• Linnea och Hillevi

När börjar bostadspriserna att sjunka?

Vi är ju inne i en bostadsbubbla... Räntorna kommer att höjas och många kommer inte ha råd att bo kvar.

Så vad tror ni, hur lång tid beräknas det egentligen ta innan man kan börja se en sjunkning av bostadspriserna på marknaden? I slutet av 2011? Eller tar det kanske ytterligre något/några år innan man ser någon effekt av alla
    stackare som tvingas sälja? (Jag syftar främst på villapriserna)

• Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?
  • tre guldklimpar

Tror inte det blir någon bostadsbubbla överhuvudtaget. Räntorna förväntas inte stiga tillrävkligt högt för det.

• MrsMurphy

Kommer inte sjunka tror jag. Bostadpriserna i många delar av landet ligger lågt och i storstäder vid marknadspriser, ev avstannar men inget ras a la 80-tal.

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Linnea och Hillevi

Jorå det kommer, är jag helt övertygad om.. Det är bara en tidsfråga...

Så dom som vill vara optimistiska och blåögda kan väll gå till en annan tråd

• Ari Gold

Jag tror inte på  någon större prisnedgång. Och om det skulle komma en ser jag över huvud taget inte prblemet med det utom för det fåtal som köpt hus de allra sista åren och  har mycket höga lån.

Annarsär ju bostadsvärdet inte mer än en fiktiv siffra som inte påverkar månadskostnaden så länge man bor kvar. Och säljer man för att köpa ett annat boende spelar  det ingen roll om priserna gått  ned, då får  man jubetala mindre för  den nya bostaden samtidigt som man får mindre för den man säljer. Ser inget dramatiskt i detta för egen del i alla fall.

• MrsMurphy
    Linnea och Hillevi skrev 2011-05-19 22:09:29 följande:
    Jorå det kommer, är jag helt övertygad om.. Det är bara en tidsfråga...

Så dom som vill vara optimistiska och blåögda kan väll gå till en annan tråd
    Fast sverige är ett stort land och omöjligt att snacka generellt. Jag själv har 2 hus, ett i norrlands inland och ett utanför stockholm. Det i norrland skulle jag antagligen behöva bränna ner eller betala någon för att bli av med. För 10 år sen så kanske det var värt sina hela 140 000 som det är taxerat till, i dagsläget med tur så skulle jag få 40 000. Hur ska det vara möjligt att det rasar ytterligare när priset redan innan den sk bostadbubblan var katastrof och att ingen förbättring skett? Det i stockholm är i områden utanför som ej är upptäckta än utan under utveckling och folk har börjat hitta hit. Dessa ligger inte i närheten av de priser som råder i stockholmsområdet utan prisutvecklingen har startat från riktigt låga priser och kryper sakta men säkert uppåt av rent naturliga skäl, folk behöver någonstans att bo. Efterfrågan närmare stockholm kommer alltid att vara hög eftersom människor vill bo där och det är brist. Befolkningsökningen är ganska konstant. Att priserna avstannar, visst, men inte att de rasar. Visst är utvecklingen olika i olika delar av landet men att yla om att folk kommer få gå man ur huse och att priser kommer att rasa har jag riktigt, riktigt svårt att se. Vissa områden kanske påverkas vilket är svårt att sia om men överlag tror jag inte att några större förändringar kommer att ske. Vissa kanske kommer behöva lämna sina hem pga räntorna men tvivlar att priser överlag kommer att falla

De "lärda" tvistar" väl om, om det överhuvudtaget är en bostadsbubbla.  
    Allt är såååååååå naturligt så...
  • Argo
    Linnea och Hillevi skrev 2011-05-16 23:39:08 följande:

Vi är ju inne i en bostadsbubbla...

Är vi? jaha?!

Så vad tror ni, hur lång tid beräknas det egentligen ta innan man kan börja se en sjunkning av bostadspriserna på marknaden? I slutet av 2011? Eller tar det kanske ytterligre något/några år innan man ser någon effekt av alla

Vi lever i en värld där det lokalt råder stor bostadsbrist så vill folk bo där det finns jobb så får de acceptera kostnaderna för de bostäder som finns.

Priserna kommer alltså att rasa först när folk inte har råd att betala för sitt boende längre - och då kommer man att spara in på mycket annat innan man ger upp sitt boende. Du får nog vänta till nästa massarbetslöshet innan något dramatiskt händer.

I stort sett alla som har lån idag är testade för räntor upp mot 8% när de fick sina lån. En rörlig ränta på en 10-12% kanske skulle kunna göra susen för dig (om det nu inte blir någon ny massarbetslöshet).
  • f90pema
    Argo skrev 2011-05-20 18:18:17 följande:
    Är vi? jaha?!

Vi lever i en värld där det lokalt råder stor bostadsbrist så vill folk bo där det finns jobb så får de acceptera kostnaderna för de bostäder som finns.

Priserna kommer alltså att rasa först när folk inte har råd att betala för sitt boende längre - och då kommer man att spara in på mycket annat innan man ger upp sitt boende. Du får nog vänta till nästa massarbetslöshet innan något dramatiskt händer.

I stort sett alla som har lån idag är testade för räntor upp mot 8% när de fick sina lån. En rörlig ränta på en 10-12% kanske skulle kunna göra susen för dig (om det nu inte blir någon ny massarbetslöshet).
    Du fortsätter alltså att fråga efter när hushållen inte längre har råd med sitt boende. Precis som när vi hade vår debatt i höstas. Cecilia Hermansson på Swedbank kanske äntligen har ett svar till dig. Läs

www.e24.se/pengar/bostad/snart-har-vi-inga-marginaler-kvar-vid-huskopet_2830339.e24

Eller varför inte titta på originalet:

www.swedbank.se/idc/groups/public/@i/@sbg/@gs/@corpaff/@pubaff/documents/publication/cid_291413.pdf

Lite fakta:
    1) Av de fem senaste kvartalen har boindex sjunkit under fyra. Den enda ökningen under dessa fem kvartal var dessutom mycket liten.
    2) Om boindex bara sjunker lite drygt hälften så mycket under det innevarande kvartalet som det gjorde under det förra så hamnar vi under 100 på riksnivå. Detta är swedbanks definition av när hushållen inte längre har råd.
    3) Så lågt som boindex ligger nu har det, med undantag för en period under 2008, inte legat sedan 1995.

Det behövs ingen massarbetslöshet för att folk inte längre skall ha råd och priserna skall börja sjunka. Vi kan mycket väl ha passerat den gränsen just idag...

/Bostadsbubblan 2011, youtube
Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?