-06-17 12:47:57 följande:
    Nedgången sedan mars är ingen förutsägning, korrekt. Att det inte kommer att gå upp igen till nivåerna vi hade i mars är dock en förutsägning. Håller du inte med? (Eller förstår du inte skillnaden?)

Varför vill du veta hur mycket det kommer att ha gått ned om sex, 12 och 24 månader? Jag försöker verkligen att förstå varför du bland andra har detta på er kravlista för att kunna ta till er det som en potentiell sanning att det verkligen är en bubbla.

Angående vad jag tror själv... Svårt att säga. Jag vågar mig inte ens på en gissning. Varken i procent, när det gäller hur djup nedgången blir för denna gång, eller över hur lång tid den kommer att sträcka sig. Det kan gå fort, det kan gå långsamt (många år). Jag bara vet att prisjusteringar är nödvändiga och att prisjusteringen denna gången kommer att bli både djup och obehaglig för många. Allt står i proportion med hur kraftig prisökningen har varit.

Enkelt.
    varför jag vill veta. Jo, för att den analys som görs, att det är en bubbla men utan vidare förutsägning när den spricker eller med hur mycket, är lika mycket värt som att säga att det kommer snö i vinter.

Du skriver själv att du dels inte vågar gissa hur många procent och dels att den kommer bli djup. Hur djup, mer än 10%, mer än 30% mer än 50%?
  • Kjell2
    education skrev 2011-06-17 14:08:16 följande:
    Ursäkta versalerna men DU HAR JU FÅTT ETT DATUM???? Nu orkar jag inte skriva det flera gånger. Börja bli skrattretande....

Du ska få en gissning. Det är ju fredag. Och gissa kan vi alla göra. 30-50%. Svårt att ge siffror sådär eftersom det handlar om olika typer av fastigheter och olika platser i landet. Men generellt tror jag vi hamnar däromkring innan det vänder uppåt igen.

Vad tror du?
    Jag har hört denna typ av analyser och varning om bubblor i 15 år nu. Har nu ett datum när det vände, mars, och en nivå, 30-50%. Skönt med någon som äntligen tar ställning i frågan.

Ser nu med spänning på vad som kommer hända.

Jag tror att på lång sikt komme vi ha ett generellt bostdsprisläge som ungefär  följer inflationen, eventuell lite mera. Lokala varationer kommer förekomma med områden där priserna går ner mera och där de går upp mera. I huvudsak baserat på den lokala konjukturen.

Under resans gång kan det uppstå genrella dippar om kanske 5-10%, under ett år eller två, som sedan tar ett år eller två att nå upp igen. 

Med en massa otur, greklandkrach, storkrig, stort bankhaveri eller likande kan vi hamna i en längre djupare reccension med under lång tid låga bostadspriser.

Skulle jag ge några allmänna rekommndeationer så är det att köpa sin bostad, inte toppbelåna den och fundera på läget.

• Kjell2
    Isabell012 skrev 2011-06-17 23:04:46 följande:

Allt är bara spekulationer, ingen vet vad som kommer att hända.

Något som min man och jag "oroar" oss över är om pengarna skulle bli värdelösa vid en hyperinflation, eller så kanske det blir deflation, depression.

Krig, statskupp i Grekland, ingen aning.

En sak är dock säker, denna kreditbaserade "tillväxten" har ett slut, på vilket sätt har jag igentligen ingen aning om.

Om ni tror på en kommande hyperinflation ska ni säkra genom att ta stora lån och direktinvetsrea i t ex livsmedelsproducerande mark, råvaror och bostadsfastigeter. Definitivt inte ha pengar på bankkonto.

Inflationen kommer äta upp lånet medans reala tillgånga kommer behålla sitt värde.
  • Kjell2
    Argo skrev 2011-06-20 09:14:04 följande:
    Black Earth Farming heter bolaget på börsen va?

