education skrev 2011-06-17 14:08:16 följande:
Ursäkta versalerna men DU HAR JU FÅTT ETT DATUM???? Nu orkar jag inte skriva det flera gånger. Börja bli skrattretande....
Du ska få en gissning. Det är ju fredag. Och gissa kan vi alla göra. 30-50%. Svårt att ge siffror sådär eftersom det handlar om olika typer av fastigheter och olika platser i landet. Men generellt tror jag vi hamnar däromkring innan det vänder uppåt igen.
Vad tror du?
Jag har hört denna typ av analyser och varning om bubblor i 15 år nu. Har nu ett datum när det vände, mars, och en nivå, 30-50%. Skönt med någon som äntligen tar ställning i frågan.
Ser nu med spänning på vad som kommer hända.
Jag tror att på lång sikt komme vi ha ett generellt bostdsprisläge som ungefär följer inflationen, eventuell lite mera. Lokala varationer kommer förekomma med områden där priserna går ner mera och där de går upp mera. I huvudsak baserat på den lokala konjukturen.
Under resans gång kan det uppstå genrella dippar om kanske 5-10%, under ett år eller två, som sedan tar ett år eller två att nå upp igen.
Med en massa otur, greklandkrach, storkrig, stort bankhaveri eller likande kan vi hamna i en längre djupare reccension med under lång tid låga bostadspriser.
Skulle jag ge några allmänna rekommndeationer så är det att köpa sin bostad, inte toppbelåna den och fundera på läget.