Köper jordbruksmark i Ukraina.
    Om det blir superinflation skall man direktäga, inte via bolag/fonder, då tappar man kontrollen direkt. Även om det bolaget/fonden äger är värdestabil är det inget som säger att själva bolaget är det i en stökig ekonomisk situation. Vem vet vad som händer i Ukraina.

Sen ska man överlag vara försiktgt med att investera utomlands om man tror det blir oroligt,  det innebär en valutarisk. Kan bli väldigt bra men också väldigt dåligt.

Kring 70-talet hade vi hög inflation i Sverige, kring 10% per år. De som då hårt belånade sig och köpte hus är de som är rika idag. De sitter idag utan lån och med värdefulla obelånade hus. Att räntan var hög gjorde inte så mycket då marginalskatten var hög och räntan helt avdragsgil.
  • Kjell2
    Linnea och Hillevi skrev 2011-06-20 10:46:06 följande:
    Just det sista där tycker jag är intressant, det där med att det lönar sig att vara hårt belånad vid inflation. Jag är själv ekonomiskt okunnig, så tänkte därför bara kolla om du skulle kunna tveckla det resonemanget lite? Har vi en inflation på G nu snart tror du?
    Angående kommande inflation, kolla riksbanken. Vi har ett tydligt inflationsmål i Sverige.

Om vi får en årlig inflation på 10%, vi säger för enkelhetens skull att allt priser, löner mm går upp lika mycket ,10% per år,  och du köper ett hus för 1 miljon och lånar allt. Du betalar bara räntorna, ingen amortering.
    När du köper har du en lön om 30 000 kr/mån

10 år senare kommer din lön vara 78 000 kr/månad och ditt hus vara värt 2,6 miljoner. Lånet kommer däremot fortfarande vara 1 miljon.

20 år senare kommer din lön vara lön vara 200 000 kr/mån och huset värt 6,7 miljoner. Du skulle alltså kunna betala av huslånet med 5 månadslöner. Jämför det med när du köpte när det skulle krävas 33 månadslöner att lösa huslånet.
  • Kjell2
    Linnea och Hillevi skrev 2011-06-20 11:05:45 följande:
    Aha nu tändes ett litet ljus här Det är alltså rätt smart att belåna sig nu i dagsläget med andra ord?
    Det har jag aldrig sagt! För det första kommer räntan säkert bli hög om vi har en hög infaltion. Då dagens avdragsregler inte är lika förmånliga kommer det bli mycket ränta att betala.

Sen hänger det helt på vad man tror det blir för inflation. Om infationen blir låg eller negativ blir resultatet ett helt annat.

Mitt  generella råd om man köper bostad för att bo i länge är att köpa när man hittar något bra, se till att amortera så belåningsgraden går ner till vettig nivå, ha marginal i sin ekonomi, ha en del pengar på banken  samt tänka på läget.

Undvik att köpa bostad på spekulation, en bostad skall man bo i, inte tjäna pengar på.
  • Kjell2

Vidare -
    Är man däremot övertygad att vi har en sprickande bostadsbubbla på gång ska man ligga låg, ha en hög pengar på banken och sen när bubblan har spruckit slå till och köpa något riktigt fint till ett vrakpris.

Skall man dra saken till sin spets bör man kanske sälja sin nuvarande bostad när priserna är på topp, lägga pengarna på hög, vänta och sen när bubblan har spruckit köpa något rejält fint, nu jättebilligt,  för pengarna man har på banken. Under tiden bor man i en hyresrätt. En del tror att bubblan spriker nu och då blir det inte många månader i bostatsrätt. Tänk att sälja sin nuvarande halvstora normalkåk för 3 miljoner och sen, om ett år, köpa världens lyxkåk med egenstrand mm för 3 miljoner!

• Kjell2
    John D skrev 2011-06-22 13:56:53 följande:
    Man bör också ha med i beräkningen att du betalat ränta på ett miljonlån under alla dessa år. Det blir en del pengar det också. Men med en årlig inflation på 10% är det givetvis en vinstaffär iaf.
    Se inlägg #164
Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?